-20- niets meer aan het wegdek te veranderen. Het lid VAN HOOF zegt dat zolang er nog geen verkeerslichten zijn er voor de voetgangers levensgevaarlijke situaties ontstaan. Zijn vraag is of er in afwachting van de vraag of er nu wel of geen verkeerslichten geplaatst moeten worden de zebra-paden van het kruispunt verlegd kunnen worden. Het lid DU PONT zegt dit punt graag in de verkeerscommissie aan de orde te willen stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 12. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de reconstructie kruispunt Markt - Molenstraat/39e wijziging gemeente begroting 1978° Het lid RENNINGS zegt dat als er geen verkeerslichten zijn er een zichtlijn moet zijn op de Markt van 30 meter en op de Molenstraat van 20 meter en als er wel verkeerslichten komen deze zichtlijn respectievelijk 25 en 15 meter moet zijn. Nu wordt er voor de situatie, dat er geen ver keerslichten zijn toch gekozen voor de zichtlijnen van 25 en 15 meter. Hij zou graag vernemen welke argumenten hiervoor gelden. Het lid KESSEL zegt dat dit punt in zijn fractie aan de orde is geweest. Daarbij is gebleken dat men voorstel b aan moet houden. Nu wordt het verkeer niet geregeld met behulp van verkeerslichten. Komen er we1 verkeerslichten wat zijn dan de consequenties voor de zicht lijnen, zo vraagt spreker. Het lid DU PONT zegt dat de ideale situatie zou zijn als de zichtlijnen 30 en 20 meter waren. Deze kwestie is uitvoerig aan de orde geweest, zowel in de commissie voor openbare werken als in de verkeerscommissie. De conclusie was dat deze zichtlijnen niet noodzakelijk waren. Men kan nog een redelijk stuk over houden waar een pand gebouwd kan worden. Bij de situatie 30 - 20 m zou dit toch wel een moeilijke zaak worden. Daarom is voor de andere oplossing gekozen, welke toch verantwoord wordt geacht Het lid KESSEL zegt dat als er geen verkeerslichten komen te staan er nog niets gedaan wordt voor het verkeer, komende uit het V/est Vaardeke. Het lid DU PONT zegt dat dit voorstel gezien moet worden als een voorstel dat het verkeer, komende uit de Molenstraat, verbetert. De kwestie met betrekking tot het verkeer uit het West Vaardeke is veel moeilijker op te lossen. Men is bezig met een verkeerscirculatie plan, waarbij al deze knelpunten aan de orde komen. Daar worden diverse mogelijkheden gegeven, waaruit de raad een keuze moet maken. Vooruitlopende op het verkeerscirculatieplan wordt dit voorstel gedaan omdat men nu al weet dat deze oplossing de beste zal zijn in dat plan. Bij de kwestie van het West Vaardeke spelen zoveel andere factoren een rol zodat een oplossing in deze nu nog niet mogelijk is. Het lid VAN HOOF zegt dat voor de voorgestelde oplossing gekozen is om een verkoopbaar stuk grond over te houden. Dit schijnt volgens het ant woord van de heer du Pont de doorslag gegeven te hebben. Hij dacht toch dat in de commissie de doorslag heeft gegeven de verkeersveiligheid. In de commissie is duidelijk gesteld dat men nu de mogelijkheid heeft om dit te regelen. Men moet het nu ook optimaal regelen. Het lid DU PONT zegt dat door deze mogelijkheid te kiezen beide mogelijk heden gediend waren. Het lid VAN HOOF zegt dat zich bij dit kruispunt hetzelfde probleem voordoet als bij het kruispunt Markt - Past. Hellemonsstraat voor wat betreft de zebrapaden. Hij zou willen vragen of dit gelijktijdig mee genomen kan worden in de verkeerscommissie.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 80