-k- 11 «.Voorstel tot: aoinstelling van een vaste commissie van advies en bijstand aan burgemeester en wethouders voor algemene en bestuurli.jke zaken; b„vaststelling van de "Veioi'd3ri.r..g tot regeling van de samenstelling, de bevoegdheden en de werkwijze van de commissie voor algemene en bestuurlijke zaken. Het lid KESSEL zegt dat deze raad 15 leden en 7 fracties telt. De helft van de raad komt in deze commissie te zitten. Wordt deze commissie nu eigenlijk geen doublure van de raad, zo vraagt spreker. Volgens hem werkte het informeel overleg, zoals dit de laatste tijd plaats vond toch goed. Dit gebeurde in een vertrouwelijke sfeer en besloten. Hij is niet zo enthousiast met dit voorstel. Voor belangrijke aangelegen heden kan de raad toch altijd een commissie ad hoe benoemen, die een bepaalde zaak kan bestuderen. Het lid RENNING3 zegt dat zijn fractie bij de algemene beschouwingen een drietal concrete voorstellen heeft gedaan m.b.t. commissies. Zijn fractie is duidelijk voorstander van een commissie. Een seniorenconvent zoals nu wordt voorgesteld sluit aan op hetgeen bij de algemene be schouwing is gevraagd. Zij wilden namelijk een gestructureerd overleg waar de besluitvorming werd voorbereid. Dat neemt niet weg dat deze algemene commissie toch enigzins een vaag karakter zal hebben. Om deze vaagheid weg te nemen en de zekerheid te hebben dat deze vaag heid niet op zal treden is zijn fractie van mening dat bedoelde commissie openbaar moet zijn. Dat neemt niet weg dat bepaalde onderwerpen niet besloten behandeld mogen worden. Volgens de gemeentewet is deze mogelijk heid ook niet uitgesloten. Vanwege die vaagheid is hij toch voorstander dat deze commissie openbaar is Het lid VAN DER GRAAF zegt gelukkig te zijn met dit voorstel. Hij zou toch bij twee punten even stil willen blijven staan. Wat betreft de openbaarheid gaat hij mee met wat hetgeen de heer Rennings zojuist heeft gesteld. Hij is ervoor dat het bestuur zo open als maar mogelijk is. Dit houdt in dat deze commissie minstens in het openbaar moet vergaderen, te meer omdat de meerderheid van de raad er feitelijk is, daar de fractievoorzitters hun eigen fractie toch wel mee zullen krijgen, wanneer bij de voorbereiding in de commissie een bepaalde meerderheid ontstaat. Om die reden wil hij ook verwijzen naar een, weliswaar achterhaald K.B. waarbij destijds een raadsbesluit van de gemeente Soest werd vernietigd. Dit was gelegen in het feit dat alle fracties, tevens alle raadsleden in de commissie vertegenwoordigd waren. In de praktijk zal dit hier ook wel op neerkomen zo dacht hij. Hij vindt dat zowel de voorbereidingen als het nemen van besluiten in het openbaar behoren plaats te vinden. Het lid RUBBENS zegt zich niet te kunnen verenigen met het voorstel Ook had hij liever gezien, dat de gang van zaken, zoals deze momenteel wordt gevolgd, werd gehandhaafd. Wat openbaar besloten moet worden kan in een raadsvergadering plaats vinden en wat besloten behandeld moet worden kan in een informele raads vergadering gebeuren. Het lid KOK zegt dat zijn fractie voorstander is voor deze commissie. Zijn fractie vindt dat vaagheden, voorzover hiervan gesproken kan worden, weggenomen dienen te worden. Het lid VAN ELZAKKER zegt geen bezwaar te hebben tegen het instellen van deze commissie. Zij dient burgemeester en wethouders alleen van advies over bepaalde aangelegenheden of voorstellen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 164