- 21 - jaar is gepresenteerd, de nadruk gelegd wordt op het verplaatsen per fiets in de wijk. Hij dacht dat het van essentiële betekenis was om alsnog te bepalen dat een plan wordt gemaakt voor een voetgangerstunnel annex fiets- tunnel. Dan kan in een later stadium, afhankelijk van de kosten, mede be oordeeld worden of men dit doet of niet doet. Hij gelooft dat men h priori uit moet gaan van een voetgangers-/fietstunnel Het lid VAN DER GRAAF zegt meer moeite te hebben met dit voorstel. Het voorstel komt te vroeg en is te weinig gedetailleerd. Er wordt welis waar een bepaald bedrag, niet veel, maar toch wel een aanzet daartoe aan de raad gevraagd, hoewel men geen enkel inzicht heeft wat die tunnel gaat kosten. Wat gaat men toeberekenen aan de grondprijs in Albano? Er zit een verschil in met de centrale antenne installatie. Daar zal men elk jaar geld uit de handen van de mensen moeten trekken. Het de toeberekening in Albano zit het iets gemakkelijker: De grond wordt gewoon wat duurder. Het is een bedrag, dat drukt op de grondprijs van Albano en gedeeltelijk op de Kom, want ook dit moet nog worden vastgesteld. Nu is er een ding, dat heeft hij althans begrepen. Op dit moment is het nog onzeker hoe groot Albano in eerste aanleg gaat worden, omdat de provincie nogal wat bezwa ren heeft tegen de omvang die men aanvankelijk gedacht had. Bij elke ver kleining wordt het toerekeningsbedrag naar verhouding groter. Zo heeft men geen idee wat die tunnel gaat kosten, maar laten wij eens zeggen een half of één miljoen gulden. Wat gaat dat betekenen aan het toeberekenings- bedrag en voor hoeveel mensen? Dit weet men op dit moment van geen kanten. Hij vindt dit alles erg vroeg en dacht dat men hierover kon gaan praten op het ïmoment dat men verder is met het bestemmen van Albano of bij het bouwrijpmaken Het lid N. VAN HOOF zegt dat dit voorstel ook uitvoerig aan de orde is geweest in de commissie voor openbare werken. Genoemde commissie heeft niet veel tijd nodig gehad om dit goed te keuren. De heer van der Graaf heeft gesteld dat het nog niet precies bekend is hoe dit alles berekend moet worden. Het is wel een vaststaand feit dat wil men hierover iets te weten komen men dan 15.000,op tafel moet leggen. De VOORZITTER zegt dat dit juist de kern van de hele zaak is. Er is geen één instantie - er is met de Spoorwegen en met andere instanties gesproken - die durft te zeggen wat die tunnel bij benadering gaat kos ten, zonder dat er een globale schets is. In eerste instantie is daar over met de Spoorwegen gesproken. Het college was in een gesprek zover dat gedacht werd dat zij dat voor ons die schets met globale kostenbe rekening wel zouden maken zonder dat dit voor de gemeente enige financiële consequenties zou hebben. Daarna heeft er nog een gesprek plaats gevonden. Hieruit leek dat opstelling van een plan door de Spoorwegen niet kon. Dit is in een brief bevestigd. Zij konden dit alleen doen, wanneer de ge meente daarvoor een voorschot van 15.000,ter beschikking zou stellen. Voor dit bedrag willen zij een plan maken; een globale schets met kos tenraming. Die globale kostenbegroting moet men hebben om een indicatie te krijgen of een dergelijke tunnel een haalbare kaart is. Bovendien wordt zowel vanuit het overleg dat het college met de provincie in een vorig stadium ten aanzien van het Komplan als ook vanuit het overleg met de pro vincie ten aanzien van het plan Albano gehad heeft iedere keer gewezen op de vraag, wat gaat die tunnel kosten. Men is het er wel over eens dat er een verbinding voor voetgangers en fietsers vanuit Albano moet komen. Dat is één van de eerste vereisten, die ten aanzien van het plan gesteld

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 52