-22- vinden wij het van belang dat versneld een verbinding tot stand wordt gebracht tussen de Rijkswegen Moerdijk-Roosendaal en Roosendaal-Etten ter hoogte van Roosendaal-Noord zodat de verkeersstroom geen overlast behoeft te bezorgen aan de woongebieden te Oud-Gastel, Oudenbosch, Hoeven en Etten. Zoals uit de kanttekeningen van de medewerker van de Grontmij blijkt, leven er zov/el bij de provincie als de gemeente Roosendahl plannen voor de aanleg van deze verbindingsweg» Een andere suggestie met betrekking tot de verkeersproblematiek op de Markt is het instellen van éénrichting-verkeer voor auto's die dan uitsluitend in de richting Hoeven-Oud Gastel kunnen passeren» Voor het verkeer van Oud Gastel naar Hoeven zou een omleiding langs de Molenstraat en Spoorlaan kunnen worden gemaakt die aansluiting dient te krijgen op de Bosschendijk voorbij de schuiven» Dit bevordert de doorstroming op de Markt en leidt tot een overzichtelijker verkeerssituatie voor het langzaam verkeer. Bovendien kan de aansluiting tussen Spoorlaan en Bosschen dijk gebruikt worden voor ontsluiting van Albano. Om de verkeersdrukte op de Bornhemweg en de straten door de Kom Noord te verminderen vinden wij het gewenst alternatieven na te gaan. Wij denken daar bij aan de reconstructie van de Standdaarbuitense Dijk en het West Vaardeke» Deze v/egen hebben tot voor kort vde verbindingsfunctie vervuld en het lijkt ons gewenst de aandacht hierop te concentreren in de plaats van op de heilloze Bornhemweg» De investeringen zouden daartoe dienen te worden gericht op de kruising bij de Wagenhoek (Markt-Molenstraat) en op de overgang over de haven. Om de leefbaarheid in de Kom-Noord te vergroten dient het voorrangskarakter van de Bornhemweg te verdwijnen en ter vermijding van doorgaand verkeer dient er deels één-richtingverkeer te worden ingesteld voor het deel van het traject Pastoor Hellemonsstraat-Beatrixlaan. Van belang voor de ontlasting van de Bornhemweg is voorts een verbetering van de beveiliging van de afslag van Rijksweg 17 bij Kuivezand in de richting Oudenbosch. Een gebrekkig zicht op de verkeerssituatie waarbij aan langzaam en snelverkeer uit beide rij richtingen voorrang moet worden gegeven is van invloed op het vermijden van deze afslag. Kan het college contact opnemen met de provinciale en eventuele rijksverkeersinstanties om tot een veiliger gebruik van deze afslag te komen? De plaatsing van het stoplicht op de Bosschendijk stellen wij zeer op prijs als bijdrage tot de plaatselijke verkeersveiligheid. Ten aenzien van het verkeerscirculatieplan vragen wij ons af op welke wijze en wanneer hierover het overleg met de bevolking op gang gebracht gaat worden. Het plan bestrijkt immers maar een periode van 5 jaar. Reeds eerder heeft de heer Rubbens ge pleit voor het plaatsen van waarschuwingsborden op de kruisingen in het buiten gebied. Daarbij werd evenals met betrekking tot een maximum snelheidsbepa ling in de Bornhemweg gesteld dat dit een bevoegdheid van de provincie is» Wij vragen ons af in hoeverre hierover overleg met de provincie is gevoerd en ivat dit overleg heeft opegleverd? De kosten voor het onderhoud van plantsoenen nemen een steeds groter deel van het besteedbaar bedrag in» Dit bedrag zal voor het komende jaar zelfs met 20worden verhoogd. Voor een belangrijk deel zaltet effect hiervan vooral ten goede komen aan de pas aangelegde wijken, terwijl de oudere wijken en de oorspronkelijke kom slechts weinig bedeeld zijn met groen. Door van ge meentewege beplanting voor te stellen en daarover in overleg te treden met de bewoners kan volgens ons de leefbaarheid worden verbeterd. Dit is niet zo zeer gebonden aan het bestemmingsplan maar wordt voornamelijk bepaald door initiatieven van gemeentewege. Het voorstel om wijken te beplanten kan te- samen met de voorgestelde verkeersvoorzieningen van het verkeerscirculatie plan worden bezien. Voor het buitengebied dient mede in verband met de voor genomen ruilverkaveling een beplantingsplan te worden opgesteld. De steeds toe nemende schade die de populieren-begroeiing veroorzaakt langs de wegen in onder meer het Oudland maakt een dergelijk plan noodzakelijk. Daarbij zal men

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 170