- 21 - op de duur toch een erg gevaarlijke situatie zal worden, vooral voor het afslaand verkeer, de Past. Hellemonsstraat uitkomend en richting Oud Gastel gaande. Dat kan op een gegeven moment, al draaiende, moeilijk moe ten gaan manoeuvreren. Hij zegt van de heer N.v.Hoof begrepen te hebben dat deze paden moeilijk op een andere plaats gelegd kunnen worden, omdat de mensen er anders minder gebruik van zouden maken als de zebra-paden ver van een hoek zijn afgelegen. Hij twijfelt toch nog aan de verkeers veiligheid met betrekking tot een dergelijke situatie. Voorts zijn daar de onderhandelingen met de B.B.A. in verband met de buslijn. Wij hebben eerder al eens meegemaakt dat de busdienst wegens de reconstructie van de Markt was omgelegd. Hij zou toch willen pleiten voor de leefbaarheid van het centrum door de lijndienst via de Markt te laten gaan. Men leest veel over het feit dat een dergelijke lijndienst, vooral in een kleinere ge meenschap, de leefbaarheid bevordert. Dit zou hij het college mee willen geven voor de onderhandelingen met de B.B.A. Het lid DU PONT zegt dat de heer Rennings stelt dat bij de algemene beschouwingen gezegd is dat het plaatsen van verkeerslichten op bedoeld kruispunt gunstige gevolgen zou hebben voor het kruispunt bij de Wagenhoek. Dat is inderdaad bij de algemene beschouwingen gesteld. Er is ook gesteld dat volgens de verkeerstellingen, welke gehouden zijn, het kruispunt Past. Hellemonsstraat en het kruispunt bij de Wagenhoek in feite nog niet aan beveiliging toe zijn. De cijfers van tellingen gaven aan dat het ging om een piek in de ochtend, ongeveer om half acht en een piek in de late na middag. De verkeerscommissie heeft hierbij duidelijk overwogen dat het op dit moment aanbrengen van verkeerslichten weieens een negatief effect zou kunnen hebben. De verkeerslichten zou men dan voor een groot gedeelte van de dag op knipperen moeten zetten. Als men deze de hele dag laat werken dan verkrijgt men juist dat effect wat men niet wil bereiken, namelijk dat er hp het tracé waar het verkeersaanbod groot is file-vorming gaat optreden. Vandaar dat de verkeerscommissie geadviseerd heeft tot deze oplossing te komen en dan wel gefaseerd om, wanneer het kruispunt straks gereconstru eerd is, de verbeteringen te kunnen constateren. Het kruispunt wordt zo gereconstrueerd dat er te allen tijde verkeerslichten geplaatst kunnen worden. Dat zijn voor de verkeerscommissie de i-edenen om zodanig te ad viseren. De heer van der Graaf attendeert op het verdwijnen van parkeer plaatsen en dat dit mogelijk meer aantrekkingskracht zal leveren voor het parkeerterrein achter het postkantoor. Dat effect zou het misschien kunnen hebben, maar de heer van der Graaf is dan bang dat het moeilijker zal worden om komende vanaf de parkeerplaats deel te gaan nemen aan het verkeer en om de parkeerplaats te bereiken. Hij dacht dat als de afwik keling van het verkeer op het kruispunt beter zal worden, daar streven wij naar, bedoelde parkeerplaats dan in feite gemakkelijker bereikbaar moet zijn. Nu komt het nogal eens voor dat auto's, die de Past. Helle monsstraat in moeten, andere voertuigen op de weg ophouden. Dat zal straks niet meer het geval zijn. Als de mogelijkheid om de Past. Hellemonsstraat in te rijden beter wordt dan zal zeker ook de mogelijkheid om vanaf de parkeerplaats in te voegen beter worden. De praktijk zal dit natuurlijk moeten uitwijzen. De heer Brouwers heeft gesproken over de ligging van de zebrapaden door op te merken dat deze te dicht bij de hoek lagen. Bij het opstellen van het plan is men uitgegaan van de vaste maten, die er zijn voor het leggen van zebrapaden op dergelijke kruispunten. Men is er ook van uit gegaan dat, als het kruispunt straks met verkeerslichten be veiligd moet worden, de voetgangers dein in die situatie betrokken worden. Deze paden moeten dan binnen het gebied van de verkeerslichten komen te liggen. Daarom is voor die plaats van de zebrapaden gekozen. Bovendien is

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 89