-22-
vinden wij het van belang dat versneld een verbinding tot stand wordt gebracht
tussen de Rijkswegen Moerdijk-Roosendaal en Roosendaal-Etten ter
hoogte van Roosendaal-Noord zodat de verkeersstroom geen overlast behoeft te
bezorgen aan de woongebieden te Oud-Gastel, Oudenbosch, Hoeven en Etten.
Zoals uit de kanttekeningen van de medewerker van de Grontmij blijkt,
leven er zov/el bij de provincie als de gemeente Roosendahl plannen voor de
aanleg van deze verbindingsweg» Een andere suggestie met betrekking tot de
verkeersproblematiek op de Markt is het instellen van éénrichting-verkeer
voor auto's die dan uitsluitend in de richting Hoeven-Oud Gastel kunnen
passeren» Voor het verkeer van Oud Gastel naar Hoeven zou een omleiding langs
de Molenstraat en Spoorlaan kunnen worden gemaakt die aansluiting dient te
krijgen op de Bosschendijk voorbij de schuiven» Dit bevordert de doorstroming
op de Markt en leidt tot een overzichtelijker verkeerssituatie voor het
langzaam verkeer. Bovendien kan de aansluiting tussen Spoorlaan en Bosschen
dijk gebruikt worden voor ontsluiting van Albano.
Om de verkeersdrukte op de Bornhemweg en de straten door de Kom Noord te
verminderen vinden wij het gewenst alternatieven na te gaan. Wij denken daar
bij aan de reconstructie van de Standdaarbuitense Dijk en het West Vaardeke»
Deze v/egen hebben tot voor kort vde verbindingsfunctie vervuld en het lijkt
ons gewenst de aandacht hierop te concentreren in de plaats van op de heilloze
Bornhemweg» De investeringen zouden daartoe dienen te worden gericht op de
kruising bij de Wagenhoek (Markt-Molenstraat) en op de overgang over de haven.
Om de leefbaarheid in de Kom-Noord te vergroten dient het voorrangskarakter
van de Bornhemweg te verdwijnen en ter vermijding van doorgaand verkeer dient
er deels één-richtingverkeer te worden ingesteld voor het deel van het traject
Pastoor Hellemonsstraat-Beatrixlaan. Van belang voor de ontlasting van de
Bornhemweg is voorts een verbetering van de beveiliging van de afslag van
Rijksweg 17 bij Kuivezand in de richting Oudenbosch. Een gebrekkig zicht
op de verkeerssituatie waarbij aan langzaam en snelverkeer uit beide rij
richtingen voorrang moet worden gegeven is van invloed op het vermijden van
deze afslag. Kan het college contact opnemen met de provinciale en eventuele
rijksverkeersinstanties om tot een veiliger gebruik van deze afslag te komen?
De plaatsing van het stoplicht op de Bosschendijk stellen wij zeer op prijs
als bijdrage tot de plaatselijke verkeersveiligheid. Ten aenzien van het
verkeerscirculatieplan vragen wij ons af op welke wijze en wanneer hierover
het overleg met de bevolking op gang gebracht gaat worden. Het plan bestrijkt
immers maar een periode van 5 jaar. Reeds eerder heeft de heer Rubbens ge
pleit voor het plaatsen van waarschuwingsborden op de kruisingen in het buiten
gebied. Daarbij werd evenals met betrekking tot een maximum snelheidsbepa
ling in de Bornhemweg gesteld dat dit een bevoegdheid van de provincie is»
Wij vragen ons af in hoeverre hierover overleg met de provincie is gevoerd en
ivat dit overleg heeft opegleverd?
De kosten voor het onderhoud van plantsoenen nemen een steeds groter deel
van het besteedbaar bedrag in» Dit bedrag zal voor het komende jaar zelfs
met 20worden verhoogd. Voor een belangrijk deel zaltet effect hiervan vooral
ten goede komen aan de pas aangelegde wijken, terwijl de oudere wijken en
de oorspronkelijke kom slechts weinig bedeeld zijn met groen. Door van ge
meentewege beplanting voor te stellen en daarover in overleg te treden met de
bewoners kan volgens ons de leefbaarheid worden verbeterd. Dit is niet zo
zeer gebonden aan het bestemmingsplan maar wordt voornamelijk bepaald door
initiatieven van gemeentewege. Het voorstel om wijken te beplanten kan te-
samen met de voorgestelde verkeersvoorzieningen van het verkeerscirculatie
plan worden bezien. Voor het buitengebied dient mede in verband met de voor
genomen ruilverkaveling een beplantingsplan te worden opgesteld. De steeds toe
nemende schade die de populieren-begroeiing veroorzaakt langs de wegen in
onder meer het Oudland maakt een dergelijk plan noodzakelijk. Daarbij zal men