- 13 -
De nu aangebrachte voorziening, waarmee wij zoals afgesproken is eerst
ervaring zullen opdoen, werkt mogelijk op die tijden dat het nodig is en
stoort buiten die tijden niet.
Als er nu verkeerslichten zouden zijn, zouden die voor een groot gedeelte
van de dag buiten werking moeten zijn.
De aanleg van de zgn. Oosttangent heeft uiteraard onze volledige aandacht.
Wij blijven er bij G.S. op aandringen om deze weg gerealiseerd te krijgen.
Wij willen er wel op wijzen, dat voor het probleem van het doorgaand verkeer
de aanleg van een zuidelijke rondweg nog belangrijker is.
Het probleem van een blauwe zone is door de heer Kessel al eens eerder gesteld
Er zal in de toekomst aan het probleem van de lang-parkeerders zeker aandacht
geschonken moeten worden. Dit probleem zal dan over een groter gebied dan
alleen de Markt moeten worden bekeken.
Voor een betere verwijzing naar de parkeerplaats achter het postkantoor is
reeds opdracht gegeven.
Een oversteekplaats tussen Spui-Zuid en Noord is zonder verdere voorzieningen
niet denkbaar. Als er een dergelijke voorziening moet komen, zal dat moeten
gebeuren op een soortgelijke wijze als het plan tot reconstructie en beveili
ging van het kruispunt Bosschendijk-Zouavenlaan en ^rof. Mulderslaan. Een
kruispuntonderzoek zal daaraan zeker vooraf moeten gaan om aan de hand daar
van te kunnen nagaan of en zo ja welke voorzieningen noodzakelijk zijn.
Voor het antwoord over datgene wat de heer Kessel heeft gezegd over de reini
gingsdienst moge ik hem verwijzen naar het antwoord aan de heer van Hoof.
De heer Rubbens betreurt het dat de urgentie van de uitvoering van de recon
structie van de Bornhemwegweg is verschoven.
Bij het samenstellen van het investeringsprogramma zijn wij er van uitgegaan
datgene wat gepland is voor 1978 ook mogelijk uitvoerbaar moet zijn.
Gezien de grondaankopen die moeten plaatsvinden en de eisen die door de Provin
ciale Overheid worden gesteld, hebben wij moeten besluiten opdracht te geven
het plan aan te passen met een rijwielpad aan beide zijden.
Gezien het verloop van de grondaankopen vinden wij het niet reëel de uit
voering van de reconstructie voor 1978 op te nemen.
^e door de heer Rubbens gevraagde verkeersborden in het buitengebied betref
fen waarschijnlijk het maken van voorrangskruisingen.
In het gebied buiten de bebouwde kom kunnen wij deze maatregelen niet nemen.
Dit is een bevoegdheid van de Provinciale Overheid.
Het standpunt over het gebruik maken van bestaande wegen bij de aanleg van
een zuidelijke of oostelijke rondweg is ons bekend.
De heer de Veth mogen wij voor zijn vraag over het onderhoud straten en
trottoirs verwijzen naar het antwoord, gegeven aan de heer van Hoof. Wij
zeggen hem toe zoveel mogelijk daar waar nodig passende maatregelen te
nemen. Wij willen hem er wel op wijzen dat dat gemakkelijker is gezegd dan
in de praktijk uitgevoerd.
Voor zijn vraag over het kruispunt Molenstraat - Markt mogen wij hem eveneens
verwijzen naar het antwoord aan de heer van Hoof.
De kwestie van de vangrail langs de haven en het probleem van het parkeren
bij het Cash- en Carrybedrijf in het West-Vaardeke zijn door de heer de Veth
eveneens bij de algemene beschouwingen 1977 gesteld.
Wij hebben hem toen gewezen op het feit, dat het ging om een beveiliging voor
het rijdend verkeer over een afstand van 350 m. De kosten van een dergelijke
voorziening bedragen 100,per m1
De zijde van de Havendijk aansluitend aan Kom Noord is voor wat het rijdend
verkeer betreft zeker zo gevaarlijk. Hier is een hoogteverschil van 3m.
De situatie bij het Cash- en Carrybedrijf is op bepaalde tijden niet ideaal.
Men moet echter niet vergeten dat de soms moeilijke verkeersdoorstroming niet
meer zo bezwaarlijk is nu het West-Vaardeke door het hoofdverkeer veel minder