Een ander criterium waaraan hij zou willen toetsen is de woning/winkel-
functie voor het betreffende gebied. Het is algemeen bekend dat enige
jaren geleden, mede op verzoek van de ondernemers in het onderhavige
gebied het C.I.M.K. en E.T.I.N. rapporten hebben opgesteld naar de
behoefte aan winkelaccommodaties in het kernfunctiegebied. De algemene
conclusie daarvan is dat men tot in lengte van jaren nog voldoende
ruimte heeft met het bestaande winkelapparaat. Bovendien biedt het gebied
ruime mogelijkheden om in te spelen op nieuwe behoeften en op onverwachte
wijzigingen in bijvoorbeeld het verkeersgedrag van de mensen.
Ten aanzien daarvan komt zijn fractie tot de conclusie dat de tabel/matrix
uitermate flexibel is. Indien het college volledig gebruik maakt van
zijn bevoegdheden - in de toelichting geboden;het toepassen van artikel
11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening - dan kunnen er in het kern
functiegebied nog 95 winkels bijkomen. Dan spreekt hij nog niet over
de uitbreidingen van de bedrijfsvloeroppervlakte die mogelijk zijn.
Het gemiddelde vloeroppervlakte in Nederland bedraagt 200 m2. Het Komplan
biedt de mogelijkheid, indien de gronden daarvoor beschikbaar zijn, uit
te breiden tot 450 m2. Tegen die achtergrond zegt hij dat dit Komplan
alle mogelijkheden biedt om daar winkels te vestigen waar ondernemers
het noodzakelijk en wenselijk achten.
Terecht wordt in het kernfunctiegebied de prioriteit niet in de eerste
plaats op wonen gelegd. Gelet op de kleinschaligheid is het niet onnood
zakelijk om daar beperkende maatregelen - om het wonen volledig verloren
te laten gaan - tegen te gaan.
Dat vindt hij in het onderhavige plan minimaal aangeduid met betrekking
tot het wonen in het kernfunctiegebied. Indien burgemeester en wethouders
volledig gebruik maken van de mogelijkheden om het aantal bedrijfs
vestigingen mogelijk te maken dan zal ondanks dit het aantal woningen
in het kernfunctiegebied slechts met 12 teruglopen.
Dit gevoegd bij het feit dat in het aanliggend gebied 80 woningen kunnen
worden gebouwd(in het gebied rondom de Brouwerijstraat)moet hij zeggen
dat dit plan zijn goedkeuring kan wegdragen.
Met nadruk wil hij stellen dat het planologische ontwerp voor de bouw
van 80 woningen hem zeer aanspreekt vooral gelet op het feit dat daar
gezocht wordt naar de mogelijkheden voor alleenstaanden en tweepersoons
huishoudens en naar de mogelijkheden om daar in de beschutte sfeer te
bouwen. Bij het criterium parkeren heeft hij gebruik kunnen maken van
enerzijds de wensen van de provinciale planologische dienst, die stelde
dat in het ontwerp opgenomen bestemmingen voor parkeren nadere onder
bouwingen behoefden. Hij moet dan zeggen dat hij daar niet uitkomt.
Die onderbouwing had men behoren te vinden in de nota parkeren in de kom.
Hij heeft in deze nota geen conclussie kunnen vinden die het noodzakelijk
maakt voor 1988 tot een zo grote uitbreiding van de parkeermogelijk-
heden te komen. Daartegenover staat dat als men de algemene teneur van
de bezwaarschriften ziet men dan tot de tegenover liggende conclusie
komt. Het neemt niet weg dat dit plan - zo het aangenomen wordt - ook
de goedkeuring van gedeputeerde staten behoeft. In dat licht bezien vraagt
hij zich af of de provinciale planologische dienst de nota parkeren in de
kom niet zwaarder zal laten wegen dan de bezwaarschriften. Vandaar dat
hij in overweging wil geven gebruik te maken van de mogelijkheden die
de voorschriften bieden door met name in het kernfunctiegebied een gebied
dat thans de bestemming parkeren heeft de bestemming te geven Tuin en
erf met de mogelijkheid om met goedkeuring van burgemeester en wethouders
op basis van ontstane behoefte de bestemming om te zetten in parkeren.
Hij is namelijk bang dat als men dit plan op het gebied van het parkeren