-5-
- ondersteuning verlenen aan activiteiten voor de jeugd
- werkzaam zijn onder de jeugd zonder doel, dit is in het algemeen de
kans-armen, de langdurig werklozen
- ontwikkelen van een actief jeugdbeleid.
In het verlengde van zowel voorlichting als jeugdbeleid willen wij aan
dacht vragen voor een ander aspect van het welzijn in onze gemeente.
De materiële voorzieningen in onze gemeente zijn zowel kwalitatief als
in hoeveelheid voldoende. Wij denken daar bijvoorbeeld aan sportcomplexen,
bibliotheek, gemeenschapshuis, Fidei et Arti etc. De vraag is echter of
deze voorzieningen wel in voldoende en gelijke mate door alle bevolkings
groepen v/orden of kunnen worden gebruikt. Wij hebben sterk de indruk
dat dit niet het geval is; dat de burgers die niet in verenigingsver
band actief zijn minder aan hun trekken komen. Dat burgers die actief
willen zijn, geen aansluiting kunnen of willen vinden in de bestaande
verenigingen of organisaties en evenmin kans zien zelf tot organisatie
over te gaan onvoldoende mogelijkheden worden geboden. Wij zouden danook
willen pleiten voor een welzijnsbeleid dat gericht is op het ontwikkelen
van nieuwe mogelijkheden. Op het van gemeentewege behulpzaam zijn bij
het van de grond brengen van deze nieuwe activiteiten door het al dan
niet tijdelijk beschikbaar stellen van technisch of organisatorisch kader.
Samenvattend een actieve bijdrage van de gemeente aan dit deel van de
welzijnssector.
Voorzitter, thans kom ik aan een geheel ander aspect van mijn algemene
beschouwing. In het begin heb ik gezegd waardering te hebben voor het
algemeen financieel beleid. Dit neemt niet weg dat wij grote zorg hebben
omtrent de hoogte van de jaarlijkse toevoeging aan de algemene reserve.
Uit een voorstel dat later deze avond zal worden behandeld blijkt dat
ook over 1978 zonder bijzondere maatregelen ruim 600.000,als onbe-
steedbaar mag worden verwacht. Incidenteel achten wij het middel van ver
vroegde afschrijving aanvaardbaar. Indien het stelselmatig wordt toege
past achten wij het verwerpelijk. Ons inziens dient aan de reeks van
jaarlijkse overschotten op de rekening een einde te v/orden gemaakt.
Belastingverlaging met een tijdelijk karakter dient daarbij zelfs
serieus te worden overwogen. Voor 1979 mag na verwerking van de resultaten
uit het begrotingsonderzoek een post onvoorzien worden verwacht van ruim
216.000,vermeerderd met 50.000,aan incidentele middelen als
gevolg van vrijkomende middelen uit de lagere werkelijk betaalde rente
lasten op het investeringsprogramma 1979»
Wij achten het gelet op de ervaringen uit de laatste jaren aanvaardbaar
dat deze post middels belastingverlaging met 50.000,tot 100.00C»
wordt teruggebracht. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar de verlaging van
het tarief op de onroerend-goedbelasting voor gebruikers. Wij hebben daar
bij rekening mee gehouden dat in 1980 deze vermindering weer ongedaan
gemaakt zou moeten worden, hetgeen gelet op de te verwachten grote wij
zigingen in tarief en grondslag als gevolg van de nieuwe schatting van de
v/aarde in het economisch verkeer zeker aanvaardbaar is. Gelet op het
effect van de bezuinigingen die de overheid zich dient op te leggen in
dit en meer nog in de volgende begrotingsjaren vraag ik aandacht voor
het ontwikkelen van een meerjarenbegroting van de gewone dienst. Tevens
dient aandacht te worden besteed aan een prioriteiten- en postprioritei-
tenbeleid. Alleen op deze wijze kunnen in een tijd van schaarse middelen
nieuwe activiteiten/voorzieningen worden gerealiseerd, namelijk door het
daarnaast afstoten van taken die in een geringe maatschappelijke be
hoefte voorzien. Op grond van deze visie achten wij het bijvoorbeeld
weinig zinvol om de beschikbare capaciteit van het bestuur en ambtenaren
wederom in te zetten voor een nadere studie van de reinigingsdienst. Deze