-2-
treffende nota landelijke gebieden met concept-antwoord van burgemeester
en wethouders.
13. Schrijven van de archiefcommissie van het Streekarchivariaat "De Mark
kant" d.d. 26-9-77, waarbij de ontwerp-begroting 1978 wordt toegezonden.
14. Bulletin Geknipt voor het raadslid d.d. 29-9-77.
15. Schrijven van het dagelijks bestuur van Streekgewest Westelijk Noord -
Brabant d.d. 5-10-77, betreffende begroting 1978.
16. Schrijven van burgemeester en wethouders van Halsteren d.d. 11-10-77
betreffende wijziging gemeenschappelijke regeling Streekgewest Weste
lijk Noord-Brabant.
17. Schrijven van de Pacifistisch Socialistische Partij, werkgroep Oudenbosch
d.d. 12-10-77, betreffende huisvesting buitenlandse werknemers.
18. Overzicht "Onvoorziene uitgaven" en "Saldi- en algemene reserve"
tot en met de raadsvergadering van 20-10-77»
Het lid BROUWERS zegt dat het punt betreffende afbraak plantenserre genoemd
onder nummer 11, bij zijn fractie de nodige emoties teweeg heeft gebracht.
Op zich genomen is de onderhavige kwestie bijzonder jammer. Als de heer
Stenfert toestemming wordt gegeven voor wat hij vraagt dan gaat men in
feite tegen zijn eigen wetten in. Hij zou willen vragen of het mogelijk is
uitzonderingsbepalingen in alle bestemmingsplannen op te nemen, waardoor
een aantal dingen mogelijk worden. Hij weet niet welke wegen hiervoor open
staan, doch hij zou het college van burgemeester en wethouders met klem
willen vragen dit te onderzoeken.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat hij niet kan en wil treden in de vraag of
briefschrijver gelijk heeft met hetgeen wordt gesteld voor wat betreft
dat hij zijn bouwsel moet verwijderen en anderen niet. Hij heeft onderha
vige kwestie vergeleken met het opzetten van een tent, welke eens zo groot
is. Komt er dan ook iemand die zegt dat die tent afgebroken moet worden
want dat dit in strijd is met de bouwverordening, zo vraagt spreker. Het
bouwsel zoals hij dat zelf heeft zien staan, geeft hem de indruk dat er
eigenlijk van niet veel meer sprake is; behalve dan dat de bedoeling ervan
anders is. Hij dacht voorts - de gedachtengang van de heer Brouwers vol
gend - dat het een goede zaak was,wanneer voor de gehele gemeente werd be
zien of er mogelijkheden zijn om uitzonderingen mogelijk te maken. Uit
zonderingen, die dan door burgemeester en wethouders kunnen worden toege
staan. Wanneer er geen uitzonderingen worden toegestaan dat er dan een be
roepsprocedure opengesteld kan worden. Wanneer het college met deze ge
dachtengang mee kan gaan dan zou hij willen voorstellen de ontwerp-brief
niet zo te verzenden. Betrokkene fungeert als motor voor de mogelijkheid
dat er mogelijk uitzonderingen gecreëerd worden.
Het lid RENNINGS zegt dat hij het bouwen van een plantenserre heeft ge
toetst aan de bouwverordening en het bestemmingsplan. Hij zou het college
willen vragen of dat in deze meer ziet dan hij. Men moet er van uitgaan
dat wetten en verordeningen de maatschappelijke ontwikkelingen moeten vol
gen. Gelet op de sociale ëLementen, welke in het onderhavige geval aan de orde
zijn, bekruipt ook hem een zelfde gevoel als de heer Brouwers. In het afge
lopen halfjaar is er meer over dit soort zaken gesproken. Het stuit hem,
op grond van de rechtszekerheid tegen de borst wanneer in het ene geval
dé bestemmingsbepalingen wel worden gewijzigd en in het andere geval niet.
Als men, zonder dit feit geweld aan te doen, tot een oplossing kon komen,
dan zou hij dit toejuichen. Mocht dit niet zo zijn dan zou hij in deze een
andere suggestie willen doen. Volgens de bepalingen van het bestemmings
plan heeft het college de bevoegdheid uitzonderingen te maken voor kleine