- 10 - len aan de hand van de werkelijke kosten voor de gemeente, plus de ka- pitaallasten die er in de loop der jaren bijgekomen zijn en gezien het feit dat wij waarschijnlijk nog lange tijd moeten afzien van aankopen door de gemeente bij onteigening voor de gebruikswaarde, dan zou hij wil len zeggen dat het hem wat raar over komt wanneer de gemeente door blijft gaan met gronden tegen gebruikswaarde te verkopen, in plaats van tegen marktwaarde» Hij zou op dit moment aan de hand van een lijst industrie terreinen in het gebied van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant vast willen stellen dat de grondprijs a 20,per m2 wel reëel is, wanneer wij uitgaan van de berekening zoals die nu wordt toegepast, maar niet reëel is wanneer wij uitgaan van de marktwaarde. Hij vindt toch wel dat wij de mensen op de een of andere manier op gelijke wijze moeten behande len, zoals wij behandeld worden. Het lid N. VAN HOOF zegt dat zijn fractie blij is met dit voorstel. Bij de ingekomen stukken is gesproken over faciliteiten die wij eventueel aan industrieën zouden kunnen bieden. Hij dacht dat wij aan reeds jaren bestaande industrieën faciliteiten moesten bieden. Hij gaat dus akkoord met dit voorstel, zoals dit hier ligt. In de overeenkomst zijn enkele boetebedragen opgenomen. Nu hopen wij allemaal wel dat die punten nooit toegepast behoeven te worden. Het gaat hier om ruim 10.000 m2 a 20, per m2. Dit betekent toch een bedrag van ruim 200.000,Als er dan bij overtreding van de overeenkomst gesproken wordt over een boete van 1.000,dan vindt hij dit bedrag aan de lage kant. Men zou toch een hoger bedrag verwachten. Gezien de transaktie zou hij toch liever een hogere boetebedrag villen hebben, hoewel hij hoopt dat het nooit toege past hoeft te worden. De VOORZITTER zegt dat de heer Rennings terugrekenend vanaf 1 oktober 2007 naar heden zegt dat dit een merkwaardige termijn is. De heer Rennings vraagt zich af of bedoeld wordt 1 oktober 1976. Hij denkt van niet, want op dit moment is de gemeente Oudenbosch vrij ten opzichte van White Pro ducts met de grond te doen wat de gemeente wil. De optie is afgelopen. Bij de overeenkomst, waarbij die optie was gevestigd, was bepaald dat voor die afloopdatum White Products het recht had om te kopen. Dit heeft men niet gedaan. Vanaf dat moment is de gemeente dus vrij in haar doen en laten. Hij is het wel met hem eens wanneer hij zegt dat, als men van het heden uitgaat, men dan naar een exactere termijn moet streven. Dan zou men van 21 april tot en met 20 april moeten werken. Als dit in die zin gewijzigd zou moeten worden, zou hij willen bepleiten om in het eerste artikel van het besluit te zeggen dat de uitgifte vanaf heden tot en met 20 april 2007 loopt. Nu terugwerkende kracht verlenen lijkt hem niet correct. De heer van der Graaf ziet te weinig garantie met betrekking tot de verhou ding van de grondwaarde tot de verkoopprijs. Hij dacht toch dat nog moeilijk nadrukkelijker gesteld kon worden dat de gemeenteraad de handen vrij had met betrekking tot het bepalen van de verkoopprijs. Dat staat er met zoveel woorden en dus niet via zo'n moeilijke coëfficiënt zoals uit artikel 3 van de canon is te herleiden. Hij dacht dat wij wat dat betreft alle vrijheid hebben, die wij willen. Hij vraagt zich wel af of wij dan in de geest moeten denken die de heer van der Graaf zojuist op tafel heeft gelegd. Hij moet de heer van der Graaf er dan wel op wijzen dat dat een heel andere teneur is dan die bij het uitgeven van industriegrond ten behoeve van ondernemingen, die arbeidsplaatsen zouden toevoegen aan het potentiëel van onze gemeente en die wij zouden willen subsidiëren wordt toe gepast. Hij dacht overigens dat de gebruikswaarde hier wat betreft de ver koop niet paste. Wij verkopen niet tegen gebruikswaarde, maar tegen boek waarde. Een marktwaarde is het niet. Wij stellen ons niet op als onder-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 78