-5- - ondersteuning verlenen aan activiteiten voor de jeugd - werkzaam zijn onder de jeugd zonder doel, dit is in het algemeen de kans-armen, de langdurig werklozen - ontwikkelen van een actief jeugdbeleid. In het verlengde van zowel voorlichting als jeugdbeleid willen wij aan dacht vragen voor een ander aspect van het welzijn in onze gemeente. De materiële voorzieningen in onze gemeente zijn zowel kwalitatief als in hoeveelheid voldoende. Wij denken daar bijvoorbeeld aan sportcomplexen, bibliotheek, gemeenschapshuis, Fidei et Arti etc. De vraag is echter of deze voorzieningen wel in voldoende en gelijke mate door alle bevolkings groepen v/orden of kunnen worden gebruikt. Wij hebben sterk de indruk dat dit niet het geval is; dat de burgers die niet in verenigingsver band actief zijn minder aan hun trekken komen. Dat burgers die actief willen zijn, geen aansluiting kunnen of willen vinden in de bestaande verenigingen of organisaties en evenmin kans zien zelf tot organisatie over te gaan onvoldoende mogelijkheden worden geboden. Wij zouden danook willen pleiten voor een welzijnsbeleid dat gericht is op het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. Op het van gemeentewege behulpzaam zijn bij het van de grond brengen van deze nieuwe activiteiten door het al dan niet tijdelijk beschikbaar stellen van technisch of organisatorisch kader. Samenvattend een actieve bijdrage van de gemeente aan dit deel van de welzijnssector. Voorzitter, thans kom ik aan een geheel ander aspect van mijn algemene beschouwing. In het begin heb ik gezegd waardering te hebben voor het algemeen financieel beleid. Dit neemt niet weg dat wij grote zorg hebben omtrent de hoogte van de jaarlijkse toevoeging aan de algemene reserve. Uit een voorstel dat later deze avond zal worden behandeld blijkt dat ook over 1978 zonder bijzondere maatregelen ruim 600.000,als onbe- steedbaar mag worden verwacht. Incidenteel achten wij het middel van ver vroegde afschrijving aanvaardbaar. Indien het stelselmatig wordt toege past achten wij het verwerpelijk. Ons inziens dient aan de reeks van jaarlijkse overschotten op de rekening een einde te v/orden gemaakt. Belastingverlaging met een tijdelijk karakter dient daarbij zelfs serieus te worden overwogen. Voor 1979 mag na verwerking van de resultaten uit het begrotingsonderzoek een post onvoorzien worden verwacht van ruim 216.000,vermeerderd met 50.000,aan incidentele middelen als gevolg van vrijkomende middelen uit de lagere werkelijk betaalde rente lasten op het investeringsprogramma 1979» Wij achten het gelet op de ervaringen uit de laatste jaren aanvaardbaar dat deze post middels belastingverlaging met 50.000,tot 100.00C» wordt teruggebracht. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar de verlaging van het tarief op de onroerend-goedbelasting voor gebruikers. Wij hebben daar bij rekening mee gehouden dat in 1980 deze vermindering weer ongedaan gemaakt zou moeten worden, hetgeen gelet op de te verwachten grote wij zigingen in tarief en grondslag als gevolg van de nieuwe schatting van de v/aarde in het economisch verkeer zeker aanvaardbaar is. Gelet op het effect van de bezuinigingen die de overheid zich dient op te leggen in dit en meer nog in de volgende begrotingsjaren vraag ik aandacht voor het ontwikkelen van een meerjarenbegroting van de gewone dienst. Tevens dient aandacht te worden besteed aan een prioriteiten- en postprioritei- tenbeleid. Alleen op deze wijze kunnen in een tijd van schaarse middelen nieuwe activiteiten/voorzieningen worden gerealiseerd, namelijk door het daarnaast afstoten van taken die in een geringe maatschappelijke be hoefte voorzien. Op grond van deze visie achten wij het bijvoorbeeld weinig zinvol om de beschikbare capaciteit van het bestuur en ambtenaren wederom in te zetten voor een nadere studie van de reinigingsdienst. Deze

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 153