- 15 -
van de voorzitter over een heksenjacht op stichtingen» Ook hij heeft over
dit onderwerp gesproken» Hij moet zeggen dat hij met nadruk geen heksen-'
jacht heeft bedoeld. Hij is toch wel voorstander van dit fenomeen, maar
dan gezien op langere termijn. Het hoeft niet allemaal ineens. Aken en
Keulen zijn ook niet op één dag gebouwd. Er zijn stichtingen, waarbij het
plezierig zou zijn, wanneer door de een of andere toestand, die zich
aandient, er onmiddellijk de vinger op gelegd zou kunnen worden, Er zijn
er ook waar wij jaren mee vooruit kunnen. De uitbreiding van het gemeen
tehuis is erg hard nodig, volgens de voorzitter, waarbij deze toevoegt
dat besturen vooruit zien is. Hij moet zeggen dat hij die mening niet
deelt. D.w.z. wel met de opmerking dat besturen vooruitzien is, maar
niet dat de uitbreiding van het gemeentehuis nu al zo nodig zal zijn. Hij
moet zeggen dat hij er moeite mee heeft dat, wanneer er nog zoveel ligt
om te doen voor de gemeente en voor de bevolking als zodanig, dan zo maar
klakkeloos gezegd wordt over een paar jaar hebben wij anderhalf miljoen
nodig om onze eigen behuizing wat rianter te maken. Hij denkt dat het toch
beter is uit te kijken naar goedkopere oplossingen» In dit opzicht steunt
hij de fractie O.N.S. De voorzitter heeft een opmerking gemaakt over de
woningtoewijzing die op dit moment door St. Bernardus geschiedt; uitsluitend
aan Oudenbosschenaren of economisch gebondenen en dan ook de omgeving mee
gerekend» Hij wil wel aandacht vragen voor de 60$ bouw die in Oudenbosch
gepleegd wordt en die niet in de woningwetsfeer ligt. Ook daarbij zal het
hard nodig zijn om regels te stellen ten aanzien van de toekomstige bewo
ners. Wanneer wij die 60$ vrijlaten dan vreest hij voor een toch wel er
groot gevaar n.l. dat - hij heeft er wel eens meer over gesproken in de ge
westraad maar toen kwam dat wat vervelend over - er een soort overheer
sing van de randstedeling komt omdat die woningen allemaal veel duurder
zijn. Dit zou betekenen dat die randstedelingen die nog wel de kans krij
gen om zich hier te vestigen uitsluitend bestaat uit de maatschappelijke
bovenlaag. Dat is toch een gevaar wat hij duidelijk wil signaleren. De
politie doet wat hij kan zegt de voorzitter, als hoofd van de politie.
Hij twijfelt daar niet aan. Hij wil toch een pleidooi houden voor een wij
ziging in het politieoptreden en wel in die zin dat er althans een studie
wordt ingesteld, of men niet terug kan keren tot het fenomeen wijkagent.
De politie doet inderdaad wat zij kan. Zij rijdt zo hard mogelijk door de
wijk heen. En dat is iets wat eigenlijk niet anders kan als men met twee
man in de auto zit» Het is een vorm van surveilleren die zijn effect niet
mist voor wat betreft bepaalde zaken, bijvoorbeeld wanneer er op een ge
geven moment meldingen zijn dan werkt de mobilofoon onmiddellijk en dan
is men snel ter plaatse. Juist voor dat punt, waarover de voorzitter op
dat moment sprak, n.l» het preventief toezicht op baldadigheid of illegaal
vuilnis storten etc., denkt hij precies dat deze vorm van surveilleren
niet werkt en dat daar die eenvoudige man met zijn fiets voor nodig is»
Nu wil hij, als het hard vriest of regent, die man niet veroordelen tot
de fiets, maar hij gelooft toch in de wijkagenten. Deze vorm wordt al in
meerdere gemeenten toegepast en naar hij zich heeft laten vertellen met
veel goede effecten. Hij betreurt het dat de voorzitter, althans op dit
moment, nog de gedachte afwijst om een artikel 61-commissie in te stel
len voor het beheer van een openbare school. Hij betreurt dit met name
daarom, omdat juist de stichting van een openbare school in een gemeen
te als deze vordert dat er mensen in het bestuur zitten die zich willen
inzetten voor een dergelijke school. Even zeer als dat gebeurt bij de be
sturen die zich zullen inzetten voor bijzondere scholen» Dat is juist het
element, dat de stichting van een openbare school in een gemeente als
deze niet zou kunnen missen, zo dacht hij. Hij zou toch willen vragen om