-k-
11 «.Voorstel tot:
aoinstelling van een vaste commissie van advies en bijstand aan
burgemeester en wethouders voor algemene en bestuurli.jke zaken;
b„vaststelling van de "Veioi'd3ri.r..g tot regeling van de samenstelling,
de bevoegdheden en de werkwijze van de commissie voor algemene
en bestuurlijke zaken.
Het lid KESSEL zegt dat deze raad 15 leden en 7 fracties telt. De helft
van de raad komt in deze commissie te zitten. Wordt deze commissie nu
eigenlijk geen doublure van de raad, zo vraagt spreker. Volgens hem
werkte het informeel overleg, zoals dit de laatste tijd plaats vond
toch goed. Dit gebeurde in een vertrouwelijke sfeer en besloten. Hij
is niet zo enthousiast met dit voorstel. Voor belangrijke aangelegen
heden kan de raad toch altijd een commissie ad hoe benoemen, die een
bepaalde zaak kan bestuderen.
Het lid RENNING3 zegt dat zijn fractie bij de algemene beschouwingen
een drietal concrete voorstellen heeft gedaan m.b.t. commissies. Zijn
fractie is duidelijk voorstander van een commissie. Een seniorenconvent
zoals nu wordt voorgesteld sluit aan op hetgeen bij de algemene be
schouwing is gevraagd. Zij wilden namelijk een gestructureerd overleg
waar de besluitvorming werd voorbereid. Dat neemt niet weg dat deze
algemene commissie toch enigzins een vaag karakter zal hebben. Om
deze vaagheid weg te nemen en de zekerheid te hebben dat deze vaag
heid niet op zal treden is zijn fractie van mening dat bedoelde commissie
openbaar moet zijn. Dat neemt niet weg dat bepaalde onderwerpen niet
besloten behandeld mogen worden. Volgens de gemeentewet is deze mogelijk
heid ook niet uitgesloten. Vanwege die vaagheid is hij toch voorstander
dat deze commissie openbaar is
Het lid VAN DER GRAAF zegt gelukkig te zijn met dit voorstel. Hij zou
toch bij twee punten even stil willen blijven staan. Wat betreft de
openbaarheid gaat hij mee met wat hetgeen de heer Rennings zojuist heeft
gesteld. Hij is ervoor dat het bestuur zo open als maar mogelijk is.
Dit houdt in dat deze commissie minstens in het openbaar moet vergaderen,
te meer omdat de meerderheid van de raad er feitelijk is, daar de
fractievoorzitters hun eigen fractie toch wel mee zullen krijgen, wanneer
bij de voorbereiding in de commissie een bepaalde meerderheid ontstaat.
Om die reden wil hij ook verwijzen naar een, weliswaar achterhaald
K.B. waarbij destijds een raadsbesluit van de gemeente Soest werd
vernietigd. Dit was gelegen in het feit dat alle fracties, tevens alle
raadsleden in de commissie vertegenwoordigd waren. In de praktijk
zal dit hier ook wel op neerkomen zo dacht hij. Hij vindt dat zowel
de voorbereidingen als het nemen van besluiten in het openbaar behoren
plaats te vinden.
Het lid RUBBENS zegt zich niet te kunnen verenigen met het voorstel
Ook had hij liever gezien, dat de gang van zaken, zoals deze momenteel
wordt gevolgd, werd gehandhaafd.
Wat openbaar besloten moet worden kan in een raadsvergadering plaats
vinden en wat besloten behandeld moet worden kan in een informele raads
vergadering gebeuren.
Het lid KOK zegt dat zijn fractie voorstander is voor deze commissie.
Zijn fractie vindt dat vaagheden, voorzover hiervan gesproken kan
worden, weggenomen dienen te worden.
Het lid VAN ELZAKKER zegt geen bezwaar te hebben tegen het instellen van
deze commissie. Zij dient burgemeester en wethouders alleen van advies
over bepaalde aangelegenheden of voorstellen.