- 9 -
afgerond advies kunnen uitbrengen. De heer de Veth heeft nog gevraagd om
een vangrail aan te brengen op de Havendijk. Een eenvoudige enkelzijdige
vangrail komt momenteel aangebracht op f 100,per m1. Het gaat hier
om een afstand van 350 meter. Deze soort beveiliging is alleen voor
het rijdend verkeer. Wij bedoelen hiermee dat het geen beveiliging is
voor spelende kinderen. De zijde van de Havendijk aansluitend aan Kom
Noord is voor wat het rijdend verkeer betreft zeker zo gevaarlijk. Hier
is ook een hoogteverschil van 3«00 meter. De heer de Veth vraagt even
eens aandacht voor het parkeerprobleem bij Cash en Carrybedrijf in het
V/est Vaardeke. De verkeerssituatie schept daar inderdaad somtijds proble
men. Op bepaalde tijden b.v. koopavonden is er inderdaad te weinig par
keergelegenheid. Of hier een taak ligt voor de gemeente om parkeergele
genheid te scheppen menen wij ernstig te moeten betwijfelen. De gemeente
zou in verband met een goede doorstroming van het verkeer een parkeerver-'
bod kunnen instellen. In de verkeerscommissie is al eens gesteld dat als
tijdelijke oplossing gekozen zou kunnen worden voor het aanleggen op kos
ten van genoemd bedrijf van een parkeerplaats op het terrein dat vrij zou
komen als de boerderij van de familie van den Bosch gesloopt zou zijn.
Genoemd terrein heeft de bestemming openbaar groen. Daarnaast zijn er
bij het ziekenhuis plannen om in overleg met de gemeente te komen tot uit
breiding vein een parkeergelegenheid ter plaatse van het gedempte Spui.
Voor de gedachte groen op te offeren voor parkeergelegenheid voor de
Cash en Carry voelen wij bijzonder weinig. De vraag van de heer de Veth
met betrekking tot het trottoir en de stoep aan de Zandeweg hebben onze
aandacht. Wij betreuren het dat eerder door functionarissen van de pro
vincie gedane toezeggingen nog niet zijn gerealiseerd. V/ij zullen erop
blijven aandringen dat een en ander zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.
De heer Kessel heeft nog gesproken over verkeersdrempels in de woonwij
ken. Over het nut van verkeersdrempels wordt door verkeersdeskundigen
zeer verschillend gedacht. In de verkeerscommissie is over dit onderwerp
diverse malen gediscussieerd. Tot een afgerond oordeel gezien de ervaring
in andere gemeenten is men nog steeds niet gekomen. Mijnheer de voorzitter,
mag ik nu van het verkeer overstappen naar een aantal problemen on het
gebied van gemeentewerken. De heer Kessel heeft gesproken over coördina
tie van werkzaamheden van de nutsbedrijven. Regelmatig proberen wij, waar
dit mogelijk is, deze coördinatie tot stand te brengen. Momenteel is^het
zo dat bij de realisering van nieuwe bestemmingsplannen reeds een coördi
natie is voor het leggen van hoofdleidingen tussen Intergas en de Water
leiding Maatschappij Noord-West-Brabant en voor wat betreft de aanleg van
dienstleidingen tussen de twee genoemde bedrijven en de P.N.E.M. Het
coördineren van werkzaamheden in de bestaande wijken is veel moeilijker.
Het betreft hier veelal vervanging van kabels en leidingen, enerzijds als
onderhoud, anderzijds vanwege uitbreiding van capaciteit. Aangezien deze
zaken voor de diverse nutsbedrijven meestal niet parallel lopen is coördi
neren in deze bijzonder moeilijk. Maar waar een en ander mogelijk is zul
len wij attent blijven. Door meerdere sprekers is gesproken over het
schoonhouden van het gebied waar dinsdag de weekmarkt wordt gehouden. Mo
gen wij herhalen wat wij in het antwoord op de afdelingsonderzoeken hebben
gezegd n.l.: Wij hebben de marktmeester dringend verzocht op het achter
laten van vuil intensief controle uit te oefenen. Deze controle v/ordt ook
daadwerkelijk uitgeoefend. Mocht blijken dat men zich niet aan de voor
schriften houdt, dan zullen de nodige maatreglen worden getroffen. Wij
blijven van oordeel dat ondanks alle voorschriften en toezicht het toch
noodzakelijk zal zijn dat na afloop van de weekmarkt een en ander dient te
worden schoongemaakt. Dat door intensieve controle deze werkzaamheden kun-