-23-
van het werkgebied van de woningstichting., Men moet zich wel realiseren
dat er waarschijnlijk meer belangstelling is vanuit Oudenbosch om te
kopen dan er mogelijkheden zijn» Hij denkt dan met name aan het verkopen
van de individuele kavels volgens het voorgestelde puntensysteem. Hij
heeft de indruk dat men aan de hand van de spontaan binnengekomen ver
zoeken niet alle Oudenbossche belangstellenden zal kunnen contenteren.
Op grote schaal is er belangstelling. Hij dacht dat men niet moet
streven om inwoners van Standdaarbuiten, Oud Gastel en Hoeven tot
concurrenten van Oudenbosschenaren te maken. Hij dacht dat men ervoor
moet waken dat Oudenbossche inwoners eerder aan bod komen om een kavel
en/of huis te kopen dan mensen ven buiten onze gemeente. Het lijkt hem
niet verstandig om dat uit te breiden. Hij gelooft niet dat er erg veel
verschil moet zijn tussen renteverlies bij het bouwbedrijf en het rente
verlies bij de koper. In feite wordt het huis ook niet goedkoper
door het feit dat iemand het vroeg heeft gekocht. De heer Kessel ver
bindt hieraan nog een voorstel, namelijk om de woningen te verkopen
3 maanden voor er met de bouw begonnen wordt. Als er helemaal nog niets
staat gelooft hij toch dat men dan de eigen inwoners in een slechte po
sitie brengt ten opzichte van anderen. Hij zou zich kunnen voorstellen
dat men zegt tot drie maanden na de aanvang met de bouw of na het dtorten
van de fundamenten. Hij kan zich wel voorstellen dat het onder de kap
zijn wel een grote handicap kan zijn. Het is ook zo dat als een plan
bekend is de gegadigden wel komen, zeker als de acquisitie daarop duide
lijk is gericht. Verder wil de heer Kessel een omschrijving van
behoudens ontheffing van burgemeester en wethouders. Het college heeft
met opzet niet gekozen voor een voorstel v/aarbij die ontheffingsmoge
lijkheden allemaal worden opgesomd. Dan zou men toch tegen een situatie
kunnen aanlopen, waarbij zich een zekere mogelijkheid voordoet waarvan
men zegt dat het duidelijk in het licht van de bedoeling vein de richt
lijnen is dat er een ontheffingsmogelijkheid is. Stel maar voor dat de
mogelijkheid van scheiding niet is opgenomen, dan zou men voor het pro
bleem staan dat men geen ontheffing zou kunnen geven. Hij gelooft niet
dat het moeilijk is om in de geest van de richtlijnen of voorwaarden
die ontheffingsmogelijkheid toe te passen. Voorts zegt de heer Kessel dat
goedkeuring van dit raadsbesluit leidt tot opdrijving van prijzen
van bestaande woningen in Oudenbosch. Dit gelooft hij niet. Hij gelooft
dat daardoor degenen, die tot nu toe van buiten naar Oudenbosch zijn
gekomen en hier in overwegende mate de prijs van de woningen hebben be
paald, uit zullen wijken naar plaatsen waar gemakkelijker aan bouwgrond
of een woning te komen is. De hear van der Graaf zegt dat het een ver
ordening moet zijn. Hij dacht dat dat niet nodig is, gezien de bedoeling
van de opdracht van de raad aan burgemeester en wethouders om bij de
voorbereiding rekening te houden met deze 'zaken. Men kan ook moeilijk
zeggen dat er duidelijk bevoegdheden aan het college worden gegeven.
Het is alleen maar om de zaken voor te bereiden. Naast het punten-
aantal kan er ook nog een aantal andere indicaties gelden. Dit is om een
afgerond geheel te hebben, waarbij men heeft geprobeerd om met alle
omstandigheden rekening te houden. Het is dan aan de raad om te beoor
delen of dan die voorkeur wordt gehonoreerd. Het college zal dan in het
voorstel bij een gelijk aantal punten moeten zeggen dat er bepaalde
omstandigheden zijn, waardoor iemand de voorkeur verdient. De raad moet
dan zeggen of hij het daarmee eens is. Beroepsmogelijkheden behoeven er
naar zijn mening niet te zijn. Men vraagt aan de raad om een stuk grond
te kopen en niet aan het college. Er is een beroepsmogelijkheid, want
als men het er niet mee eens is zou men in het kader van de wet A.R.O.B»