-20- 25. Voorstel tot vaststelling van richtlijnen voor de verkoop van bouwgrondo Het lid KESSEL zegt dat de goedwillende plaatselijke aannemers door deze regeling worden gedupeerd, doordat de gemeente in het verleden bouwgrond aan allerlei aannemers c.q. projectontwikkelaars buiten de gemeente grond heeft uitgegeven, welke door betreffende instellingen vaak te duur zijn doorverkocht. Bij verkoop van bouwgrond aan bouwondernemers zullen de navolgende voorwaarden - naast de thans gebruikelijke - worden verbonden. Zijn vraag: Welke normen denkt het college te hanteren als verkoopprijs voor de diverse typen woningen Economisch gebonden. Oudenbosch heeft relatief weinig industrieën. Is het niet raadzaam om hier met dezelfde plaatsen te werken waarmee de woningbouwstichting werkt Moerdijk heeft een vrij sterke industriële uitbreiding, welke door de overheid gestimuleerd is, is het dan niet verstandig dat Oudenbosch zich opensteld voor mensen die werkend zijn in dit industriële gebied! Burgemeester en wethouders willen de verkoopprijzen in de hand houden. Door te stellen dat de woningen indien zij nog niet onder de kap zijn of minstens drie maanden na aanvang van het werk verkocht zijn aan inwonenden enz. betekent dat er een grote voorfinanciering moet plaats vinden en dat er veel renteverlies zal komen, waardoor de bouwkosten weer worden opgedreven. Daarom stelt hij voor de verkooptermijn aan inwonenden te handhaven op 3 maanden, maar de mogelijkheid geven om de woningen te verkopen 3 maanden voor de bouw begonnen wordt. Gaarne omschrijving "behoudens ontheffing van burgemeester en wethouders". Door het goedkeuren van dit voorstel door de raad, zal dit raadsbesluit leiden tot opdrijving van de prijzen van bestaande woningen in Ouden bosch. Wat denkt het college hiervan en wat zou hiertegen te doen zijn Het lid RENNINGS zegt erg blij te zijn met dit voorstel. Ruim ander half jaar geleden is hiernaar gevraagd. Dit is een noodzaak, als men een dergelijke schaarste aan grond heeft en er zoveel vraag naar grond is. Hij begrijpt best dat er voor sommige mensen aan deze regeling wat minder vrolijke dingen zitten. Mensen, die reeds een huis gekocht hebben, krijgen nu minder kansen. Dit betekent echter dat zij al een kans hebben gehad. Men moet de beperkte grond eerlijk verdelen. Hij denkt dat deze puntenschaal daaraan bijdraagt. Hij wil zich nog ont houden van een uitspraak dat men Oudenbosch moet uitbreiden tot het werkgebied van de woningstichting. Het lid VAN DER GRAAF zegt een opmerking vooraf te willen maken. Deze richtlijnen zijn besproken in de commissie voor algemene en bestuur' lijke zaken. Het spijt hem dat hij hierbij niet aanwezig kon zijn. Daar hij kritiek heeft op dit stuk, zou men eigenlijk kunnen denken dat je het systeem van deze commissie ondermijnt wanneer je in deze vergadering zegt dat dit systeem op deze manier voor je helemaal niet hoeft. Het kan voorkomen dat je er niet bij kunt zijn. Zijn hoofd kritiek op dit stuk is dat het naar zijn gedachten het karakter dient te hebben van een verordening. Een aantal zaken is wat vaag gehouden, maar er is overigens niet aan te ontkomen dat deze vaag gehouden zijn. Voorts moet er volgens hem een beroepsmogelijkheid op de raad zijn. Dit zou pas kunnen als deze richtlijnen het karakter hebben van een verordening. In het begin spreekt men over een kategorie a en b, ter wijl in het verloop een kategorie c aan de orde komt. Hij wijst het college op kategorie g, aanvrager is een oud-ingezetene, en op de nadere beschouwing onder aan het stuk dat er bijkomende factoren kunnen zijn, sociale en medische indicatie en andere omstandigheden. Dit houdt

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 20