- 23 -
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat het hem verbaast dat de voorzitter
zich stoot aan het feit dat over de gewestraad gesproken wordt. Als hij
in een trein stapt, waar de wielen onder uitzakken dan zegt hij liever
niets. Nu vergelijkt hij de gewestraad niet met een trein, waar de wielen
onderuit zakken. Dit is slechts een voorbeeld. Hij vindt dat het een toe
laatbare zaak is zich af te vragen, wanneer je je voor een gemeenschappe
lijke regeling aanmeldt, of het een goede zaak is en je ervan te vergewis
sen dat het binnen het streekgewest daadwerkelijk werkt in de zin zoals je
dit wilt hebben. In dat opzicht vindt hij dit heel relevant bij deze dis
cussie. Voor de rest vindt de voorzitter hem aan zijn kant en hij hoopt dat
dit meer gebeurt of andersom. Hij heeft alleen twijfels uitgesproken. Hij
wil de gezondheidszorg ook in een groter verband brengen. Alleen komt bij
hem naar voren doen wij het goed met dit streekgewest
De VOORZITTER vraagt om de zaken te scheiden en om nu niet te spreken
over het functioneren van het streekgewestmaar over de behartiging van de
openbare gezondheidszorg.
Het lid MOL dacht dat men dit in belangrijke mate al jaren lang doet.
Als men zich strikt houdt aan wat men vraagt, alleen de gezondheidszorg, dus
dan wil hij uit hoofde van andere ambities opmerken dat de ambulancedienst
al vijf of zes jaar functioneert met Roosendaal. Op voorstel van staatssecre
taris Hendriks is Oudenbosch een innige vrijage aangegaan met de ziekenhui
zen in Bergen op Zoom en Roosendaal. Het klinkt misschien oneerbiedig.
Hij wil hiermede echter aanduiden dat het een beetje vreemd zou klinken
als men zou zeggen: wij doen niet mee. Terwijl de ziekenhuizen al jaren
lang samenwerken.
Het lid VAN ELZAKKER zegt dat wij moeten vertrouwen op de adviezen en
interim-rapporten, welke betreffende deze aangelegenheid zijn uitgebracht.
Het is helemaal niet de bedoeling dat de twee grote gemeenten de dienst
gaan uitmaken. Als dit de bedoeling zou zijn dan zouden zij ook niet zijn
toegetreden tot de gewestraad. Zij hadden het dan zelf alleen kunnen doen.
V/ij hadden dan ook geen contact met hen kunnen krijgen voor wat betreft
het vervoer en dergelijke. Nogmaals wil hij erop wijzen dat wij vertrouwen
moeten stellen in de deskundigheid, die getracht is in de rapporten neer
te leggen. Als wij maar blijven afwachten dan komen wij straks te laat.
Het lid RENNINGS zegt nog met een dilemma te zitten. Hij zou het nog
een maand uit willen stellen en niet alleen formuleren de bereidheid maar
tevens een minimum aan beleid dat men ten behoeve van de gezondheidszorg
in deze regio voorstaat. Hij bedoelt hiermee, dat men dan kan putten uit
een stukje wat de technische commissie naar voren heeft gebracht maar wat
op dit moment nog geen kracht van wet heeft omdat het bestuur van het ge
west en de gewestraad zich nog niet hebben uitgesproken. Als dat zou kun
nen is hij bereid om ja te zeggen. Uit een oogpunt van bestuurlijke organi
satie heeft hij al ja gezegd. Alleen met de wetenschap, dat je nu niet al
leen in principe ja zegt maar iets meer. Hij zou meer vlees aan de botten
willen zien, voordat hij definitief ja zegt. Uiteindelijk is het 10 maart
hier binnengekomen. Mogen wij hier iets langer over nadenken dan gebruike
lijk is, zo vraagt hij.
De VOORZITTER dacht dat de heer Rennings in de richting gaat een op
lossing te zoeken als hij zegt dat wij in beginsel wel akkoord gaan maar
wij willen onze vertegenwoordigers in de gewestraad wel de boodschap mee
geven dat zij onder andere op het gebied van de openbare gezondheid zorgen
dat er een beleid op tafel komt.