-19-
betering van de wegen en trottoirs gedaan, doch volgens onze fractie is dit
niet afdoende. Wij willen u voorstellen dat dagelijks de straten en trottoirs
in onze gemeente worden gecontroleerd of deze wel in orde zijn voor het verkeer
en de voetgangers, zodat er niets kan gebeuren betreffende eventuele on
gevallen.
Wij achten het wenselijk de herbestrating niet te laten doen door een uit
bestedingsteam, doch voor al de werkzaamheden vast personeel in dienst te
nemen; volgens onze mening is dit efficiënter.
Gemeent ebelastingen
Nu kan men wel zeggen voor wat hoort wat, met andere woorden men kan niet
zonder belasting-heffingen; toch moeten wij nog steeds een lans breken voor
diegenen, die niet zomaar de belastingen kunnen voldoen, al zijn ze hiervoor
bereid, onder andere de bejaarden, die alleen rond moeten komen met hun
A.O.W.-pensioen, de minstdraagkrachtigen en zij die op bijstandsniveau moeten
leven of wel het minimum loon voor deze mensen is het toch al ondraaglijk
rond te moeten komen, wij zouden u willen voorstellen voor deze groepen naar
draagkracht belasting te heffen, hoe dit dient te gebeuren zal men zeggen,
welnu door publikatie in het plaatselijk weekblad.
Heffing Rioolretributie.
Waarom moet een nieuwe verordening op de heffing van rechten wegens het
gebruik of genot van de gemeentelijke riolering tot stand komen? Tegen dit
voorstel ageren wij ten stelligste, omdat dit voorstel niet geheel afgerond
is. Met andere woorden, wat gaat de burger betalen, dit vinden wij het
belangrijkste. Over tarieven eri/of bedragen wordt hier niet gesproken, wat
toch de bedoeling dient te zijn om tot besluitvorming te komen. Er wordt
voorgesteld een redelijke graadmeter voor de mate van het gebruik of genot
van de gemeentelijke riolering, volgens waterverbruik. Dit kunnen wij
tolereren aangezien hiervan grote groepen burgers de dupe worden, dit zijn
onder andere de grote gezinnen, die extra veel water nodig hebben voor
bewassing etc. Ook zij, die wegens hun beroep veel bewassing nodig hebben,
worden hierdoor het kind van de rekenipg en allen die rond moeten komen van
lage inkomens, dit zijn meestal de grote gezinnen. U kunt wel zeggen:
wie het meeste water door de riolering laat lopen, moet het meeste betalen, doch
deze stellingname gaat niet altijd op. Daar komt nog bijomdat het voor
vele burgers een dure business wordt, zij gedwongen worden (vanwege de
financiën) minder water te gaan gebruiken. Dit kan dan bevorderen een
onhygiënische toestand, wat voor de volksgezondheid niet bevorderlijk is.
Verder zijn deze genoemde groepen burgers toch al extra belast omd^t zij
door de waterleiding-maatschappij nog worden aangeslagen voor overwaterkosten
die ook niet gering zijn. Indien de rioolretributie toch moet worden herzien,
wilden wij u voorstellen een retributie te .heffen naar draagkracht, dit is de
eerlijkste oplossing.
Woningbouw.
Met betrekking tot de woningbouw het volgende.
Jaarlijks worden er plus minus 150 woningen gebouwd, wat thans een tekort
blijkt te zijn, gezien de zeer vele woningzoekenden uit onze gemeente,
Het blijkt dat van deze woningen er veel worden toegewezen aan mensen uit
de randstad en elders in den lande, die zich hier vestigen en wonen, doch
elders buiten onze gemeente werken.
Op de eerste plaats zijn wij verplicht te zorgen dat onze gemeentenaren
indien zij willen gaan huwen etc., voorrang dienen te hebben wat betreft het
toewijzen van een woning, boven diegenen, die van elders komen, wat volgens
ons niet gebeurt.