- 20 - te Albano/62e wijziging gemeentebegroting 1977 en 12e wijziging begroting Grondbedrijf 1977° Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen. 24. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de reconstructie kruispunt Markt-Past. Hellemonsstraat/63e wijziging van de gemeentebegroting 1977» Het lid KESSEL zegt blij te zijn dat dit plan er is. Misschien is het niet de oplossing. Bij deze gelegenheid wil hij toch bepleiten dat de oosttangent vermoedelijk ook soulaas zou kunnen bieden. Hij wil dit nog eens onder de aandacht brengen. De VOORZITTER zegt dat hij zich nu moet verwonderen want hij dacht dat de heer Kessel, toen wij gesproken hebben over deze zaak, degene was die de heer Rubbens bij is gevallen om niet be oosttangent te kiezen maar de Hoge Koedijk. Het lid KESSEL zegt dat hij de oosttangent over de Hoge Koedijk wilde laten lopen om een zo goedkoop mogelijke oplossing te hebben. Dit is een bestaande weg die alleen maar verbreed en verhard behoeft te worden. De VOORZITTER zegt dat er op korte termijn een bespreking plaatsvindt met de provinciale planologische dienst over de mogelijkheden, die er in deze zijn. Daarbij zullen zeker ook de financiële mogelijkheden bekeken v/orden. Wij blijven uitgaan van de wenselijkheid van het verkeer buiten de kom, althans met name het doorgaande en vrachtverkeer. Wij zijn voor alsnog niet bereid om of van de oosttangent of van de zuidtangent af te stappen. Beide verdienen naar het idee van het college de aandacht. Zodra er wat licht komt in de onderhandelingen zal hij de raad nader informeren. Het lid RENNINGS zegt dat bij de algemene beschouwingen ten aanzien van de verkeerslichten onder andere is gesteld dat deze verkeerslichten bij het kruispunt Markt-Past. Hellemonsstraat geplaatst zouden worden omdat wij dan het nut ervan zouden ervaren op het kruispunt Wagenhoek. Nu zet ten wij hier geen verkeerslichten neer. Is bij de beoordeling van dit voorstel - dit kan hij niet uit de stukken halen - ook afgewogen wat er van de effecten op het kruispunt V/agenhoek dan terecht zal komen? Verder kan hij zich met de wijze van aanpak van de reconstructie van het kruis punt Markt-Past. Hellemonsstraat verenigen. Hij heeft begrepen dat hoe dan ook de kosten gemaakt moeten worden, wanneer men daar een verkeerslich teninstallatie plaatst. Het lid VAN DER GRAAF zegt dat de aanpak van de reconstructie hem wel aanspreekt. Hij heeft nog wel een vraag. Bij het verdwijnen van een aan tal parkeerplaatsen door de uitvoering van dit plan zal er meer gebruik gemaakt moeten worden van het parkeerterrein achter het postkantoor. Dat is een hele nare ingang en niet erg breed. Hij gelooft dat mensen, die deze ingang uit willen daar moeten wachten tot de spits afgelopen is, terwijl mensen, die bedoelde ingang in wHLen de spLte 'een hele tijd stil zullen zetten. Dat vindt hij het ene zwakke punt van het totale plan. Hij dacht dat het zelfs noodzakelijk zou kunnen worden om van dat parkeerterrein af te zien zolang er geen andere toegang is, teneinde te voorkomen dat er naast de spits situaties ontstaan, veroorzaakt door mensen die er in en uit willen, welke in de afwikkeling van het verkeer niet getollereerd kun nen worden. Dit is op dit moment nog niet goed te voorzien. Het lid BROUWERS zegt bijzonder blij te zijn met dit voorstel. Twee dingen zijn hem opgevallen. Op de eerste plaats de ligging van de zebra paden. Dit houdt ook enigszins verband met hetgeen de heer van der Graaf zegt. Het zebrapad op de Markt ligt dicht bij de hoek. Hij denkt dat dit

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 88