- 9 - afgerond advies kunnen uitbrengen. De heer de Veth heeft nog gevraagd om een vangrail aan te brengen op de Havendijk. Een eenvoudige enkelzijdige vangrail komt momenteel aangebracht op f 100,per m1. Het gaat hier om een afstand van 350 meter. Deze soort beveiliging is alleen voor het rijdend verkeer. Wij bedoelen hiermee dat het geen beveiliging is voor spelende kinderen. De zijde van de Havendijk aansluitend aan Kom Noord is voor wat het rijdend verkeer betreft zeker zo gevaarlijk. Hier is ook een hoogteverschil van 3«00 meter. De heer de Veth vraagt even eens aandacht voor het parkeerprobleem bij Cash en Carrybedrijf in het V/est Vaardeke. De verkeerssituatie schept daar inderdaad somtijds proble men. Op bepaalde tijden b.v. koopavonden is er inderdaad te weinig par keergelegenheid. Of hier een taak ligt voor de gemeente om parkeergele genheid te scheppen menen wij ernstig te moeten betwijfelen. De gemeente zou in verband met een goede doorstroming van het verkeer een parkeerver-' bod kunnen instellen. In de verkeerscommissie is al eens gesteld dat als tijdelijke oplossing gekozen zou kunnen worden voor het aanleggen op kos ten van genoemd bedrijf van een parkeerplaats op het terrein dat vrij zou komen als de boerderij van de familie van den Bosch gesloopt zou zijn. Genoemd terrein heeft de bestemming openbaar groen. Daarnaast zijn er bij het ziekenhuis plannen om in overleg met de gemeente te komen tot uit breiding vein een parkeergelegenheid ter plaatse van het gedempte Spui. Voor de gedachte groen op te offeren voor parkeergelegenheid voor de Cash en Carry voelen wij bijzonder weinig. De vraag van de heer de Veth met betrekking tot het trottoir en de stoep aan de Zandeweg hebben onze aandacht. Wij betreuren het dat eerder door functionarissen van de pro vincie gedane toezeggingen nog niet zijn gerealiseerd. V/ij zullen erop blijven aandringen dat een en ander zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd. De heer Kessel heeft nog gesproken over verkeersdrempels in de woonwij ken. Over het nut van verkeersdrempels wordt door verkeersdeskundigen zeer verschillend gedacht. In de verkeerscommissie is over dit onderwerp diverse malen gediscussieerd. Tot een afgerond oordeel gezien de ervaring in andere gemeenten is men nog steeds niet gekomen. Mijnheer de voorzitter, mag ik nu van het verkeer overstappen naar een aantal problemen on het gebied van gemeentewerken. De heer Kessel heeft gesproken over coördina tie van werkzaamheden van de nutsbedrijven. Regelmatig proberen wij, waar dit mogelijk is, deze coördinatie tot stand te brengen. Momenteel is^het zo dat bij de realisering van nieuwe bestemmingsplannen reeds een coördi natie is voor het leggen van hoofdleidingen tussen Intergas en de Water leiding Maatschappij Noord-West-Brabant en voor wat betreft de aanleg van dienstleidingen tussen de twee genoemde bedrijven en de P.N.E.M. Het coördineren van werkzaamheden in de bestaande wijken is veel moeilijker. Het betreft hier veelal vervanging van kabels en leidingen, enerzijds als onderhoud, anderzijds vanwege uitbreiding van capaciteit. Aangezien deze zaken voor de diverse nutsbedrijven meestal niet parallel lopen is coördi neren in deze bijzonder moeilijk. Maar waar een en ander mogelijk is zul len wij attent blijven. Door meerdere sprekers is gesproken over het schoonhouden van het gebied waar dinsdag de weekmarkt wordt gehouden. Mo gen wij herhalen wat wij in het antwoord op de afdelingsonderzoeken hebben gezegd n.l.: Wij hebben de marktmeester dringend verzocht op het achter laten van vuil intensief controle uit te oefenen. Deze controle v/ordt ook daadwerkelijk uitgeoefend. Mocht blijken dat men zich niet aan de voor schriften houdt, dan zullen de nodige maatreglen worden getroffen. Wij blijven van oordeel dat ondanks alle voorschriften en toezicht het toch noodzakelijk zal zijn dat na afloop van de weekmarkt een en ander dient te worden schoongemaakt. Dat door intensieve controle deze werkzaamheden kun-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 255