10- deringen mogelijk. Deze zijn niet genormeerd. Erg duidelijk is de regeling, voor wat betreft de©mogelijkheden, overigens niet. De regeling heeft betrekking op alle alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. In de aanhef wordt ge zegd dat de regeling met name voor de werkende jongeren in het leven is ge roepen, alsmede voor de schoolgaanden. Dit betekent de meerkosten dan bij woningwetwoningen subsidiabel te maken, waardoor de huurprijs van die woonruimte lager kan zijn. Het college is van mening dat de verantwoordelijkheid voor de huisvesting van buitenlandse werknemers niet bij het gemeentebestuur ligt. Als een groep mensen, welke dan ook naar een gemeente komt, alwaar een schaarste aan woonruimte bestaat, dan moeten degene, die die mensen naar die schaar ste toehalen, zich er wel van bewust zijn dat zij voor huisvesting moeten zorgen totdat men door de gebruikelijke wachttijden in acht te nemen, een eigen zelfstandige woonruimte verkregen heeft. Hij wil nu geen uitspraak doen of dit tot de taak van de werkgevers of de centrale overheid behoort. In eerste aanleg is gezegd dat gedurende de eerste twee jaren de werkge ver verantwoordelijk is voor de huisvesting. In een periode van twee jaren kan men in de Oudenbossche situatie een zelfstandige huisvesting ver worven hebben, als men de rest van de voorwaarden voor lief neemt. Om hoe veel personen het hier gaat kan hij niet zeggen, omdat hij niet op de hoogte is van de plaats waar men werkt. Met betrekking tot vraag g moet hij zeggen dat de raad op korte termijn geen voorstellen van het college moet ver wachten, daar het college de huisvesting van buitenlandse werknemers niet tot het takenpakket van de gemeente acht, althans niet als het gaat om een afwijkende huisvesting van die, welke normaal in de sociale huisvesting plaatsvindt. Als iemand van werkgever verandert en/of de huurprijs van een pand te hoog vindt en andere huisvesting gaat zoeken, dan moet men de verant woordelijkheid in deze niet bij het gemeentebestuur leggen. Men past zich dan in in de schaarste die er is. Op het moment dat bet fout gaat zal de buiten landse werknemer, wanneer cfe© riet een ewn goedkope oplossing vindt, met een duurdere genoegen moeten nemen. Met betrekking tot punt h zou hij willen zeggen dat in de afgelopen jaren kO woningen - wij krijgen er slechts 35 per jaar in de nabije toekomst - zijn toegewezen aan buitenlandse werknemers. Vanaf 1976 en voorgaande jaren staan nog 23 buitenlanders ingeschreven, waarvan er 9 een aangeboden woning hebben geweigerd, omdat ze de huurprijs te hoog vonden. Daarnaast zijn er in 1977 nog 26 woningzoekenden ingeschreven. Als er buiten deze nog zijn ge weigerd, ondanks het feit dat zij staan ingeschreven, dan zou dat verband kunnen houden met het feit dat de economische binding ontbreekt. In hetzelf de artikel heeft men kunnen lezen dat er nog 600 woningzoekenden zijn in geschreven bij de woningstichting. Men kan deze zaak met 35 woningen per jaar niet oplossen. Het lid VAN DER GRAAF zegt een motie te willen indienen om daarmede een uit spraak van de raad te ontlokken. Hij zou voorop willen stellen dat de buitenlandse werknemers hier in Ou denbosch door de Stichting Woningbouw St. Bernardus niet slecht worden be handeld. Zijn motie is in ieder geval geen aanval op het beleid van de wo ningstichting, doch sluit aan op het feit dat er enkele buitenlandse werk nemers op straat dreigen komen te staan. Zijn motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Oudenbosch stelt vast dat de huisvesting van buitenlandse werknemers, thans woonachtig te Ouden bosch behoort tot het takenpakket van de gemeentelijke overheid, onder ge bruikmaking van de rijksbijdrageregeling dienaangaande en draagt het college van burgemeester en wethouders op, op korte termijn voorstellen aan de raad

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 194