Een ander criterium waaraan hij zou willen toetsen is de woning/winkel- functie voor het betreffende gebied. Het is algemeen bekend dat enige jaren geleden, mede op verzoek van de ondernemers in het onderhavige gebied het C.I.M.K. en E.T.I.N. rapporten hebben opgesteld naar de behoefte aan winkelaccommodaties in het kernfunctiegebied. De algemene conclusie daarvan is dat men tot in lengte van jaren nog voldoende ruimte heeft met het bestaande winkelapparaat. Bovendien biedt het gebied ruime mogelijkheden om in te spelen op nieuwe behoeften en op onverwachte wijzigingen in bijvoorbeeld het verkeersgedrag van de mensen. Ten aanzien daarvan komt zijn fractie tot de conclusie dat de tabel/matrix uitermate flexibel is. Indien het college volledig gebruik maakt van zijn bevoegdheden - in de toelichting geboden;het toepassen van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening - dan kunnen er in het kern functiegebied nog 95 winkels bijkomen. Dan spreekt hij nog niet over de uitbreidingen van de bedrijfsvloeroppervlakte die mogelijk zijn. Het gemiddelde vloeroppervlakte in Nederland bedraagt 200 m2. Het Komplan biedt de mogelijkheid, indien de gronden daarvoor beschikbaar zijn, uit te breiden tot 450 m2. Tegen die achtergrond zegt hij dat dit Komplan alle mogelijkheden biedt om daar winkels te vestigen waar ondernemers het noodzakelijk en wenselijk achten. Terecht wordt in het kernfunctiegebied de prioriteit niet in de eerste plaats op wonen gelegd. Gelet op de kleinschaligheid is het niet onnood zakelijk om daar beperkende maatregelen - om het wonen volledig verloren te laten gaan - tegen te gaan. Dat vindt hij in het onderhavige plan minimaal aangeduid met betrekking tot het wonen in het kernfunctiegebied. Indien burgemeester en wethouders volledig gebruik maken van de mogelijkheden om het aantal bedrijfs vestigingen mogelijk te maken dan zal ondanks dit het aantal woningen in het kernfunctiegebied slechts met 12 teruglopen. Dit gevoegd bij het feit dat in het aanliggend gebied 80 woningen kunnen worden gebouwd(in het gebied rondom de Brouwerijstraat)moet hij zeggen dat dit plan zijn goedkeuring kan wegdragen. Met nadruk wil hij stellen dat het planologische ontwerp voor de bouw van 80 woningen hem zeer aanspreekt vooral gelet op het feit dat daar gezocht wordt naar de mogelijkheden voor alleenstaanden en tweepersoons huishoudens en naar de mogelijkheden om daar in de beschutte sfeer te bouwen. Bij het criterium parkeren heeft hij gebruik kunnen maken van enerzijds de wensen van de provinciale planologische dienst, die stelde dat in het ontwerp opgenomen bestemmingen voor parkeren nadere onder bouwingen behoefden. Hij moet dan zeggen dat hij daar niet uitkomt. Die onderbouwing had men behoren te vinden in de nota parkeren in de kom. Hij heeft in deze nota geen conclussie kunnen vinden die het noodzakelijk maakt voor 1988 tot een zo grote uitbreiding van de parkeermogelijk- heden te komen. Daartegenover staat dat als men de algemene teneur van de bezwaarschriften ziet men dan tot de tegenover liggende conclusie komt. Het neemt niet weg dat dit plan - zo het aangenomen wordt - ook de goedkeuring van gedeputeerde staten behoeft. In dat licht bezien vraagt hij zich af of de provinciale planologische dienst de nota parkeren in de kom niet zwaarder zal laten wegen dan de bezwaarschriften. Vandaar dat hij in overweging wil geven gebruik te maken van de mogelijkheden die de voorschriften bieden door met name in het kernfunctiegebied een gebied dat thans de bestemming parkeren heeft de bestemming te geven Tuin en erf met de mogelijkheid om met goedkeuring van burgemeester en wethouders op basis van ontstane behoefte de bestemming om te zetten in parkeren. Hij is namelijk bang dat als men dit plan op het gebied van het parkeren

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1978 | | pagina 123