-21-
bezien: de economische situatie, de voorzieningen ten behoeve van centrum
functie, de werkgelegenheid, de woningbouw, de voorzieningen voor recreatie
en cultuur en de wegenstructuur. Uitgangspunten zouden daarbij ondermeer
dienen te zijn het behoud van het karakter van Oudenbosch en de schaarste
aan ruimte. Het opstellen van een dergelijke gedachten-bepaling biedt tevens
de mogelijkheid om de bevolking van de gemeente - via een gerichte inspraak
- te betrekken bij de voorbereiding van het Streekplan.
Van oudsher heeft Oudenbosch een centrumfunctie vervuld. Naar onze mening
dient er naar te worden gestreefd om deze functie uit te bouwen en te ver
sterken. De diensten-sector vervult daarin een belangrijke rol. In dit verband
dient de vraag te worden gesteld of de centrum-functie instand blijft als
één van de onderdelen hiervan zal komen te vervallen. Wij vrezen dat als één
van de onderdelen van het dienstenpakket wegvalt dat dan ook de hele centrum
functie zal v/orden aangetast. Daarom dient er met alle mogelijke middelen naar
te worden gestreefd om het ziekenhuis te behouden. Het aspect van de werk
gelegenheid speelt daarbij een belangrijke rol. Volgens de uitkomsten van de
laatste volkstelling (1971) had bijvoorbeeld 30van de arbeidsplaatsen be
trekking op de dienstensector. Gezien het feit dat er toen reeds voor een deel
van de bevolking geen arbeidsplaats was en de moeilijkheden op de huidige
arbeids-markt-situatie lijkt ons een dergelijke inspanning te meer gewenst»
Bij de dienstverlening dienen ook de ambachtelijke en winkelbedrijven een
belangrijke rol te vervullen. Van veel belang is niet alleen het vaststellen
van het Komplan, maar vooral een spoedige verbetering van het aanzien van de
plaats. De verkommerde indruk die de winkelstraten van Oudenbosch plaatse
lijk maken dient zo spoedig mogelijk te worden weggenomen. Het dichttimmeren
van winkelpanden dient vooral te worden voorkomen. Op korte termijn lijkt
overleg tussen de gemeente en de winkeliers geboden om na te gaan hoe de
achteruitgaande ontwikkeling kan worden omgebogen.
Het behoud van de haven als onderdeel van de oude kern van Oudenbosch staat
bij vele inwoners voorop. Dit vereist wel dat de haven een attractiepunt
gaat vormen. De huidige gang van zaken waarbij werd gebaggerd zonder dat de
stank is verminderd, roept bij velen de vraag op of men dan toch beter van
zo'n stinkhaven verlost kan zijn. Vanwege de stankoverlast voor de omwonenden en
vanwege de afstotende werking van de huidige haven voor het koperspubliek
van de naburige winkels dient het stankvrij maken van de haven voorrang te
krijgen op elk ander werk. Wij hopen dat de recent genoemde voorstellen
zoals beluchting door middel van fontijnen of doorstroming spoedig tot
resultaat zullen leiden.
Een bezinning op de verkeersproblematiek lijkt ons gewenst voordat de onher
roepelijke beslissing wordt genomen tot aanleg van de beide rondwegen en het
daarmee samenhangend verkeerscirculatieplan. Daarbij gaat het om een afwegen
van de voor- en nadelen die aan deze keuze verbonden zijn. Daarnaast moet
evenwel worden geprobeerd om met andere middelen tot een oplossing van de
verkeersoverlast te komen.Dit kan zowel door een vermindering van het verkeers
aanbod waarbij oplossingen gezocht kunnen worden door het bevorderen van
de spreiding van de werktijden als door het gecombineerd rijden naar het werk
als-wel door het vergroten van de verkeersveiligheid waardoor men ook met de
fiets durft te rijden. Van belang daartoe is het bevorderen van het gedrag van
de weggebruikers zowel door een mentaliteitsbeïnvloeding als door controle. V/ij
zullen ons er bij neer moeten leggen dat niet iedereen tegelijkertijd in zijn
auto kan rijden. De haast van de weggebruiker dient te worden gerelativeerd
en te worden bezien in relatie tot de verkeersveiligheid en de schaarste
aan ruimten met een nog min of meer ongeschonden natuurlijk karakter.
Anderzijds denken wij aan het bevorderen van het maximaal gebruik van de reeds
aanwezige snelwegen. Voor het doorgaand verkeer over de Markt en Bosschendijk