- 3 -
de wensen met betrekking tot de doorgaande verkeerssituatie kunnen formu
leren, Oud Gastel had geen andere gemeente nodig om die omleiding klaar
te kunnen maken en heeft zonder samenspraak met andere gemeenten het
trace vast kunnen stellen. Het overleg, onder voorzitterschap van zijn
voorganger, betreffende de provinciale wegen rondom onze gemeente, moest
gevoerd worden met de gemeente Hoeven, Rucphen, Oud Gastel en Roosendaal.
Dit overleg heeft niet tot eenzelfde eenstemmigheid geleid. Met name de
gemeente Oud Gastel heeft zich verzet tegen de zuidelijke tangent, omdat
zij de doorsnijding van haar grondgebied in de agrarische sferen niet
wenste. Door het ontbreken van die eenstemmigheid ontbreekt nu de om
legging en ontbreekt voorlopig het geld om de omlegging aan de zuidelijke
rondweg te realiseren. Met betrekking tot de oosttangent had de gemeente
Hoeven een gevarieerde oplossing, maar in grote lijnen komt deze overeen
met wat wij willen. Hij dacht dat men uit dit klein stukje historie één
ding moest leren, namelijk dat, als wij vanavond geen eenstemmigheid be
reiken, men waarschijnlijk eerder wat zal verliezen dan winnen. Hij wil
de raad enkele argumenten geven waarom hij het voorstel van het college
nadrukkelijk zou willen aanbevelen. Op de eerste plaats geldt dat de
provincie de weg aan moet leggen en dat de kortste mogelijkheid de goed
koopste is. Op de tweede plaats is de keuze van het tracé niet aan ons,
maar kunnen wij wel een voorstel doen. Daarmee kan men rekening houden.
Als v/ij een niet rechtstreekse weg nemen dan zal iemand die de eerste
kaartleesoefening achter de rug heeft de volgende keer zeggen dat hij dwars
door de kom zal gaan, want als hij zo naar Oud Gastel of Standdaarbui-
ten moet, hoeft het voor hem niet meer. Als de weg niet uitnodigt om
er gebruik van te maken dan denkt hij dat er ook snel minder gebruik vein
gemaakt zal worden. Als wij wegen in het buitengebied gaan gebruiken voor
die quartaire wegenfunctie dan betekent dit vermoedelijk dat wij door
het onttrekken van wegen aan het agrarisch verkeer toch weel alternatie
ven voor dit agrarisch verkeer zullen moeten maken. Dit laatste zal ook
wel gelden voor de zuidelijke omleidingsroute. De heer van der Graaf
vraagt of wij ons niet op de vlakte kunnen houden met betrekking tot wat
er met de zuidelijke rondweg als tracé moet gebeuren. Hij dacht dat dit
niet verstandig was.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat hij het niet eens was met het voor
stel van de heer Rubbens voor wat betreft de zuidelijke rondweg.
De VOORZITTER zegt dat als wij dit open zouden laten wij dan minder
aandrang op een oplossing zouden krijgen. Met betrekking tot het fiets
padenplan zou hij graag namens het college voor willen stellen, om, hoe
wel overigens het plan aan de Bornhemweg, voorzien van een fietspad, in
een dergelijk vergevorderd stadium van voorbereiding is, dit toch in het
bezwaarschrift op te nemen. De heer N. van Hoof vraagt of een bezwaar
schrift wel nodig is. Strikt genomen misschien niet, maar het is bedoeld
om meer met drang te bepleiten, dat er duidelijk ook bij ons belangen
zijn die, naar wij vinden, net zo zwaar zijn als die omleidingsproble
men in Oud Gastel. De heer Kessel vraagt of het college geen gehoor ge
kregen heeft. Uit de tekst van het rapport de heer N. van Hoof heeft
deze al geciteerd - blijkt dat men hier wel kennis van draagt. De op
merking om de Hoge Koedijk vanwege de besparing van de kosten te gebrui
ken deelt het college niet. Hij wil de raad toch in overweging geven om
tot een eenstemmigheid te komen omdat daarmee een oplossing bereikt kan
vrarden.
Het lid VAN ELZAKKER zegt het in grote lijnen met het voorstel van
burgemeester en wethouders eens te zijn. Hij wil zich verontschuldigen
om de vergadering verder bij te wonen, teneinde een eerder gemaakte af-