- 23 - onze doelstellingen inzake voorlichting verwijzen wij u overigens gaarne naar onze opmerkingen welke u ter kennis zijn gebracht bij de algemene beschouwingen» Het lid VAN DER GRAAF zegt als hij naar de voorgeschiedenis kijkt, hier het gezegde opgaat Van: lang gewacht en toch gekregen. Misschien niet veel maar toch iets. Als wij zien met welk enthousiasme dit plan werd aan geboden en als wij dan de resultaten zien, dan moet hij zeggen dat het hem erg tegenvalt. Wij kunnen constateren waar dit aan ligt» De grote te neur is dat het erg moeilijk is de mensen te motiveren om dit werk te gaan doen. Daarnaast heeft hij het gevoel dat tekort is geschoten met be trekking tot de wijze waarop dit is gebeurd» Er zijn 23 personen meer ge weest die zich aanvankelijk hadden aangemeld, dan die nu nog steeds mee willen doen» Hij heeft een vraagteken gezet achter die 23» Wat is er mee gebeurd? Zijn deze mensen na de constatering dat zij niet mee willen doen nog in tweede instantie benaderd om op zijn minst te vragen wat de reden is van de afwijzing? Daarnaast heeft hij het gevoel dat de benadering fout is geweest, in die zin dat men de gedachte van de totale groep, waar men sen met een totaal verschillend opleidingsniveau'en totaal verschillende interessen inzitten, neemt en dat men die op een gegeven moment benadert met de vraag wat zou u nu willen, want de minst opgeleide,die het het hardste nodig heeft, kan daarop geen antwoord geven. Hij denkt dat hierin voor een groot gedeelte het falen zit. Hij mag hierbij verwijzen naar de bena dering van dit probleem, die gegeven is door de commissie open school en de benadering die gegevens is door een van de uitvoerdere van het experi ment open school, het Vormingsinstituut West-Brabant. Deze zijn ervan uit gegaan dat men bij dit soort opleidingen moet uitgaan van het niet bemoeien en het niet afbakenen van de cursus. Met moet beginnen met het bij elkaar halen van de mensen en die mensen dan laten praten. Op het moment, dat er gepraat wordt is er gesprekstof genoeg. Op dat moment is het mogelijk om, wanneer die groep groot genoeg is, te gaan splitsen. Dan kan men zeggen dat is een groep die de meeste belangstelling heeft voor dat onderdeel van het maatschappelijk levBn. Hij praat nu met opzet niet over met name ge noemde leervakken. Dan kan er namelijk door gewerkt worden, waarbij de mensen zelf bouwstenen aandragen door hun vraagstellingen en door hun deelname aan de discussie waarnaar de belangstelling uitgaat. Hij denkt dat hieruit zal blijken dat op dat moment nergens meer een naam aan ge geven kan worden maar men kan wel zeer zinvolle dingen doen» Hij heeft nog een vraag aan de wethouder. Is er een poging gedaan tot inventarise ren van het opleidingsniveau van de betrokkenen? Is daarbij getracht om de betrokkene zelf het een of ander te laten doen wanneer deze dit wilde? Dit kan op velerlei terreinen zijn, zowel als gespreksleider als koffie zetter. Hij vreest namelijk dat er een vrij grote vrees is bij de groep waarover wij praten voor dat officiële lichaam de gemeente, die commissie die even voor de mensen iets op touw zal gaan zetten. Hij dacht dat daar om de vraag heel relevant was in welke mate het contact van de mensen op basis van hun eigen mogelijkheden en opleidingsniveau te betrekken in de uitvoering van het cursuswerk. Tenslotte heeft hij een vreemde smaak in de mond gekregen bij de financiële paragraaf, waarbij voor een leraar Engels een bedrag van 160,is uitgetrokken en waarbij voor de docenten - hij zegt liever gespreksgroepen; hij denkt dat dit ook beter bij de mensen overkomt dan sociaal recht en hij denkt ook dat dit een heel duidelijke reden is dat de mensen zeggen wat moet ik daarmee - een bedrag is uitge trokken van 150,Dit is wel enigszins gemotiveerd, maar die motiva tie spreekt hem niet aan. Het ontgaat hem volkomen waarom de ene 30, per uur krijgt en de andere na afloop van de cursus een bosje bloemen of

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 91