-21- bezien: de economische situatie, de voorzieningen ten behoeve van centrum functie, de werkgelegenheid, de woningbouw, de voorzieningen voor recreatie en cultuur en de wegenstructuur. Uitgangspunten zouden daarbij ondermeer dienen te zijn het behoud van het karakter van Oudenbosch en de schaarste aan ruimte. Het opstellen van een dergelijke gedachten-bepaling biedt tevens de mogelijkheid om de bevolking van de gemeente - via een gerichte inspraak - te betrekken bij de voorbereiding van het Streekplan. Van oudsher heeft Oudenbosch een centrumfunctie vervuld. Naar onze mening dient er naar te worden gestreefd om deze functie uit te bouwen en te ver sterken. De diensten-sector vervult daarin een belangrijke rol. In dit verband dient de vraag te worden gesteld of de centrum-functie instand blijft als één van de onderdelen hiervan zal komen te vervallen. Wij vrezen dat als één van de onderdelen van het dienstenpakket wegvalt dat dan ook de hele centrum functie zal v/orden aangetast. Daarom dient er met alle mogelijke middelen naar te worden gestreefd om het ziekenhuis te behouden. Het aspect van de werk gelegenheid speelt daarbij een belangrijke rol. Volgens de uitkomsten van de laatste volkstelling (1971) had bijvoorbeeld 30van de arbeidsplaatsen be trekking op de dienstensector. Gezien het feit dat er toen reeds voor een deel van de bevolking geen arbeidsplaats was en de moeilijkheden op de huidige arbeids-markt-situatie lijkt ons een dergelijke inspanning te meer gewenst» Bij de dienstverlening dienen ook de ambachtelijke en winkelbedrijven een belangrijke rol te vervullen. Van veel belang is niet alleen het vaststellen van het Komplan, maar vooral een spoedige verbetering van het aanzien van de plaats. De verkommerde indruk die de winkelstraten van Oudenbosch plaatse lijk maken dient zo spoedig mogelijk te worden weggenomen. Het dichttimmeren van winkelpanden dient vooral te worden voorkomen. Op korte termijn lijkt overleg tussen de gemeente en de winkeliers geboden om na te gaan hoe de achteruitgaande ontwikkeling kan worden omgebogen. Het behoud van de haven als onderdeel van de oude kern van Oudenbosch staat bij vele inwoners voorop. Dit vereist wel dat de haven een attractiepunt gaat vormen. De huidige gang van zaken waarbij werd gebaggerd zonder dat de stank is verminderd, roept bij velen de vraag op of men dan toch beter van zo'n stinkhaven verlost kan zijn. Vanwege de stankoverlast voor de omwonenden en vanwege de afstotende werking van de huidige haven voor het koperspubliek van de naburige winkels dient het stankvrij maken van de haven voorrang te krijgen op elk ander werk. Wij hopen dat de recent genoemde voorstellen zoals beluchting door middel van fontijnen of doorstroming spoedig tot resultaat zullen leiden. Een bezinning op de verkeersproblematiek lijkt ons gewenst voordat de onher roepelijke beslissing wordt genomen tot aanleg van de beide rondwegen en het daarmee samenhangend verkeerscirculatieplan. Daarbij gaat het om een afwegen van de voor- en nadelen die aan deze keuze verbonden zijn. Daarnaast moet evenwel worden geprobeerd om met andere middelen tot een oplossing van de verkeersoverlast te komen.Dit kan zowel door een vermindering van het verkeers aanbod waarbij oplossingen gezocht kunnen worden door het bevorderen van de spreiding van de werktijden als door het gecombineerd rijden naar het werk als-wel door het vergroten van de verkeersveiligheid waardoor men ook met de fiets durft te rijden. Van belang daartoe is het bevorderen van het gedrag van de weggebruikers zowel door een mentaliteitsbeïnvloeding als door controle. V/ij zullen ons er bij neer moeten leggen dat niet iedereen tegelijkertijd in zijn auto kan rijden. De haast van de weggebruiker dient te worden gerelativeerd en te worden bezien in relatie tot de verkeersveiligheid en de schaarste aan ruimten met een nog min of meer ongeschonden natuurlijk karakter. Anderzijds denken wij aan het bevorderen van het maximaal gebruik van de reeds aanwezige snelwegen. Voor het doorgaand verkeer over de Markt en Bosschendijk

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 169