-23-
moeten overwegen op welke wijze een beter bij de schaal van het landschap
passende begroeiing van de wegbermen kan worden aangebracht» De keuze van
Oudenbosch als boomteelt-centrum behoeft toch niet beperkt te blijven tot
populieren. In het bestemmingsplan buitengebied zijn een aantal gebieden
van particulieren bestemd tot groensingel» Wij vragen ons af op welke wijze
het onderhoud en de instandhouding van deze groenstroken zal worden geregeld.
Hetzelfde doet zich voor met het opleggen van de bestemmingen "cultuur
historische waarde". Verwacht u dat de eigenaren bereid en in staat zullen
zijn deze bestemming uit eigen beweging te handhaven of bent u van plan voor
de opgelegde beperking een vergoeding voor te stellen.
Op enkele terreinen vindt samenwerking met andere gemeenten plaats. Naast de
voordelen die deze samenwerking op organisatorisch gebied met zich meebrengt,
worden hiervoor steeds hogere kosten in rekening gebracht» Veelal gaat
het om een stijging van circa 20voor onder meer de bijdrage aan de regio
nale brandweer, de volksgezondheid en de vuilverbranding. Naast het aspect
van de kostenbewaking dient men er bij de schaalvergroting nauwlettend op toe
te zien dat de dienstverlening aan burgers niet achteruit gaat» Onlangs deed
zich een geval voor waarbij de slachtoffers van een ongeval geruime tijd op
een ambulance moesten wachten. Het vertrouwen in de dienstverlening zou
niet achteruit mogen gaan. De politie is tenslotte ook nog maar een gedeelte
van de dag in Oudenbosch bereikbaar.
Gezien de grote behoefte aan woningen vragen wij ons af op welke wijze de
achterstand in het woningbouw-programma kan worden ingelopen. Er zijn, ge
zinnen die reeds meerdere jaren op een woning wachten. Eveneens vragen wij
ons af in hoeverre door de bouw van woningen voor bejaarden er woonruimte
voor gezinnen beschikbaar kan komen.
Bij de verdeling van de beschikbare middelen gaat in Oudenbosch circa 1/3
naar de kosten van het algemeen beheer. 30$ van het te besteden bedrag
wordt gebruikt voor openbare werken. Voor sport, recreatie en cultuur wordt
circa 20$ van de middelen gebruikt. Het overige deel wordt voornamelijk be
stemd voor openbare veiligheid en volksgezondheid. In vergelijking met voor
gaande jaren zal het bedrag voor openbare werken in 1979 nog verder toenemen
en daalt het aandeel voor sport, recreatie en cultuur» Omdat slechts een
klein deel van deze post voor culturele voorzieningen is bestemd vragen wij
ons af of niet meer aandacht aan de voorzieningen op cultureel gebied dient
te worden gegeven» Dit te meer vanwege de verschuivingen in de leeftijds
opbouw van de bevolking. Er is een duidelijke vermindering van het aantal
jongeren en het aantal van middelbare leeftijd en van de bejaarden neemt
toe. Daarbij komt dat een steeds groter wordend deel van de bevolking niet
aan het arbeidsproces kan deelnemen. Bovendien zal de hoeveelheid vrije-tijd
toenemen als er een arbeidstijd-verkorting zal worden ingevoerd. Ook in het
investeringsprogramma ontbreken voorstellen voor culturele voorzieningen. Van
het investeringsbedrag in de periode 1979-1983 (ruim 6,1 miljoen gulden
gaat ruim b0% naar onderhoud en uitbreiding van de verkeersvoorzieningen, 12$
worden besteed aan verkeersveiligheid en 15$ zal nodig zijn voor de aanschaf
van machines voor gemeentewerken.
De reconstructie van de haven vraagt circa "]k% van het investeringsbedrag
en voor uitbreiding van de riolering is 9$ van het investeringsbedrag uit
getrokken. Naast een klein bedrag voor voorzieningen voor de brandweer wordt
tenslotte nog geen 5$ bestemd voor de uitbreiding van de sportakkommodaties.
In het investeringsprogramma staat dus geen bedrag voor culturele voorzieningen.
Vooral vanwege het behoud van de eerder genoemde centrumfunctie vinden wij
het opnemen van culturele voorzieningen in het investeringspakket ten zeerste
gewenst. Het spoedig instellen van een culturele raad die de culturele
activiteiten in Oudenbosch dient te stimuleren en te coördineren vinden wij
eveneens zeer gewenst. Mogelijk kan de taak van de bestaande commissie die de