- 21 -
op de duur toch een erg gevaarlijke situatie zal worden, vooral voor het
afslaand verkeer, de Past. Hellemonsstraat uitkomend en richting Oud
Gastel gaande. Dat kan op een gegeven moment, al draaiende, moeilijk moe
ten gaan manoeuvreren. Hij zegt van de heer N.v.Hoof begrepen te hebben
dat deze paden moeilijk op een andere plaats gelegd kunnen worden, omdat
de mensen er anders minder gebruik van zouden maken als de zebra-paden
ver van een hoek zijn afgelegen. Hij twijfelt toch nog aan de verkeers
veiligheid met betrekking tot een dergelijke situatie. Voorts zijn daar
de onderhandelingen met de B.B.A. in verband met de buslijn. Wij hebben
eerder al eens meegemaakt dat de busdienst wegens de reconstructie van de
Markt was omgelegd. Hij zou toch willen pleiten voor de leefbaarheid van
het centrum door de lijndienst via de Markt te laten gaan. Men leest veel
over het feit dat een dergelijke lijndienst, vooral in een kleinere ge
meenschap, de leefbaarheid bevordert. Dit zou hij het college mee willen
geven voor de onderhandelingen met de B.B.A.
Het lid DU PONT zegt dat de heer Rennings stelt dat bij de algemene
beschouwingen gezegd is dat het plaatsen van verkeerslichten op bedoeld
kruispunt gunstige gevolgen zou hebben voor het kruispunt bij de Wagenhoek.
Dat is inderdaad bij de algemene beschouwingen gesteld. Er is ook gesteld
dat volgens de verkeerstellingen, welke gehouden zijn, het kruispunt Past.
Hellemonsstraat en het kruispunt bij de Wagenhoek in feite nog niet aan
beveiliging toe zijn. De cijfers van tellingen gaven aan dat het ging om
een piek in de ochtend, ongeveer om half acht en een piek in de late na
middag. De verkeerscommissie heeft hierbij duidelijk overwogen dat het op
dit moment aanbrengen van verkeerslichten weieens een negatief effect
zou kunnen hebben. De verkeerslichten zou men dan voor een groot gedeelte
van de dag op knipperen moeten zetten. Als men deze de hele dag laat werken
dan verkrijgt men juist dat effect wat men niet wil bereiken, namelijk dat
er hp het tracé waar het verkeersaanbod groot is file-vorming gaat optreden.
Vandaar dat de verkeerscommissie geadviseerd heeft tot deze oplossing te
komen en dan wel gefaseerd om, wanneer het kruispunt straks gereconstru
eerd is, de verbeteringen te kunnen constateren. Het kruispunt wordt zo
gereconstrueerd dat er te allen tijde verkeerslichten geplaatst kunnen
worden. Dat zijn voor de verkeerscommissie de i-edenen om zodanig te ad
viseren. De heer van der Graaf attendeert op het verdwijnen van parkeer
plaatsen en dat dit mogelijk meer aantrekkingskracht zal leveren voor
het parkeerterrein achter het postkantoor. Dat effect zou het misschien
kunnen hebben, maar de heer van der Graaf is dan bang dat het moeilijker
zal worden om komende vanaf de parkeerplaats deel te gaan nemen aan het
verkeer en om de parkeerplaats te bereiken. Hij dacht dat als de afwik
keling van het verkeer op het kruispunt beter zal worden, daar streven
wij naar, bedoelde parkeerplaats dan in feite gemakkelijker bereikbaar
moet zijn. Nu komt het nogal eens voor dat auto's, die de Past. Helle
monsstraat in moeten, andere voertuigen op de weg ophouden. Dat zal straks
niet meer het geval zijn. Als de mogelijkheid om de Past. Hellemonsstraat
in te rijden beter wordt dan zal zeker ook de mogelijkheid om vanaf de
parkeerplaats in te voegen beter worden. De praktijk zal dit natuurlijk
moeten uitwijzen. De heer Brouwers heeft gesproken over de ligging van de
zebrapaden door op te merken dat deze te dicht bij de hoek lagen. Bij
het opstellen van het plan is men uitgegaan van de vaste maten, die er
zijn voor het leggen van zebrapaden op dergelijke kruispunten. Men is er
ook van uit gegaan dat, als het kruispunt straks met verkeerslichten be
veiligd moet worden, de voetgangers dein in die situatie betrokken worden.
Deze paden moeten dan binnen het gebied van de verkeerslichten komen te
liggen. Daarom is voor die plaats van de zebrapaden gekozen. Bovendien is