-20-
niets meer aan het wegdek te veranderen.
Het lid VAN HOOF zegt dat zolang er nog geen verkeerslichten zijn er
voor de voetgangers levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Zijn vraag is of er in afwachting van de vraag of er nu wel of geen
verkeerslichten geplaatst moeten worden de zebra-paden van het kruispunt
verlegd kunnen worden.
Het lid DU PONT zegt dit punt graag in de verkeerscommissie
aan de orde te willen stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
12. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van
de reconstructie kruispunt Markt - Molenstraat/39e wijziging gemeente
begroting 1978°
Het lid RENNINGS zegt dat als er geen verkeerslichten zijn er een zichtlijn
moet zijn op de Markt van 30 meter en op de Molenstraat van 20 meter
en als er wel verkeerslichten komen deze zichtlijn respectievelijk
25 en 15 meter moet zijn. Nu wordt er voor de situatie, dat er geen ver
keerslichten zijn toch gekozen voor de zichtlijnen van 25 en 15 meter.
Hij zou graag vernemen welke argumenten hiervoor gelden.
Het lid KESSEL zegt dat dit punt in zijn fractie aan de orde is geweest.
Daarbij is gebleken dat men voorstel b aan moet houden.
Nu wordt het verkeer niet geregeld met behulp van verkeerslichten. Komen
er we1 verkeerslichten wat zijn dan de consequenties voor de zicht
lijnen, zo vraagt spreker.
Het lid DU PONT zegt dat de ideale situatie zou zijn als de zichtlijnen
30 en 20 meter waren. Deze kwestie is uitvoerig aan de orde geweest,
zowel in de commissie voor openbare werken als in de verkeerscommissie.
De conclusie was dat deze zichtlijnen niet noodzakelijk waren. Men kan
nog een redelijk stuk over houden waar een pand gebouwd kan worden.
Bij de situatie 30 - 20 m zou dit toch wel een moeilijke zaak worden.
Daarom is voor de andere oplossing gekozen, welke toch verantwoord
wordt geacht
Het lid KESSEL zegt dat als er geen verkeerslichten komen te staan er
nog niets gedaan wordt voor het verkeer, komende uit het V/est Vaardeke.
Het lid DU PONT zegt dat dit voorstel gezien moet worden als een voorstel
dat het verkeer, komende uit de Molenstraat, verbetert.
De kwestie met betrekking tot het verkeer uit het West Vaardeke is
veel moeilijker op te lossen. Men is bezig met een verkeerscirculatie
plan, waarbij al deze knelpunten aan de orde komen. Daar worden diverse
mogelijkheden gegeven, waaruit de raad een keuze moet maken.
Vooruitlopende op het verkeerscirculatieplan wordt dit voorstel gedaan
omdat men nu al weet dat deze oplossing de beste zal zijn in dat plan.
Bij de kwestie van het West Vaardeke spelen zoveel andere factoren een
rol zodat een oplossing in deze nu nog niet mogelijk is.
Het lid VAN HOOF zegt dat voor de voorgestelde oplossing gekozen is om
een verkoopbaar stuk grond over te houden. Dit schijnt volgens het ant
woord van de heer du Pont de doorslag gegeven te hebben.
Hij dacht toch dat in de commissie de doorslag heeft gegeven de
verkeersveiligheid. In de commissie is duidelijk gesteld dat men nu
de mogelijkheid heeft om dit te regelen. Men moet het nu ook optimaal
regelen.
Het lid DU PONT zegt dat door deze mogelijkheid te kiezen beide mogelijk
heden gediend waren.
Het lid VAN HOOF zegt dat zich bij dit kruispunt hetzelfde probleem
voordoet als bij het kruispunt Markt - Past. Hellemonsstraat voor wat
betreft de zebrapaden. Hij zou willen vragen of dit gelijktijdig mee
genomen kan worden in de verkeerscommissie.