-14- wat het voor de andere grootverbruiker betekent met een pand met 10 maal een zo hoge economische waarde. Hij ziet ook een aantal voordelen in dit systeem. Het riool is toch een stukje algemeen gebruik en wordt niet alleen gevoed door huishoude lijk- en industrieel afvalwater maar ook door hemelwater. Hiervoor moeten v/ij allemaal betalen. Dit is een heel sterk argument, dat spreekt voor een gedeeltelijke overbrenging naar de algemene middelen. Op basis van de hem bekende gegevens zou hij hiertoe nog niet willen besluiten. Door de heer Rennings is ook gesteld de bescherming van de kleine huis houdens en alleenstaanden. Hij dacht dat dit ook een nadere bestudering vergde, want meer dan de helft van die grootste groep zou in dat geval uit kleine huishoudens bestaan. Hij kan zich nauwelijks voorstellen dat dit inderdaad het geval is. Ook hier ontbreken de cijfers. De gezins grootte zou daarbij 6zijn. Dit komt hem ongeloofwaardig voor. Het lid BROUWERS zegt dat men toch met het verschil van mening zit als het gaat om het toepassen van de onroerend-goedbelasting. De heer van der Graaf heeft hierop zojuist al geduid. Het gaat hier om een voorziening die niet alleen huishoudelijk afvalwater afvoert. Er spelen ook een aantal andere factoren mee. Dit heeft hij vorige keer ook gezegd. In de commissievergadering is ook bevestigd dat het riool stelsel zo duur is geworden omdat er zoveel vierkante meters verhard zijn. Was dit niet het geval dan zou men met de helft van de capaci teit van nu kunnen toekomen. Dat is toch een duidelijk argument dat hemelwater een zeer grote rol speelt in de kosten. Verder wil hij graag eerst de reacties van de overige fracties overnemen. Het lid VAN ELZAKKER zegt dat het voorstel van de Werknemersfractie hem wel aanspreekt. Hij vindt het niet juist dat het tekort ad 122.000, gedekt moet v/orden door middelen uit de post onvoorzien. Wanneer er een tekort is dat aangemerkt kan worden, zoals hier ook naar voren is gebracht, omdat de riolering niet alleen dient voor de bewoners, maar in grote mate noodzakelijk is voor de gemeente, dan zou hij graag voor dat tekort een bijdrage uit de algemene middelen willen hebben. Hij zou graag willen zien dat nagegaan wordt of dit mogelijk is, want men moet nu een retributie kunnen vaststellen welke enkele jaren kan gelden. Het lid RENNINGS zegt dat zijn fractie ook een aantal elementen van het voorstel van de V/erknemersfractie duidelijk als positief ervaart. Dit neemt niet weg dat men enerzijds onvoldoende inzicht heeft in de hoogte van de onroerend-goedbelasting. De heer van der Graaf heeft dit al aangetoond. Anderzijds, als hij dan teruggaat naar de algemene be schouwingen, en dan de reeks v/ensen ziet, geuit door de raad en waar van de voorzitter gezegd heeft dat het college met voorstellen zal komen, waarvan de kosten bestreden worden uit de post onvoorzien, dan vraagt hij of de voorzitter nu al enige suggesties kan noemen in welke richting er gedacht wordt. De zorg van de heer van Hoof om op het eind van het jaar een grote post onvoorzien over te houden deelt hij eveneens. Men heeft echter nog wel grote werken voor dit jaar in portefeuille. In 1975 heeft men gezegd dat men desnoods met eigen middelen de haven moet reconstrueren. Als men die beslissing neemt dan betekent de lastenverlichting, die men nu toepast, dat later weer in welke vorm dan ook, er toch een verzwaring moet worden opge legd. Vandaar dat zijn fractie toch wel huiverig is om van de ene de andere dag een dergelijk groot bedrag uit de financiële middelen van de gemeente te halen. Mocht in de loop van het jaar blij ken dat de post onvoorzien niet verbruikt is dan zou hij willen voor stellen alsnog die verlaging toe te passen. In afwachting van het

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 52