- 20 -
te Albano/62e wijziging gemeentebegroting 1977 en 12e wijziging begroting
Grondbedrijf 1977°
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
24. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de
reconstructie kruispunt Markt-Past. Hellemonsstraat/63e wijziging van de
gemeentebegroting 1977»
Het lid KESSEL zegt blij te zijn dat dit plan er is. Misschien is
het niet de oplossing. Bij deze gelegenheid wil hij toch bepleiten dat de
oosttangent vermoedelijk ook soulaas zou kunnen bieden. Hij wil dit nog
eens onder de aandacht brengen.
De VOORZITTER zegt dat hij zich nu moet verwonderen want hij dacht
dat de heer Kessel, toen wij gesproken hebben over deze zaak, degene was
die de heer Rubbens bij is gevallen om niet be oosttangent te kiezen maar
de Hoge Koedijk.
Het lid KESSEL zegt dat hij de oosttangent over de Hoge Koedijk wilde
laten lopen om een zo goedkoop mogelijke oplossing te hebben. Dit is een
bestaande weg die alleen maar verbreed en verhard behoeft te worden.
De VOORZITTER zegt dat er op korte termijn een bespreking plaatsvindt
met de provinciale planologische dienst over de mogelijkheden, die er in
deze zijn. Daarbij zullen zeker ook de financiële mogelijkheden bekeken
v/orden. Wij blijven uitgaan van de wenselijkheid van het verkeer buiten
de kom, althans met name het doorgaande en vrachtverkeer. Wij zijn voor
alsnog niet bereid om of van de oosttangent of van de zuidtangent af te
stappen. Beide verdienen naar het idee van het college de aandacht. Zodra
er wat licht komt in de onderhandelingen zal hij de raad nader informeren.
Het lid RENNINGS zegt dat bij de algemene beschouwingen ten aanzien
van de verkeerslichten onder andere is gesteld dat deze verkeerslichten bij
het kruispunt Markt-Past. Hellemonsstraat geplaatst zouden worden omdat
wij dan het nut ervan zouden ervaren op het kruispunt Wagenhoek. Nu zet
ten wij hier geen verkeerslichten neer. Is bij de beoordeling van dit
voorstel - dit kan hij niet uit de stukken halen - ook afgewogen wat er
van de effecten op het kruispunt V/agenhoek dan terecht zal komen? Verder
kan hij zich met de wijze van aanpak van de reconstructie van het kruis
punt Markt-Past. Hellemonsstraat verenigen. Hij heeft begrepen dat hoe
dan ook de kosten gemaakt moeten worden, wanneer men daar een verkeerslich
teninstallatie plaatst.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat de aanpak van de reconstructie hem wel
aanspreekt. Hij heeft nog wel een vraag. Bij het verdwijnen van een aan
tal parkeerplaatsen door de uitvoering van dit plan zal er meer gebruik
gemaakt moeten worden van het parkeerterrein achter het postkantoor.
Dat is een hele nare ingang en niet erg breed. Hij gelooft dat mensen,
die deze ingang uit willen daar moeten wachten tot de spits afgelopen is,
terwijl mensen, die bedoelde ingang in wHLen de spLte 'een hele tijd stil zullen
zetten. Dat vindt hij het ene zwakke punt van het totale plan. Hij dacht
dat het zelfs noodzakelijk zou kunnen worden om van dat parkeerterrein
af te zien zolang er geen andere toegang is, teneinde te voorkomen dat er
naast de spits situaties ontstaan, veroorzaakt door mensen die er in en
uit willen, welke in de afwikkeling van het verkeer niet getollereerd kun
nen worden. Dit is op dit moment nog niet goed te voorzien.
Het lid BROUWERS zegt bijzonder blij te zijn met dit voorstel. Twee
dingen zijn hem opgevallen. Op de eerste plaats de ligging van de zebra
paden. Dit houdt ook enigszins verband met hetgeen de heer van der Graaf
zegt. Het zebrapad op de Markt ligt dicht bij de hoek. Hij denkt dat dit