- 10 -
len aan de hand van de werkelijke kosten voor de gemeente, plus de ka-
pitaallasten die er in de loop der jaren bijgekomen zijn en gezien het
feit dat wij waarschijnlijk nog lange tijd moeten afzien van aankopen
door de gemeente bij onteigening voor de gebruikswaarde, dan zou hij wil
len zeggen dat het hem wat raar over komt wanneer de gemeente door
blijft gaan met gronden tegen gebruikswaarde te verkopen, in plaats van
tegen marktwaarde» Hij zou op dit moment aan de hand van een lijst industrie
terreinen in het gebied van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant vast
willen stellen dat de grondprijs a 20,per m2 wel reëel is, wanneer
wij uitgaan van de berekening zoals die nu wordt toegepast, maar niet
reëel is wanneer wij uitgaan van de marktwaarde. Hij vindt toch wel dat
wij de mensen op de een of andere manier op gelijke wijze moeten behande
len, zoals wij behandeld worden.
Het lid N. VAN HOOF zegt dat zijn fractie blij is met dit voorstel.
Bij de ingekomen stukken is gesproken over faciliteiten die wij eventueel
aan industrieën zouden kunnen bieden. Hij dacht dat wij aan reeds jaren
bestaande industrieën faciliteiten moesten bieden. Hij gaat dus akkoord
met dit voorstel, zoals dit hier ligt. In de overeenkomst zijn enkele
boetebedragen opgenomen. Nu hopen wij allemaal wel dat die punten nooit
toegepast behoeven te worden. Het gaat hier om ruim 10.000 m2 a 20,
per m2. Dit betekent toch een bedrag van ruim 200.000,Als er dan
bij overtreding van de overeenkomst gesproken wordt over een boete van
1.000,dan vindt hij dit bedrag aan de lage kant. Men zou toch een
hoger bedrag verwachten. Gezien de transaktie zou hij toch liever een
hogere boetebedrag villen hebben, hoewel hij hoopt dat het nooit toege
past hoeft te worden.
De VOORZITTER zegt dat de heer Rennings terugrekenend vanaf 1 oktober
2007 naar heden zegt dat dit een merkwaardige termijn is. De heer Rennings
vraagt zich af of bedoeld wordt 1 oktober 1976. Hij denkt van niet, want
op dit moment is de gemeente Oudenbosch vrij ten opzichte van White Pro
ducts met de grond te doen wat de gemeente wil. De optie is afgelopen. Bij
de overeenkomst, waarbij die optie was gevestigd, was bepaald dat voor
die afloopdatum White Products het recht had om te kopen. Dit heeft men
niet gedaan. Vanaf dat moment is de gemeente dus vrij in haar doen en laten.
Hij is het wel met hem eens wanneer hij zegt dat, als men van het heden
uitgaat, men dan naar een exactere termijn moet streven. Dan zou men van
21 april tot en met 20 april moeten werken. Als dit in die zin gewijzigd
zou moeten worden, zou hij willen bepleiten om in het eerste artikel van
het besluit te zeggen dat de uitgifte vanaf heden tot en met 20 april
2007 loopt. Nu terugwerkende kracht verlenen lijkt hem niet correct. De
heer van der Graaf ziet te weinig garantie met betrekking tot de verhou
ding van de grondwaarde tot de verkoopprijs. Hij dacht toch dat nog
moeilijk nadrukkelijker gesteld kon worden dat de gemeenteraad de handen
vrij had met betrekking tot het bepalen van de verkoopprijs. Dat staat er
met zoveel woorden en dus niet via zo'n moeilijke coëfficiënt zoals uit
artikel 3 van de canon is te herleiden. Hij dacht dat wij wat dat betreft
alle vrijheid hebben, die wij willen. Hij vraagt zich wel af of wij dan
in de geest moeten denken die de heer van der Graaf zojuist op tafel
heeft gelegd. Hij moet de heer van der Graaf er dan wel op wijzen dat dat
een heel andere teneur is dan die bij het uitgeven van industriegrond ten
behoeve van ondernemingen, die arbeidsplaatsen zouden toevoegen aan het
potentiëel van onze gemeente en die wij zouden willen subsidiëren wordt toe
gepast. Hij dacht overigens dat de gebruikswaarde hier wat betreft de ver
koop niet paste. Wij verkopen niet tegen gebruikswaarde, maar tegen boek
waarde. Een marktwaarde is het niet. Wij stellen ons niet op als onder-