- 14 - de nieuwe burgemeester wellicht moeilijk aan een woning in deze gemeente kan komen» Hij heeft de wens geuit dat er een bepaling of voorwaarde zou v/orden opgenomen, waarin de gemeente een voorkeursrecht krijgt om de wo ning terug te kopen, wanneer de huidige bewoner het pand wederom zou willen verkopen. Dit is klaarblijkelijk niet de wens van de gehele raad geweest en is daarom ook niet in de bepalingen van het voorlopig koop contract opgenomen» Dit is voor hem echter geen reden om tegen het voor stel te stemmen. Het lid RENNINGS zegt dat zijn fractie aanvankelijk soortgelijke be denkingen had, maar van die stelling is teruggekomen. Zij heeft daarbij de volgende overweging. Zijn fractie vindt dat, als je een dergelijke be paling opneemt je in feite deze woning niet moet verkopen. Wat zeg je namelijk? Men draagt iets over en men neemt een ontsnappingsclausule op om het risico van die beslissing op een ander af te wentelen. Hij is van mening dat aan deze veranderde stellingname een andere conclusie vast zit. Deze wilde hij ook niet onvermeld laten. Het is dat hij geneigd is om dan ook uit te spreken dat Oudenbosch dan ook geen ambtswoning meer heeft en binnen afzienbare tijd ook niet zal krijgen. Op zichzelf is dit niet erg. Ambtswoning zegt het al. Er moet een relatie zijn tot het ambt En deze is er niet of nauwelijks. Vandaar en gelet op het feit dat het toch mogelijk moet zijn om op redelijke termijn, ook voor een eventueel nieuwe burgemeester - dan denkt hij aan een aantal jaren - een andere passende woning te kopen, op grond daarvan zegt hij dat zijn fractie met het voor stel kan meegaan. Het lid KESSEL zegt dat zijn fractie eigenlijk ook wel voor een soort voorkeursrecht is, maar dan in een vrije onderhandelingspositie. Dit be hoeft niet in een koopkontrakt benadrukt te worden. Het lid VAN ELZAKKER zegt dat de raad, toen de voorzitter vroeg om dit pand te kunnen kopen, in principe unaniem ja gezegd heeft. Dat er nu wensen naar voren komen vindt hij billijk, maar zou willen verzoeken om in het vervolg, als men in principe ja zegt dit dan ook vast te leggen. Hij wil hiermede niet zeggen dat er nu niet over gepraat mag worden. Hij zegt met het voorstel akkoord te kunnen gaan. Het lid N. VAN HOOF zegt dat zijn fractie akkoord kan gaan met het bedrag. Hij vindt wel dat de koper het onroerend goed praktisch onbezwaard in handen moet verkrijgen. Hij vindt ook dat, uit preventief oogpunt, aan de koper een termijn gesteld moet worden waarbinnen deze niet mag of kan verkopen, tenzij de gemeente de gegadigde is. Hij vindt dan een termijn van 5 jaren redelijk— Hij merkt dit op omdat het meer voorkomt dat mensen woningen van de woningstichting kopen - dit ligt misschien wel iets anders en er dan meestal een termijn van tien jaren geldt waarbinnen zij de woning niet kunnen verkopen, tenzij zij de woning aan de woningstichting aanbieden en deze dan zegt de woning niet terug te willen kopen» Dit uit sluitend uit een oogpunt van speculatie. De VOORZITTER zegt dat men wel zal begrijpen dat het voor hem reuze moeilijk is om hierop te antwoorden. Hij moet antwoorden vanuit zijn per soonlijk belang. Ook heeft hij nog een echtgenote, die in dit soort zaken nog wat te vertellen heeft. Hij wil voorop stellen dat de wens om de ambtswoning te kopen geinspireerd is door twee redenen. In de eerste plaats omdat hij vroeger een eigen huis had, wat diende ten behoeve van de huis vesting van zijn gezin. Hij stelt het op prijs om dit ook nu weer in ei gendom te hebhen, gezien de ervaring die hij met het prijsverloop heeft opgedaan. In de tweede plaats, maar zeker niet minder belangrijk, omdat als hij in deze situatie, waarin hij nu verkeert zou komen te overlijden, hij dan misschien wel een paar centen op de bank heeft staan, maar dan

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 14