- 2 - de idee van de heer Rubbens wordt uitgevoerd of het idee zoals dit op de kaart staat. Het lid RENNINGS zegt dat de ruilverkavelingscommissie over het al gemeen datgene wat hier in de raad gezegd is heeft gevolgd. Hij zegt tot de conclusie te zijn gekomen dat de oosttangent, gezien de gegevens van het adviesbureau, niet de te verwachten soulaas biedt. De zo waardevolle suggestie van de heer Rubbens om, als de oosttangent dan toch aangelegd moet worden, deze dan aan te leggen over de Hoge Koedijk heeft in ieder geval de instemming van zijn fractie. Voor wat betreft de zuidelijke rond weg is hij geneigd de heer van der Graaf te volgen. Een ander punt wat er mager uitkomt is de recreatie, met name het fietspadenplan. In het ontwerp plan werd gesproken over km en thans over 8 km. Als hij nu kijkt naar de uitvoering en dan ziet dat op de Vaartweg weliswaar een fietspad is ge projecteerd, maar dat een van de gevaarlijkste punten, de twee bochten in de buurt van de Geijzestraat, niet is meegenomen. Als men dan bij de Bornhemweg ziet dat ook daar geen rekening is gehouden met een fietspad dan begint hij we 1 wat te twijfelen aan de haalbaarheid van een J>b km aantrekkelijke fietsroute, welke in het voorontwerp is aangegeven. Hij vraagt zich af of het besluit, dat nu genomen moet worden, ook op dit punt gewijzigd dient te worden. Wij moeten toch ook aan provinciale staten laten weten dat dit plan niet bijdraagt aan het beleid dat zij uitgestippeld heb ben om West-Brabant veel meer fietspaden te geven. Het lid N. VAN HOOF zegt dat zijn fractie het bezwaarschrift onder steunt. Hij dacht dat het bezwaarschrift als zodanig niet behoeft te wor den ingediend. Hij begrijpt dat men dit alles uitdrukkelijk vastgelegd wil zien, maar op pagina 17 van het rapport staat dat er toch rekening mee gehouden zal worden. Met betrekking tot de trace's dacht hij dat deze we gen in samenwerking met de provinciale overheid gerealiseerd worden en dat dan pas het tijdstip gelromen was om hierover definitief te spreken. Het lid KESSEL zegt akkoord te kunnen gaan met dit bezwaarschrift. Zijn fractie heeft al meerdere malen gezegd dat men rekening moet houden met die oosttangent. De gemeente is wel gehoord, maar daar houdt men geen rekening mee. Uiteraard staat ook hij de Koedijk en Hoge Koedijk om kos tenbesparende redenen voor. Het lid KOK zegt dat zijn fractie volledig achter het gestelde door de heer Rubbens staat. De VOORZITTER schorst de vergadering voor nader overleg. Na opheffing van de schorsing zegt de VOORZITTER dat de provincie het tracé, wat wij bepleiten aanwijst, daar het een provinciale weg be treft. Wij zijn het er allemaal over eens dat het doorgaande verkeer uit de Kom gehaald moet worden. Daarvoor zal een aantrekkelijk alternatief ge boden moeten worden. Met betrekking tot de zuidelijke rondweg heeft hij van gedeputeerde Brokx begrepen dat deze er, om financiële redenen, voor lopig niet in zit. Een alternatief aan de oost-kant zal uitsluitend zin hebben als dat het doorgaand verkeer uit onze kom haalt. Dan moet je geen polderweg kiezen, maar een zo rechtstreeks mogelijke verbinding. Een rechtstreekse verbinding van de Bosschendijk op de brug bij Standdaarbui- ten is de goedkoopste mogelijkheid. Hij heeft begrepen dat als wij het werk dat in deze vroegere regio Roosendaal begonnen is, samen met de P.P.D. weer aanpakken en proberen dit op een niet al te lange termijn op het provinciaal wegenplan te krijgen, dit dan in de provinciale sfe ren een haalbare kaart zal zijn. Hij wil er wel op wijzen dat het tracé bij Oud Gastel keurig staat aangegeven en dat van het Oudenbossche tracé alleen in de tekst melding wordt gemaakt, Oud Gastel heeft op eigen houtje

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1977 | | pagina 137