- 3 - de wensen met betrekking tot de doorgaande verkeerssituatie kunnen formu leren, Oud Gastel had geen andere gemeente nodig om die omleiding klaar te kunnen maken en heeft zonder samenspraak met andere gemeenten het trace vast kunnen stellen. Het overleg, onder voorzitterschap van zijn voorganger, betreffende de provinciale wegen rondom onze gemeente, moest gevoerd worden met de gemeente Hoeven, Rucphen, Oud Gastel en Roosendaal. Dit overleg heeft niet tot eenzelfde eenstemmigheid geleid. Met name de gemeente Oud Gastel heeft zich verzet tegen de zuidelijke tangent, omdat zij de doorsnijding van haar grondgebied in de agrarische sferen niet wenste. Door het ontbreken van die eenstemmigheid ontbreekt nu de om legging en ontbreekt voorlopig het geld om de omlegging aan de zuidelijke rondweg te realiseren. Met betrekking tot de oosttangent had de gemeente Hoeven een gevarieerde oplossing, maar in grote lijnen komt deze overeen met wat wij willen. Hij dacht dat men uit dit klein stukje historie één ding moest leren, namelijk dat, als wij vanavond geen eenstemmigheid be reiken, men waarschijnlijk eerder wat zal verliezen dan winnen. Hij wil de raad enkele argumenten geven waarom hij het voorstel van het college nadrukkelijk zou willen aanbevelen. Op de eerste plaats geldt dat de provincie de weg aan moet leggen en dat de kortste mogelijkheid de goed koopste is. Op de tweede plaats is de keuze van het tracé niet aan ons, maar kunnen wij wel een voorstel doen. Daarmee kan men rekening houden. Als v/ij een niet rechtstreekse weg nemen dan zal iemand die de eerste kaartleesoefening achter de rug heeft de volgende keer zeggen dat hij dwars door de kom zal gaan, want als hij zo naar Oud Gastel of Standdaarbui- ten moet, hoeft het voor hem niet meer. Als de weg niet uitnodigt om er gebruik van te maken dan denkt hij dat er ook snel minder gebruik vein gemaakt zal worden. Als wij wegen in het buitengebied gaan gebruiken voor die quartaire wegenfunctie dan betekent dit vermoedelijk dat wij door het onttrekken van wegen aan het agrarisch verkeer toch weel alternatie ven voor dit agrarisch verkeer zullen moeten maken. Dit laatste zal ook wel gelden voor de zuidelijke omleidingsroute. De heer van der Graaf vraagt of wij ons niet op de vlakte kunnen houden met betrekking tot wat er met de zuidelijke rondweg als tracé moet gebeuren. Hij dacht dat dit niet verstandig was. Het lid VAN DER GRAAF zegt dat hij het niet eens was met het voor stel van de heer Rubbens voor wat betreft de zuidelijke rondweg. De VOORZITTER zegt dat als wij dit open zouden laten wij dan minder aandrang op een oplossing zouden krijgen. Met betrekking tot het fiets padenplan zou hij graag namens het college voor willen stellen, om, hoe wel overigens het plan aan de Bornhemweg, voorzien van een fietspad, in een dergelijk vergevorderd stadium van voorbereiding is, dit toch in het bezwaarschrift op te nemen. De heer N. van Hoof vraagt of een bezwaar schrift wel nodig is. Strikt genomen misschien niet, maar het is bedoeld om meer met drang te bepleiten, dat er duidelijk ook bij ons belangen zijn die, naar wij vinden, net zo zwaar zijn als die omleidingsproble men in Oud Gastel. De heer Kessel vraagt of het college geen gehoor ge kregen heeft. Uit de tekst van het rapport de heer N. van Hoof heeft deze al geciteerd - blijkt dat men hier wel kennis van draagt. De op merking om de Hoge Koedijk vanwege de besparing van de kosten te gebrui ken deelt het college niet. Hij wil de raad toch in overweging geven om tot een eenstemmigheid te komen omdat daarmee een oplossing bereikt kan vrarden. Het lid VAN ELZAKKER zegt het in grote lijnen met het voorstel van burgemeester en wethouders eens te zijn. Hij wil zich verontschuldigen om de vergadering verder bij te wonen, teneinde een eerder gemaakte af-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 138