-16- is er met name door de heer Rennings en door mij een poging gedaan om te komen tot een herbezinning over de organisatie vaa de taakuitvoering van de raad. Het tastbare resultaat daarvan is de instelling van één nieuwe commissie, die tot nu toe eenmaal bijeen is geweest. Een wat mager re sultaat als we bekijken wat er aan ideeën op tafel werd gelegd. Een eveneens wat mager resultaat is gekomen uit de instelling van een ad- hoc commissie die tot taak had de subsidieproblematiek te onderzoeken en over deze materie te adviseren. Ik haast mij te zeggen dat ik volledig begrip heb voor de moeilijkheden waarmee deze commissie te kampen had. Het gaat om een uitermate moeilijke problematiek zeker indien men er een consistent beleid op wil baseren. Ik vind echter wel dat niet kan worden volstaan met hetgeen nu tot stand is gekomen. Ik wil daarom het volgende voorstel in uw idden leggen: Aan de commissie voor Algemene en bestuurlijks zaken wordt meer inhoud gegeven door: a. Een vast vergaderschema, eenmaal in de maand, bijvoorbeeld op de tv/eede of eerste donderdag van de maand. Beide dagen hebben voors en tegens. Deze vergaderingen kunnen slechts worden afgelast indien geen agenda punten in te brengen zijn. b. Tot vrijdag voorafgaande aan die vergaderingen kunnen door alle raads leden agendapunten worden ingebracht. c. Vaste agendapunten zijn: de voortgang van de vigerende en in plan fase verkerende bestemmingsplannen. Tot afronding, het subsidiebeleid voorzover nog niet geregeld in de bestaande verordening. Tenslotte de voort gang van het regionale beleid, te weten het streekgewest en de gemeenschappelijke regelingen. d. In de commissie worden ook punten aan de orde gesteld die tot nu toe tussen v/al en schip verdwenen zijn. Voorstellen in het verleden gedaan - toezeggingen van het college zich dienaangaande te beraden en daarna - het grote stilzwijgen. Voorbeelden zijn er meerdere. Ik wil hier noemen mijn voorstellen inzake het uitgeven van grond in erfpacht en het in stellen van een beheerscommissie ex artikel 61 voor de komende openbare school. Brainstorming en discussie over dit soort onderv/erpen en daarna verwerping is voor iedere goede democraat te slikken. Het domweg niet aan de orde stellen is moeilijker verteerbaar. Voorstellen uit de raad afkomstig zijn serieus bedoeld en verdienen een serieze afhandeling. Mijnheer de voorzitter. Het gebeuren in het streekgewest dient nauwlettend te worden gevolgd door de raad. Oudenbosch heeft zich steeds construc tief maar zeer kritisch opgesteld. Het verdient daarom alleen al aanbe veling om ons af te vragen of wij de juiste vertegenwoordiging hebben in het streekgev/est. Het verleden heeft ons geleerd dat dat op zijn minst twijfelachtig is. Ik vind dat dat open en eerlijk bespreekbaar moet zijn. Het belang van de gemeente en de streek vereisen dat. Ik kom nu tot enkele opmerkingen naar aanleiding van de door het college gegeven antwoorden op opmerkingen uit de afdelingen. Bij een vraag over de opname van zwerfdieren zegt u "Niet te willen treden in de verantwoordelijk- hed van de eigenaren". Teneur van de vraagstelling was dat eigenaren soms hun verantwoordelijkheid jegens die dieren niet waarmaken en er maar al te gemakkelijk zwerfdieren van maken. Dat dat zo is weten wij toch maar al te goed. Het dier is dan de dupe, wordt uit een auto gesmeten om van andere manieren om van een dier af te komen maar te zwijgen. Het is dat lijden v/at ik wil voorkomen. Uw uitvoerige toelichting op een vraag over de wijziging en de gevolgen daarvan op her Besluit Landelijke Normering behorende bij de A.B.W.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 238