- 18 -
Het lid N. VAN HOOP zegt dat bij de begroting van het streekgewest
het een en ander naar voren is gekomen. Vanuit zijn fractie is gesteld,
dat zij een beetje beangstigd waren voor het op dit moment overdragen van
belanrijke taken aan het streekgewest in verband met de op handen zijnde
reorganisatie binnenlands bestuur. In verband met het door de Gaay Fort
man ingediende wetsontwerp vindt zijn fractie dat het op dit moment toch
vooruitlopen daarop zou zijn als men nu bepaalde belangrijke taken over
gaat dragen aan het streekgewest met het risico dat bij een eventuele re
organisatie het een en ander dun overgedaan moet worden. Hij zou de situ
atie, zoals deze nu is, willen handhaven. Er staat in het voorstel welis
waar om in principe te besluiten tot overdracht. Hij is het dan in deze
met de heer Rennings eens. Als de raad op dit moment dit besluit neemt kan
men in feite niet meer terug.
Het lid VAN DER GRAAF wil om te beginnen reageren op hetgeen de heer
N. van Hoof heeft gezegd. Het is wel een beslissing, die je dan neemt. De
beslissing betekent in feite dat je zegt: Stop de gewestraad in de ijskast
want wij vertrouwen de gewestraad geen taken toe. Hij zou niet willen zeg
gen dat hij hot met hem oneens is. Hij vindt wel dat je dan als raad over
een heel andere zaak gaat praten. Hoeten wij op dit moment de gewestraad
dan nog wel? De gewestraad kost ons op dit moment weliswaar niet zo ver
schrikkelijk veel geld, maar hij kost ons geld. De gewestraad heeft tot
op heden nog niets gedaan. Dit is de eerste taak, een uitvoerende taak.
De gewestraad is een gemeenschappelijke regeling. Dit betekent dat een aan
tal taken van de gemeenten door de gewestraad uitgevoerd moeten gaan wor
den. Dat is de doelstelling van de gewestraad. Welnu dat is nog niet ge
beurd. Twee en en half jaar bestaat de gewestraad en in diezelfde twee en
een half jaar krijgen wij nu voor de eerste maal een voorstel voorgelegd
om dan nu maar een principe-besluit te nemen, want wij zijn er nog niet
helemaal aan toe. Nu dan maar een principe-besluit te nemen om de gewest
raad dan toch een gemeenschappelijke taak toe te vertrouwen. Hij vindt het
een belangwekkend vraagstuk en is van mening dat dit een geïsoleerd vraag
stuk zou moeten zijn. Hij vindt dat de raad zich moet uitspreken over:
Willen wij de gewestraad nu nog? Dit is een heel andere kwestie in feite,
maar toch roept de heer N. van Hoof deze vraag op door te stellen dat wij
nu die taak niet naar de gewestraad willen toeschuiven.
Het lid N. VAN HOOF vindt dat er nog veel meer problemen zijn dan al
leen de gezondheidszorg. Hij vindt dit mee van de belangrijkste problemen
die er zijn. De heer Rennings heeft uitvoerig de redenen omschreven waarom
dit belangrijk is. Hij zou zich voor kunnen stellen dat andere zaken, die
niet zo gevoelig liggen en niet direct personen raken, bijvoorbeeld ruim
telijke ordening, door het streekgewest overgenomen zouden kunnen worden.
Om juist de gezondheidszorg over te dragen, vindt hij op dit moment niet
"juist. Dit is misschien geen bevredigend antwoord voor de heer van der
Graaf. Maar om ons nu uit te sprekenover het voortbestaan van het streekge
west, daar denken wij misschien verschillend over. Als men zijn woorden be
luisterd heeft en gezien in het kader van de reorganisatie dan zijn er in
derdaad niet veel zware taken - naar zijn mening - die wij op dit moment
op de schouders van het streekgewest zouden moeten laden.
Het lid VAN DER GRAAF zegt het eens te zijn met de heer N. van Hoof.
De gewestraad discutabel stellen vindt hij een toelaatbare zaak, omdat
inderdaad de situatie gewijzigd is door de plannen van reorganisatie. Hij
doet op dit moment geen voorstel aan de raad om de gewestraad vaarwel te