-9- De VOORZITTER zegt, dat bij het college de opmerking van de heer Kessel ook een rol heeft gespeeld. Eerst nul en nu 25^. Het staat nog niet vast of het gehele bedrag doorgegeven moet worden aan de inspectie, want tegen de aanslag kan natuurlijk wel bezwaar worden gemaakt. De inspecteur kan ambtshalve de aanslag wijzigen. Op het moment dat de aanslag gewijzigd wordt of het bedrag geheel aan de inspectie moet worden afgedragen, moet mutatis mutandis worden vastgesteld dat de schade kleiner is. De inspecteur zal dat bedrag dan ook moeten wijzigen. Voor de gemeente is er dan weliswaar geen mogelijkheid om in beroep te gaan. Is het bedrag minder dan het bedrag dat op grond van het eerder genomen raads besluit van 1973 verschuldigd blijkt te zijn, dan moet daaruit ook volgen dat de inspecteur het bedrag wijzigt. De vaststelling, zoals deze nu luidt, is overeenkomstig de wet. Deze zaak had misschien sneller afgewerkt kunnen worden, Bij het college rezen hieromtrent ook diverse vragen. Er zat echter niets anders op, vandaar dit voorstel. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 18. Voorstel tot 106e wijziging van de gemeentebegroting 1977 in verband met begrotingswijzigingen Streekgewest fes te li .ik Nnord-Brabant Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 19. Voorstel tot vaststelling van de tarieven voor het gebruik van de sporthal "De Beuk" Het lid RENNINGS zegt bij dit voorstel het advies van de sportraad te hebben gemist. Dit is niet zo verwonderlijk, want deze materie is niet in de sportraad behandeld. De gewijzigde instelling van de sportraad aan het begin van deze zittingsperiode had tot doel een grotere betrokkenheid van de sportverenigingen met zich te brengen, alsmede een betere communicatie en een grotere verantwoorde lijkheid. De sportraad participeert duidelijk in het sportbeleid, ook in de uitvoering daarvan. Het herhaaldelijk passeren van de sportraad en het onnodig niet inschakelen van genoemde raad draagt volgens hem bij tot het falen van eerdergenoemde doelen. Hij zou, namens zijn fractie, het college in overweging willen geven deze zaak alsnog om advies naar de sportraad te sturen. Dit geldt evenzo voor het volgend pre-advies nr. 20. Het lid KESSEL zegt, dat deze aangelegenheid inderdaad niet in de sportraad is behandeld. In het pre-advies leest men dat het bedrag van 36,07 uiteraard niet in rekening gebracht kan worden. Zijn fractie vraagt zich af waarom niet Hem is bekend dat voor andere sporthallen 69,per uur gevraagd wordt. Nu de kostprijs 36,07 bedraagt, zou hij willen vragen of men niet kan streven naar een ongeveer sluitende exploitatie. In het tekort moet nu door iedereen worden bijgedragen, ook door hen die niet kunnen en willen sporten. Hij verzoekt de tarieven in die richting aan te passen. Het lid BROUWERS zegt het eveneens eens te zijn met de opmerking van de heer Renmngs betreffende het om advies vragen aan de sportraad. De wijziging van de tarieven is niet van een dergelijke importantie, maar uitsluitend op principiële gronden zou de sportraad toch om advies gevraagd moeten worden. Hij is voor de maximale verhoging van de tarieven met 7 en niet zoals de heer Kessel voorstelt. Hij denkt, dat als men het tarief tot 36,gaat verhogen de verenigingen om meer subsidie komen vragen, daar er verschillende verenigingen zijn, die dit bedrag niet kunnen betalen. Het wordt dan toch een broekzak vestzak - methode. De VOORZITTER zegt, dat het in ieder geval niet de bedoeling is geweest de sportraad herhaaldelijk onnodig te ontlopen. Het was correcter geweest als de sportraad eerst geadviseerd zou hebben.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 152