-12-
Hieruit concludeer ik, dat de magneetkaarten minstens 1 per inwoner, dus onge
veer 15«000 kaarten met een antimagnetische kaartenbak totaal 8.500,kosten
tegen 10 discettes van 45,dit i3 een besparing indien Floppydisk gekozen
wordt van 8.000,
In bet bedrijfsleven is bekend, dat programmeren van een mini-computer tussen de
7.000,en 15.000,kost. De prijs van dit programma 3t.750,r— komt ons
erg hoog voor.
Wat het onderhoud betreft, wordt in het algemeen aangenomen, dat dit ongeveer 9
bedraagt van de hardware, d.i. de computer zelf. 9fo van 62.600,is 5.623,
18 BTW 6,648,Hier kost het onderhoud incl. BTW 8.250,
Verder: heeft de gemeente onderzocht de mogelijkheid van leasing
In het algemeen wordt voor de tijdsduur van 60 mnd. een dergelijke leasing
contract met de leverancier afgesloten tegen een percentage van 2.1 tot 2.2
per maand, gerekend over de hardware, de software wordt in vele gevallen niet
geleasd, doch is wel mogelijk. Van een leverancier met een leasing-contract is
in het algemeen meer service te verwachten dan van een leverancier die een machine
verkocht heeft.
Conclusie: hierboven genoemde bemerkingen nopen ons uw college te vragen of men
zich voldoende op dit terrein heeft laten oriënteren en of men zich nog eens
wil beraden over het gekozen systeem en gekozen merk.
Naar wij vernomen hebben, is de gemeente Gorinohem reeds veranderd van Philips
naar een ander merk.
Het lid N. VAN HOOF zegt, dat dit pre.advies nogal vaktechnisch is. Zijn
Fractie acht zich niet zo deskundig en laat zich daarom leiden door de gunstige
adviezen, die door deskundigen uitgebracht zijn. Hij hoopt dat deze machine recht
zal doen aan hetgeen door deze raad gevraagd is.
Het lid KOK zegt, dat zijn fractie met dit voorstel akkoord kan gaan.
De VOORZITTER zou aan de heer Kessel willen vragen of deze antwoord moet
hebben op al zijn vragen. Het college moet dan de adviseurs uitnodigen en de zaak
voorlopig aan de kant schuiven. Dat zou voor het college toch eigenlijk reuze
teleurstellend zijn. Het is de gewoonte dat de besluiten van de raad voorbereid
en voorzien worden van een advies. Daar, waar de bekwaamheden niet in het
ambtenarenkorps aanwezig zijn, moeten wij ons bedienen van de kwaliteiten daar
buiten. Dit was duidelijk het geval met deze office-computer. Bij het informeren
hebben wij ons gericht op hen die zich met name richten op de gemeentelijke
administratie. Wij hebben de drie gespecialiseerde zaken benaderd om een offerte
uit te brengen. Hierover zijn adviezen gevraagd.aan het M.W.B., C.B.T, en aan onze
accountant. Wij hebben een positief advies gekregen rn.b.t, het voorstel, zoals
dit nu voor ons ligt. Er zijn een stel vragen, die hij zo niet kan beantwoorden
daar deze te technisch zijn. Hij schorst de vergadering voor nader overleg,
Na opheffing van de schorsing zegt de VOORZITTER, dat men niet in staat is
de vragen over de alternatieven, zoals deze door de heer Kessel op tafel zijn
gelegd, te beantwoorden. H©t besluit, dat wat voor ons ligt, is goed voorbereid
en hij dacht dat de raad een verantwoorde beslissing kon nemen,
Als antwoord op de vraag van d8 heer van der Graaf rn.b.t, beveiliging van de
persoonlijke gegevens kan hij zeggen dat de bevolkingsadministratie niet in de
computer terecht komt. Er komen wel persoonlijke gegevens in m,b.t, sociale zaken.
Het enige verschil met de huidige praktijk is, dat de kaarten, die wijm hebben
straks op dezelfde wijze terug komen, alleen voorzien van die magnetische strip.
Met betrekking tot de vragen van de heer Rennings zou hij willen zeggen, dat op
pagina 4 van het pre-advies tot drie keer toe het belang van de credietbewaking
wordt aangehaald. Mat betrekking tot het advies van de accountant en de verwondering
van de heer Rennings, dat deze geen voorwaarden stelt ten aanzien van de admini
stratieve organisatie, kan hij zeggen dat er geen essentieel verschil is met de
huidige werkwijze,