-16-
is er met name door de heer Rennings en door mij een poging gedaan om te
komen tot een herbezinning over de organisatie vaa de taakuitvoering van
de raad. Het tastbare resultaat daarvan is de instelling van één nieuwe
commissie, die tot nu toe eenmaal bijeen is geweest. Een wat mager re
sultaat als we bekijken wat er aan ideeën op tafel werd gelegd.
Een eveneens wat mager resultaat is gekomen uit de instelling van een ad-
hoc commissie die tot taak had de subsidieproblematiek te onderzoeken en
over deze materie te adviseren. Ik haast mij te zeggen dat ik volledig
begrip heb voor de moeilijkheden waarmee deze commissie te kampen had.
Het gaat om een uitermate moeilijke problematiek zeker indien men er een
consistent beleid op wil baseren. Ik vind echter wel dat niet kan worden
volstaan met hetgeen nu tot stand is gekomen. Ik wil daarom het volgende
voorstel in uw idden leggen:
Aan de commissie voor Algemene en bestuurlijks zaken wordt meer inhoud
gegeven door:
a. Een vast vergaderschema, eenmaal in de maand, bijvoorbeeld op de tv/eede
of eerste donderdag van de maand. Beide dagen hebben voors en tegens.
Deze vergaderingen kunnen slechts worden afgelast indien geen agenda
punten in te brengen zijn.
b. Tot vrijdag voorafgaande aan die vergaderingen kunnen door alle raads
leden agendapunten worden ingebracht.
c. Vaste agendapunten zijn: de voortgang van de vigerende en in plan
fase verkerende bestemmingsplannen. Tot afronding, het subsidiebeleid
voorzover nog niet geregeld in de bestaande verordening. Tenslotte de voort
gang van het regionale beleid, te weten het streekgewest en de
gemeenschappelijke regelingen.
d. In de commissie worden ook punten aan de orde gesteld die tot nu toe
tussen v/al en schip verdwenen zijn. Voorstellen in het verleden gedaan -
toezeggingen van het college zich dienaangaande te beraden en daarna -
het grote stilzwijgen. Voorbeelden zijn er meerdere. Ik wil hier noemen
mijn voorstellen inzake het uitgeven van grond in erfpacht en het in
stellen van een beheerscommissie ex artikel 61 voor de komende openbare
school. Brainstorming en discussie over dit soort onderv/erpen en daarna
verwerping is voor iedere goede democraat te slikken. Het domweg niet
aan de orde stellen is moeilijker verteerbaar. Voorstellen uit de raad
afkomstig zijn serieus bedoeld en verdienen een serieze afhandeling.
Mijnheer de voorzitter. Het gebeuren in het streekgewest dient nauwlettend
te worden gevolgd door de raad. Oudenbosch heeft zich steeds construc
tief maar zeer kritisch opgesteld. Het verdient daarom alleen al aanbe
veling om ons af te vragen of wij de juiste vertegenwoordiging hebben in
het streekgev/est. Het verleden heeft ons geleerd dat dat op zijn minst
twijfelachtig is. Ik vind dat dat open en eerlijk bespreekbaar moet zijn.
Het belang van de gemeente en de streek vereisen dat.
Ik kom nu tot enkele opmerkingen naar aanleiding van de door het college
gegeven antwoorden op opmerkingen uit de afdelingen. Bij een vraag over de
opname van zwerfdieren zegt u "Niet te willen treden in de verantwoordelijk-
hed van de eigenaren". Teneur van de vraagstelling was dat eigenaren soms
hun verantwoordelijkheid jegens die dieren niet waarmaken en er maar al
te gemakkelijk zwerfdieren van maken. Dat dat zo is weten wij toch maar al
te goed. Het dier is dan de dupe, wordt uit een auto gesmeten om van andere
manieren om van een dier af te komen maar te zwijgen. Het is dat lijden
v/at ik wil voorkomen.
Uw uitvoerige toelichting op een vraag over de wijziging en de gevolgen
daarvan op her Besluit Landelijke Normering behorende bij de A.B.W.