-17- door invoering van de zogenaamde "alles-inbegrepen-norm"maakt de aard van de wijzigingen zeer goed duidelijk» Slechts een opmerking daarbij: Het komt mij voor dat bij uw stelling dat ten aanzien van die categorie die woont in een woning met een huur van 525,of meer per maand de oplossing gezocht zal moeten worden in het individualiseringsbeginsel van de A.B.W.zeker enige vraagtekens gesteld moeten worden. Met name de argu mentatie dat hier sprake zou zijn van een te grote inbreuk op de indi viduele omstandigheden van de persoon en zijn gezin, indien een verhuis- plicht wordt opgelegd, komt mij wat onwaarachtig voor. Eerste beginsel van de A.B.W. is te vóórzien in de noodzakelijke kosten van levensonderhoud. Het worden tot bijstandstrekker geeft nu eenmaal een aantal inbreuken op vroegere levensgewoonten. Onder het kopje "Ambtelijke beslissingen" wordt geantwoord op een vraag mijnerzijds, die echter niet goed is overgekomen in het verslag. De vraag in het verslag luidt: "Hoeveel zouden er geweest zijn indien deze niet bij voorbaat, na mondelinge informatie ambtelijk waren afgewezen." De teneur van de vraag was echter: Hoeveel maal zou door ambtenaren gezegd zijn na mondelinge informatie "dat een aanvraag geen zin zou hebben". En, in welke mate wordt er door de ambtenaren op gewezen dat een aanvraag mogelijk en op zijn plaats zou zijn U en ik, en nog wat mensen, mijn heer de voorzitter kennen de bijstandswet zo'n beetje, maar hoevelen van hen, die in accute nood verkeren kunnen ons dat nazeggen Het college had, dacht ik toch wel kunnen begrijpen dat raadsleden, verstandig als zij zijn, weten dat geen ambtelijke beslissingen kunnen worden genomen. Het ant woord op mijn vraag bevredigt mij niety Het komt mij wat ongeloofv/aardig voor dat in deze gemeente gedurende twee volle jaren geen enkele incidentele of leenbijstand noodzakelijk geweest zou zijn» Persoonlijk ken ik wel zulke gevallen. Voorlopig zal ik echter wachten op het antwoord op de door mij nu gecorrigeerde vraag. Op mijn vraag over de Wet Sociale Werkvoorziening, had ik een wat inteligen- ter antwoord verwacht. Een gelijkwaardige behandeling van mensen van Suri naamse herkomst aan andere Nederlanders, betekent juist in een aantal ge vallen een niet gelijke behandeling. Deze mensen zijn, evenals andere cul turele en ethnische minderheidsgroepen, zeker gelijkwaardig aan de andere mensen, maar bepaald niet gelijk aan die mensen. Voorbijgaan aan die "eigenheid" met de daaraan verbonden problemen is kortzichtig en onrecht matig. Velen van hen (in Oudenbosch overigens maar een enkeling) zijn niet geschikt om zonder een "gewenningssluis" in ons land aan het arbeidsproces deel te nemen. En dat is de sociale indicatie waarop mijn vraag berust. Het antwoord op de vraag: "Trekkabel ten behoeve van de brandweer, wat is met die trekkabel bedoeld luidt: Bedoeld is een trekkabel voor de brand weer". Het antwoord was zeer verhelderend mijnheer de voorzitter. Ik zou toch nog wel willen weten "Wat is nou zo'n trekkabel voor de brandweer en moet zo'n investering op het investeringsplan voorkomen Is het een vervanging of komen we pas over enkele jaren tot incidenten waarbij zo'n ding goede diensten kan bewijzen Mijnheer de voorzitter. In de afdeling Brouwers is de wens geuit het onder zoek in de afdelingen niet meer door een wethouder te laten voorzitten. De motivering daarvoor spreekt mij niet aan. Als de raadsleden niet in staat zijn om zich een onafhankelijk oordeel te vormen dan ligt dat aan die raads leden en niet aan de wethouders. We1 heb ik behoefte aan een wijziging van de begrotingsbehandeling» Het klinkt wat belerend - maar de begrotingen zijn de belangrijkste beleids stukken van het jaar en naar mijn mening wordt aan die belangrijkheid on voldoende recht gedaan. Ik ben geruime tijd aan het woord geweest maar heb

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 239