-6-
het tot een andere commissie komt, deze overdracht van bevoegdheid
geldt totdat die commissie is ingesteld» Dan moet men er andere over
wegingen bij betrekken»
De VOORZITTER zegt dat, wanneer men dat als beperking op die delegatie
aanbrengt het daarmee is geworden een bevoegdheid van de raad» Als straks
bij een instelling van een beheerscommissie voor sportaccommodaties de
bevoegdheid van de raad hierin zou worden overgedragen, dan komt dat
weer aan de orde in de verordening waarbij die beheerscommissie wordt
ingesteld»
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat zijn opmerking uitsluitend dient bij de
overwegingen waarmee de raad dit voorstel goedkeurt, met in het achter
hoofd dat er toch een wijziging op komst is. Misschien een overbodige
toevoeging, maar het lijkt hem zinvol om dit vast te stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
6. Vaststellen van de 1e wijziging van de "Bouwverordening logiesgebouwen",
Het lid RENNINGS zegt het in principe eens te zijn met dit voorstel»
De huidige bouwverordening en de huidige bouwverordening logiesgebouwen
hebben alleen maar als sancties dat het gebouw moet worden ontruimd. Als
hij dan ziet dat er bij elke logieseenheid onder meer twee vluchtwegen
moeten zijn, dan denkt hij dat men op voorhand niet kan zeggen dat elke
logiesruimte aan die eisen voldoet. Nu treft men maatregelen, die de
eigenaar of exploitant van logiesruimten moet aanbrengen, terwijl de
sanctie in belangrijke mate de huurder of de gebruiker treft. Hij kan
zich niet aan de indruk onttrekken of men nu ook niet een middel moet
hebben om middels een andere sanctie waarmee men bij het ontbreken van
deze voorziening op een meer adequate v/ijze de eigenaar onder druk kan
zetten om datgene te doen wat hij conform deze verordening verplicht is.
In de bouwverordening logiesgebouwen komt een dergelijke bepaling niet
voor. Hij zou willen voorstellen dat in overweging wordt genomen een
voorstel daartoe voor te bereiden.
De VOORZITTER zegt dat de bouwverordening de relatie tussen de lokale
overheid en de eigenaar betreft» Men moet ook niet uit het oog verlie
zen de relatie tussen de huurder en verhuurder, die beheerst wordt door
het burgerlijke recht.
Het lid DU PONT zegt zich af te vragen of men een dergelijke boete
clausule, zoals de heer Rennings bedoelt, kan opnemen. Wat is de praktijk?
In opdracht van het college worden dergelijke gebouwen gecontroleerd op
de bepalingen, die in de verordening zijn vastgelegd. Dan volgt een
aanschrijving aan de betrokken eigenaar dat een bepaalde voorziening
getroffen moet worden. Gebeurt dat niet dan is justitie degene, die de
maatregelen moet gaan nemen.
De VOORZITTER zegt dat men wel het voorstel van de heer Rennings aan de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten kan voorleggen.
Het lid RENNINGS zegt hiermede akkoord te kunnen gaan. Als de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten negatief adviseert, dan behoudt hij zich het
recht voor zelf die aanvulling te doen. Hij vindt het tot geen enkele
verhouding staan als men elementen uit de bouwverordening logiesgebouwen
niet kan afdwingen dan alleen maar door aan de rechter te vragen de ge
bouwen te ontruimen. Hij vindt dat men daardoor in verschillende ge
vallen de verkeerde mensen treft»
Het lid VAN DER GRAAF zegt te willen vragen of het mogelijk is de
betreffende exploitant aan te schrijven en te dwingen deze voorzieningen
aan te brengen. Als de exploitant weigert deze voorzieningen te treffen
dan kan dit toch van gemeentewege worden gedaan, op kosten en voor reke-