-7- Dit gebeurt in allerlei commissies nu ook. Wat de heer Rubbens voorstelt, namelijk eventueel op een ander tijdstip het informele overleg te voeren, houdt niet veel verschil in met hetgeen nu eigenlijk wordt voorgesteld, alleen dat nu wordt afgesproken in welk kader dat overleg wordt gevoerd. De pers heeft de taak om datgene, waarvan informatie vrijkomt welke be trekking heeft op structurele zaken en waar niet nadrukkelijk een embargo is opgelegd wereldkundig te maken. Dat betekent dan dat men de volgende morgen kennis kan nemen van hetgeen hier besproken is. Het lid VAN DER GRAAF zegt een tussenvoorstel te willen doen. Hij dacht te kunnen waarnemen dat er toch een bescheiden meerderheid voor openbaarheid is. Hij zou willen voorstellen om het voorlopig besloten karakter, dat het college voorstelt, te wijzigen in voorlopig openbaar. Na bijvoorbeeld 6 maanden kan men dan bezien of die openbaarheid heeft gewerkt of niet. Men kan dan altijd nog besloten gaan vergaderen. De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze. Na opheffing van de schorsing zegt de VOORZITTER dat het college zich tijdens de koffiepauze over deze kwestie heeft beraden,waarbij de uitlating van ver schillende fracties dat zij het op prijs stellen om liever voor alsnog niet in de openbaarheid te vergaderen een grote rol heeft gespeeld. Om hen aan de besluitvorming te kunnen laten deelnemen heeft het college ge meend aan hun wens tegemoet te moeten komen. In de tekst van de verordening staat niets vermeld omtrent de openbaarheid. De commissie kan alsnog be sluiten om in de openbaarheid te vergaderen. Het lid VAN DER GRAAF zegt akkoord te kunnen gaan met de instelling van de commissie. Hij zou toch graag een hoofdelijke stemming met betrekking tot de vaststelling van de verordening willen zien. Het lid N. VAN HOOF vraagt hoelang die beslotenheid geldt. De VOORZITTER zegt dat de commissie in haar eerste vergadering kan besluiten om in het openbaar te vergaderen. Dit is in de verordening opengelaten. Het lid N. VAN HOOF zegt dat de raad nu toch de regelen voor de commissie vaststelt. Op grond daarvan moet de raad toch in de verordening opnemen of de commissie al dan niet in het openbaar vergadert. De VOORZITTER zegt dat niets zich verzet tegen het feit de commissie zelf te laten bepalen of zij al dan niet openbaar vergadert. Het lid RENNINGS merkt op dat men nu al geruime tijd zit te praten over een al dan niet openbare commissie. Hij vindt het een rare zaak als de raad nu in het midden laat of de vergaderingen van de commissie al dan niet openbaar zijn. De VOORZITTER zegt dat dit dan als een richtlijn voor de commissie mag dienen. Als dit in de verordening opgenomen moet worden kan dat alleen op voorstel van burgemeester en wethouders. Het lid VAN DER GRAAF zegt het in deze niet eens te zijn met de voorzitter. De raad kan alleen op voorstel van het college de commissie instellen, maar kan zelfstandig de verordening vaststellen c.q. wijzigen. De beraadslaging maakt deel uit van de besluitvorming. Hij ziet niet in dat de commissie na vijf minuten vergaderen kan zeggen dat zij in het openbaar vergadert, daar in het pre-advies staat stellen wij u voor de commissie voorlopig besloten te laten vergaderen". Hij is het met de heer Rennings eens dat de raad nu niet in het midden moet laten of de commissie openbaar vergadert of niet. De VOORZITTER zegt dat vaststelling van de regels m.b.t. de bevoegdheid van de commissie eveneens op voorstel van burgemeester en wethouders moet ge schieden. Hij vindt het een juiste zaak de commissie zelf te laten uit maken - daar komt het in feite toch op neer - of zij beter kan werken

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 167