-6- het tot een andere commissie komt, deze overdracht van bevoegdheid geldt totdat die commissie is ingesteld» Dan moet men er andere over wegingen bij betrekken» De VOORZITTER zegt dat, wanneer men dat als beperking op die delegatie aanbrengt het daarmee is geworden een bevoegdheid van de raad» Als straks bij een instelling van een beheerscommissie voor sportaccommodaties de bevoegdheid van de raad hierin zou worden overgedragen, dan komt dat weer aan de orde in de verordening waarbij die beheerscommissie wordt ingesteld» Het lid VAN DER GRAAF zegt dat zijn opmerking uitsluitend dient bij de overwegingen waarmee de raad dit voorstel goedkeurt, met in het achter hoofd dat er toch een wijziging op komst is. Misschien een overbodige toevoeging, maar het lijkt hem zinvol om dit vast te stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 6. Vaststellen van de 1e wijziging van de "Bouwverordening logiesgebouwen", Het lid RENNINGS zegt het in principe eens te zijn met dit voorstel» De huidige bouwverordening en de huidige bouwverordening logiesgebouwen hebben alleen maar als sancties dat het gebouw moet worden ontruimd. Als hij dan ziet dat er bij elke logieseenheid onder meer twee vluchtwegen moeten zijn, dan denkt hij dat men op voorhand niet kan zeggen dat elke logiesruimte aan die eisen voldoet. Nu treft men maatregelen, die de eigenaar of exploitant van logiesruimten moet aanbrengen, terwijl de sanctie in belangrijke mate de huurder of de gebruiker treft. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken of men nu ook niet een middel moet hebben om middels een andere sanctie waarmee men bij het ontbreken van deze voorziening op een meer adequate v/ijze de eigenaar onder druk kan zetten om datgene te doen wat hij conform deze verordening verplicht is. In de bouwverordening logiesgebouwen komt een dergelijke bepaling niet voor. Hij zou willen voorstellen dat in overweging wordt genomen een voorstel daartoe voor te bereiden. De VOORZITTER zegt dat de bouwverordening de relatie tussen de lokale overheid en de eigenaar betreft» Men moet ook niet uit het oog verlie zen de relatie tussen de huurder en verhuurder, die beheerst wordt door het burgerlijke recht. Het lid DU PONT zegt zich af te vragen of men een dergelijke boete clausule, zoals de heer Rennings bedoelt, kan opnemen. Wat is de praktijk? In opdracht van het college worden dergelijke gebouwen gecontroleerd op de bepalingen, die in de verordening zijn vastgelegd. Dan volgt een aanschrijving aan de betrokken eigenaar dat een bepaalde voorziening getroffen moet worden. Gebeurt dat niet dan is justitie degene, die de maatregelen moet gaan nemen. De VOORZITTER zegt dat men wel het voorstel van de heer Rennings aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kan voorleggen. Het lid RENNINGS zegt hiermede akkoord te kunnen gaan. Als de Vereniging van Nederlandse Gemeenten negatief adviseert, dan behoudt hij zich het recht voor zelf die aanvulling te doen. Hij vindt het tot geen enkele verhouding staan als men elementen uit de bouwverordening logiesgebouwen niet kan afdwingen dan alleen maar door aan de rechter te vragen de ge bouwen te ontruimen. Hij vindt dat men daardoor in verschillende ge vallen de verkeerde mensen treft» Het lid VAN DER GRAAF zegt te willen vragen of het mogelijk is de betreffende exploitant aan te schrijven en te dwingen deze voorzieningen aan te brengen. Als de exploitant weigert deze voorzieningen te treffen dan kan dit toch van gemeentewege worden gedaan, op kosten en voor reke-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 94