-k-
bepaalt maakt het noodzakelijk ruimte te laten voor een open discussie bij
het ontwikkelen van het beleid in de gemeenteraad.Het beleid wordt voor
bereid door het college van burgemeester en wethouders en ontwikkeld
en vastgesteld door de gemeenteraad. Tegen deze achtergrond zal na-^r
onze mening een onderling afwijkende mening van het college en bevriende
fracties alleen maar inspirerend werken. In het licht van deze visie
zeggen wij onze steun aan het college toe met het voorbehoud dat wij het
bij de voorbereiding, ontwikkeling en uitvoering van het beleid steeds
kritisch zullen tegemoet treden.
Een vergadering als deze leent zich bij uitstek voor enerzijds vooruit
zien en anderzijds voor het opmaken van de balans. Voor het aangeven van
de elementen waaruit het toekomstige beleid moet bestaan enerzijds en
het waarderen van de activiteiten van het college van burgemeester en
wethouders anderzijds. Wanneer wij bij het laatste beginnen dan willen wij
in het licht van de eerdere beschouwing onze waardering uitspreken voor
de algemene opstelling van het college bij de recente raadsvoorstellen
waarop de raad ingrijpende wijzigingen heeft aangebracht. Zonder uit
puttend te willen zijn heeft ook het algemene financiële beleid, de
maatregelen ter verbetering van het inzicht in de financiële positie
van de gemeente, de vorderingen die gemaakt zijn bij het ontwikkelen
van het subsidiebeleid en de wijzigingen die dit jaar bij de verdeling van
grond en/of koopwoningen zijn doorgevoerd. Blijkens de toelichting in
het begrotingsonderzoek gegeven zijn wij met het puntensysteem bij de
verdeling van verkoopwoningen op de goede weg.
Minder gelukkig zijn wij met het gemis aan voortgang in het ontwikkelen
of verbeteren van het algehele voorlichtingsbeleid, het jeugd- en jongeren
beleid en de trage voortgang bij het treffen van maatregelen die de stank
overlast van de haven verminderen. Weliswaar heeft de gemeente de
oplossing van de problemen rond de haven niet volledig in eigen hand maar
ik moet u er toch op wijzen dat reeds in 1975 met name door onze fractie
is gewezen op de noodzaak zuurstof in het vervuilde water in te brengen.
Een maatregel die het college thans overweegt. Onze fractie heeft er be
grip voor dat het effect van het schoonbaggeren is afgewacht alvorens
verdere maatregelen werden overwogen. Wij achten thans echter langer uit
blijven van maatregelen onaanvaardbaar. Ondanks onze herhaalde verzoe
ken in het afgelopen jaar naar de uitwerkingen van suggesties tijdens
eerdere algemene beschouwingen in het bijzonder ten aanzien van de voor
lichting en het jeugdbeleid moeten wij vaststellen dat eerst in de loop
van 1979 personeelsvoorzieningen zullen worden getroffen die een goede
voorlichting mogelijk moeten maken. Voor het scheppen van voorzieningen
noodzakelijk voor een actiever jeugdbeleid ontbreekt tot op heden elke
aanzet. Dit ondanks de beschikking over ruime financiële middelen en het
dringende beroep van Sojo om extra hulp bij de uitvoering van het nood
zakelijke werk. Wij hebben er begrip voor dat de huidige personeelssterkte
onvoldoende is om deze nieuwe taken aan te pakken. Daar dienen dan wel
adequate maatregelen voor te worden getroffen. Naar onze mening zullen,
zeker nu het welzijnsbeleid meer dan in het verleden een verantwoordelijk
heid van het gemeentebestuur is, door de gemeente de noodzakelijke middelen
en personeel beschikbaar moeten worden gesteld dan wel particuliere orga
nisaties (m.c.o.) ten laste van de gemeente middelen en personeel ter
beschikking te krijgen. Wij herhalen in dit verband nog eens ons eerder
voorstel om in plaats van een duur onderzoek gedurende een bepaalde periode
wij hebben daarvoor genoemd twee jaar, een veldwerker als jeugdconsulent
in onze gemeente aan te stellen. In de opdracht zouden de volgende ele
menten zijn opgenomen:
i