In artikel 26 zou zijn fractie graag zien dat in plaats van burgemeester en wethouders de gemeenteraad gelezen wordt. Hij zou graag even terug willen komen op het advies van de commissie. In het pre-advies leest hij iets over het doel van de instelling. Er worden veel instellingen genoemd, die elkaar enigzins overlappen. Hij zou vallen voor stellen om punt c van het pre-advies te laten vervallen, daar hij vreest dat er in de toekomst moeilijkheden zullen komen bij de uitleg van genoemde termen. Het lid KOK zegt graag de commissie te vallen danken voor het verrichte werk. Een ding betreurt hij wel, namelijk dat de tekst van de verordening niet bij de stukken, bestemd voor de raadsleden, was gevoegd. Het lid RENNINGS zegt dat zijn fractie ook grotere verwachtingen van het werk van de commissie had. Hij dacht dat het mogelijk was om bijvoorbeeld ook jeugdverenigingen onder te brengen in deze verordening. Daarom gaat hij graag mee met de suggestie om het hierbij niet te laten. In de verordening wordt uitgegaan van het stimuleren van een aantal activiteiten, hetgeen hij zeer prijzenswa~rdig vindt. Dit zal wel geld kosten, maar dat heeft zijn fractie er graag voor over. De VOORZITTER zegt met betrekking tot de opmerkingen van de heer van der Graaf dat naast de genoemde verenigingen vermeld in artikel 1, lid 3» er nog meer zijn, welke voor subsidiëring in aanmerking zouden kunnen komen en dat de raad altijd bevoegd is om verenigingen die niet onder deze verordening vallen - artikel 1, lid 3» geeft alleen een opsomming van verenigingen die er wel onder vallen - afzonderlijk te subsidiëren. De commissie zegt in het pre-advies overigens ook dat het ondoenlijk Ms alles in deze verordening te regelen. Het leggen van de bevoegdheid bij het college of een redelijke contributie wordt geheven heeft eigenlijk het voordeel dat burgemeester en wethouders op basis daarvan een goede besluitvorming voor de raad kunnen voorbereiden. De uiteindelijke beoordeling ligt toch bij de raad. Niets verzet zich tegen het feit om burgemeester en wethouders te vervangen door de raad. In artikel 3> lid 1, staat niet dat de aanvrage aan burgemeester en wethouders gericht moet zijn, maar dat zij bij dat college ingediend moet worden. De bepaling in artikel 5, sub a, behoeft niet te worden opgenomen van de heer van der Graaf. Deze ziet met betrekking tot die bepaling al voldoende zekerheid in de koninklijke goedkeuring. Sinds kort is het systeem van de koninklijke goedkeuring gewijzigd. Vandaar dat het college het advies van de commissie in deze heeft overgenomen. Voor de beoordeling hiervan dacht hij dat de raad in zijn totaliteit toch het predicaat objectief verdient. Bij artikel 5i sub b, bestaan zowel bij de heer van der Graaf als de heer N. van Hoof enkele misverstanden. Dit artikel slaat namelijk terug op artikel 1, lid 3- Het zijn namelijk die zang- en muziekverenigingen en dergelijke, die uitsluitend werkzaam zijn in het belang van een politieke partij en dergelijke welke uitgesloten worden van subsidiëring. Een koor dat bij voorbeeld uitsluitend in de kerk zingt en niet daarbuiten, valt niet onder deze regeling. Bij artikel 21, lid 2, vindt de heer van der Graaf de termijn van 6 maanden nogal lang. Hijzelf heeft er geen enkel probleem mee deze termijn terug te brengen tot bijvoorbeeld twee maanden. Als de heer van der Graaf zegt dat hij vindt dat het verzoek als bedoeld in artikel 22, lid 2, niet ingediend moet worden bij burgemeester en wet houders maar bij de raad dan slaat de heer van der Graaf toch wel het 1e lid van dat artikel over. Dit zegt dat het college namelijk subsidie kan verlenen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 171