- 21 -
jaar is gepresenteerd, de nadruk gelegd wordt op het verplaatsen per fiets
in de wijk. Hij dacht dat het van essentiële betekenis was om alsnog te
bepalen dat een plan wordt gemaakt voor een voetgangerstunnel annex fiets-
tunnel. Dan kan in een later stadium, afhankelijk van de kosten, mede be
oordeeld worden of men dit doet of niet doet. Hij gelooft dat men h priori
uit moet gaan van een voetgangers-/fietstunnel
Het lid VAN DER GRAAF zegt meer moeite te hebben met dit voorstel.
Het voorstel komt te vroeg en is te weinig gedetailleerd. Er wordt welis
waar een bepaald bedrag, niet veel, maar toch wel een aanzet daartoe aan
de raad gevraagd, hoewel men geen enkel inzicht heeft wat die tunnel gaat
kosten. Wat gaat men toeberekenen aan de grondprijs in Albano? Er zit een
verschil in met de centrale antenne installatie. Daar zal men elk jaar
geld uit de handen van de mensen moeten trekken. Het de toeberekening
in Albano zit het iets gemakkelijker: De grond wordt gewoon wat duurder.
Het is een bedrag, dat drukt op de grondprijs van Albano en gedeeltelijk
op de Kom, want ook dit moet nog worden vastgesteld. Nu is er een ding,
dat heeft hij althans begrepen. Op dit moment is het nog onzeker hoe groot
Albano in eerste aanleg gaat worden, omdat de provincie nogal wat bezwa
ren heeft tegen de omvang die men aanvankelijk gedacht had. Bij elke ver
kleining wordt het toerekeningsbedrag naar verhouding groter. Zo heeft
men geen idee wat die tunnel gaat kosten, maar laten wij eens zeggen een
half of één miljoen gulden. Wat gaat dat betekenen aan het toeberekenings-
bedrag en voor hoeveel mensen? Dit weet men op dit moment van geen kanten.
Hij vindt dit alles erg vroeg en dacht dat men hierover kon gaan praten
op het ïmoment dat men verder is met het bestemmen van Albano of bij het
bouwrijpmaken
Het lid N. VAN HOOF zegt dat dit voorstel ook uitvoerig aan de orde
is geweest in de commissie voor openbare werken. Genoemde commissie heeft
niet veel tijd nodig gehad om dit goed te keuren. De heer van der Graaf
heeft gesteld dat het nog niet precies bekend is hoe dit alles berekend
moet worden. Het is wel een vaststaand feit dat wil men hierover iets te
weten komen men dan 15.000,op tafel moet leggen.
De VOORZITTER zegt dat dit juist de kern van de hele zaak is. Er is
geen één instantie - er is met de Spoorwegen en met andere instanties
gesproken - die durft te zeggen wat die tunnel bij benadering gaat kos
ten, zonder dat er een globale schets is. In eerste instantie is daar
over met de Spoorwegen gesproken. Het college was in een gesprek zover
dat gedacht werd dat zij dat voor ons die schets met globale kostenbe
rekening wel zouden maken zonder dat dit voor de gemeente enige financiële
consequenties zou hebben. Daarna heeft er nog een gesprek plaats gevonden.
Hieruit leek dat opstelling van een plan door de Spoorwegen niet kon.
Dit is in een brief bevestigd. Zij konden dit alleen doen, wanneer de ge
meente daarvoor een voorschot van 15.000,ter beschikking zou stellen.
Voor dit bedrag willen zij een plan maken; een globale schets met kos
tenraming. Die globale kostenbegroting moet men hebben om een indicatie
te krijgen of een dergelijke tunnel een haalbare kaart is. Bovendien wordt
zowel vanuit het overleg dat het college met de provincie in een vorig
stadium ten aanzien van het Komplan als ook vanuit het overleg met de pro
vincie ten aanzien van het plan Albano gehad heeft iedere keer gewezen
op de vraag, wat gaat die tunnel kosten. Men is het er wel over eens dat
er een verbinding voor voetgangers en fietsers vanuit Albano moet komen.
Dat is één van de eerste vereisten, die ten aanzien van het plan gesteld