- 15 -
heeft zijn gezin, op het moment dat er hier een opvolger komt, geen
huisvesting meer. Zijn verantwoordelijkheid heeft hem daarom inge-
gegeven bij de raad de vraag op tafel te leggen om de ambtswoning te
kunnen kopen. Als de raad het voorkeursrecht zou willen inbouwen dan
ziet hij dit zoals de heer Rennings zo juist heeft opgemerkt. Dit komt
dan bij hem over als de wens eigenlijk niet te verkopen. Als de raad zegt
eigenlijk speculaties te willen tegengaan en daarom een termijn van 5
jaren te willen inbouwen dan zou hij willen vragen om dan op zijn eerlijke
gezicht af te gaan. De termijn van 5 jaren is een termijn waarin hij, nor
maal gesproken, toch altijd zeker nog hier zal zitten, zelfs als de
commissaris der Koningin zou aanbevelen zijn ambtstermijn niet te verlen
gen. Hij kan zich niet voorstellen dat in een gemeenschap als de onze
hij uit zijn positie überhaupt maar kan overwegen om zich aan die specu
latie over te geven. Hij zou willen voorstellen dit preadvies gewoon aan
de orde te stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
2bo Voorstel tot het vaststellen van een "Verordening behandeling be
zwaarschriften Oudenbosch".
De VOORZITTER zegt de indruk te hebben dat het preadvies waarschijn
lijk vanwege de lengte en de aard van de problematiek niet helemaal duide
lijk is overgekomen. Drie administratieve organen - om te spreken met
de tekst van de wet AROB - zullen in onze gemeente de bezwaarschriften
procedure gestalte moeten gaan geven. Dat doet de raad voorzover het gaat
om bezwaarschriften, die krachtens de wet bij de raad ingediend moeten
worden. Dat zijn bezwaarschriften, die gericht zijn tegen de door de raad
genomen beschikkingen. Dat doet het college van burgemeester en wethouders
en niet de raad voor zover het betreft de procedure voor bezwaarschriften
die bij het college van burgemeester en wethouders moeten worden ingediend.
Dat zijn die, welke betrekking hebben op beschikkingen door het college
genomen. Daarover hoeft de raad vanavond niet te praten. Dat moet hij dan
doen voorzover het gaat om beschikkingen, die door de burgemeester wor
den genomen. Dat doet niet het college van burgemeester en wethouders en
dat doet ook niet de raad. De wet AROB heeft al zeer nauv/ omschreven over
welke zaken het gaat. Vanavond wordt gesproken over de procedure van de
bezwaarschriften tegen beschikkingen van de raad. Dan schrijft de wet
AROB voor dat de raad degene, die een bezwaarschrift indient, hoort en
dat er daarna een beslissing wordt genomen. Dan zijn er drie mogelijkheden
te weten: ofwel de hele raad hoort de bezwaarde en beslist daarna ook met
de gehele raad. Er is ook een mogelijkheid om dit horen te delegeren aan
een aantal leden van de raad en het beslissingsrecht aan de raad zelf te
houden. Daarnaast is er een mogelijkheid om zowel het horen als het beslis
sen over te dragen aan een commissie. Het college heeft het voorstel
gedaan om het horen over te laten aan een tweetal personen uit de raad,
opdat de raad in dit soort belangrijke zaken in zijn totaliteit de moge
lijkheid heeft over dit soort problemen te oordelen. Als de raad de
voorkeur geeft aan de mogelijkheid dat de raad in zijn totaliteit hoort,
dan kan dat, maar het lijkt het college een v/einig zinvolle methode. Dit
zal waarschijnlijk ook aanleiding geven tot een aantal - of het een groot
aantal is v/eet hij niet - extra raadsvergaderingen, omdat de raad nooit
in staat zal zijn om én iemand te horen én te beslissen binnen een periode
van 60 dagen. Er zal een aantal gevallen zijn waarbij dit wel kan en ook
een aantal waarbij dit niet kan. Er zal in een aantal gevallen, onder an
dere in de situatie, waarmee hij de raad direct wil confronteren, waarbij