-7-
Dit gebeurt in allerlei commissies nu ook. Wat de heer Rubbens voorstelt,
namelijk eventueel op een ander tijdstip het informele overleg te voeren,
houdt niet veel verschil in met hetgeen nu eigenlijk wordt voorgesteld,
alleen dat nu wordt afgesproken in welk kader dat overleg wordt gevoerd.
De pers heeft de taak om datgene, waarvan informatie vrijkomt welke be
trekking heeft op structurele zaken en waar niet nadrukkelijk een embargo
is opgelegd wereldkundig te maken. Dat betekent dan dat men de volgende
morgen kennis kan nemen van hetgeen hier besproken is.
Het lid VAN DER GRAAF zegt een tussenvoorstel te willen doen. Hij dacht te
kunnen waarnemen dat er toch een bescheiden meerderheid voor openbaarheid is.
Hij zou willen voorstellen om het voorlopig besloten karakter, dat het college
voorstelt, te wijzigen in voorlopig openbaar. Na bijvoorbeeld 6 maanden kan
men dan bezien of die openbaarheid heeft gewerkt of niet. Men kan dan altijd
nog besloten gaan vergaderen.
De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze.
Na opheffing van de schorsing zegt de VOORZITTER dat het college zich tijdens
de koffiepauze over deze kwestie heeft beraden,waarbij de uitlating van ver
schillende fracties dat zij het op prijs stellen om liever voor alsnog
niet in de openbaarheid te vergaderen een grote rol heeft gespeeld. Om
hen aan de besluitvorming te kunnen laten deelnemen heeft het college ge
meend aan hun wens tegemoet te moeten komen. In de tekst van de verordening
staat niets vermeld omtrent de openbaarheid. De commissie kan alsnog be
sluiten om in de openbaarheid te vergaderen.
Het lid VAN DER GRAAF zegt akkoord te kunnen gaan met de instelling van de
commissie. Hij zou toch graag een hoofdelijke stemming met betrekking tot
de vaststelling van de verordening willen zien.
Het lid N. VAN HOOF vraagt hoelang die beslotenheid geldt.
De VOORZITTER zegt dat de commissie in haar eerste vergadering kan besluiten
om in het openbaar te vergaderen. Dit is in de verordening opengelaten.
Het lid N. VAN HOOF zegt dat de raad nu toch de regelen voor de commissie
vaststelt. Op grond daarvan moet de raad toch in de verordening opnemen
of de commissie al dan niet in het openbaar vergadert.
De VOORZITTER zegt dat niets zich verzet tegen het feit de commissie zelf
te laten bepalen of zij al dan niet openbaar vergadert.
Het lid RENNINGS merkt op dat men nu al geruime tijd zit te praten over
een al dan niet openbare commissie. Hij vindt het een rare zaak als de raad
nu in het midden laat of de vergaderingen van de commissie al dan niet
openbaar zijn.
De VOORZITTER zegt dat dit dan als een richtlijn voor de commissie mag
dienen. Als dit in de verordening opgenomen moet worden kan dat alleen op
voorstel van burgemeester en wethouders.
Het lid VAN DER GRAAF zegt het in deze niet eens te zijn met de voorzitter.
De raad kan alleen op voorstel van het college de commissie instellen, maar
kan zelfstandig de verordening vaststellen c.q. wijzigen. De beraadslaging
maakt deel uit van de besluitvorming. Hij ziet niet in dat de commissie na
vijf minuten vergaderen kan zeggen dat zij in het openbaar vergadert, daar
in het pre-advies staat stellen wij u voor de commissie voorlopig
besloten te laten vergaderen". Hij is het met de heer Rennings eens dat de
raad nu niet in het midden moet laten of de commissie openbaar vergadert
of niet.
De VOORZITTER zegt dat vaststelling van de regels m.b.t. de bevoegdheid van
de commissie eveneens op voorstel van burgemeester en wethouders moet ge
schieden. Hij vindt het een juiste zaak de commissie zelf te laten uit
maken - daar komt het in feite toch op neer - of zij beter kan werken