hiervoor wel de toestemming nodig hebben van de Provinciale overheid aan gezien de Markt een zg. "traverse" is. Wij zijn met de verkeerscommissie van oordeel als nu reeds tot beveiliging en reconstructie van een kruispunt wordt overgegaan, het kruispunt Pastoor Hellemonsstraat/Markt het meest noodzakelijk is. Wij wijzen u er evenwel op dat dit kruispunt in het ver keersaanbod duidelijke pieken vertoont zowel in het aanbod van het gemoto riseerd verkeer als in het aanbod van fietsers. In de praktijk kan dit betekenen dat de installatie niet de gehele dag behoeft te werken aange zien anders bij niet voldoende verkeersaanbod een verkeerslichteninstal latie onnodig remmend kan werken op een vlotte verkeersafwikkeling. Door het plaatsen van een verkeerslichteninstallatie op genoemd kruispunt zul len er doordat op dit punt bepaalde verkeersstromen worden stopgezet in- voegmogelijkheden komen op het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West Vaardeke. De invloed hiervan is zodra het punt Pastoor Hellemonsstraat/Markt is be veiligd meetbaar op het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West Vaardeke zodat dan de consequenties van de beveiliging van het laatste kruispunt beter bekeken zullen kunnen worden. Wij zijn het met de opmerking van de heer Rubbens eens dat een verbetering van de Bornhemweg mogelijk consequenties heeft voor het verkeersaanbod op het kruispunt Pastoor Heilemonsstraat/ Markt. Concluderend kunnen wij stellen: reconstructie en beveiliging van het kruispunt Pastoor Hellemonsstraat/Markt in 1977 ©n na de opgedane er varing hiermee bepalen wanneer het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West Vaardeke voor reconstructie en beveiliging in aanmerking komt, waarbij de reconstructie eventueel kan worden uitgevoerd vooruitlopend op een even tuele latere beveiliging. De heer Kessel heeft gesproken over het probleem van het parkeren van vrachtwagensWij zijn het met hem eens dat dit in derdaad een probleem is. Een probleem dat reeds meerdere malen in de ver keerscommissie is besproken. Een parkeerverbod voor vrachtwagens is moge lijk. De vraag is dan aan de orde: moet de gemeente dan bepaalde parkeer terreinen aanwijzen of moeten de betreffende bedrijven hun wagens niet op eigen terrein parkeren. Vele geparkeerde wagens zijn van bedrijven die niet in Oudenbosch gevestigd zijn maar waarvan de betrokken chauffeurs wel in Oudenbosch wonen. Het probleem waar de verkeerscommissie steeds mee worstelt is waar is er in Oudenbosch een geschikt terrein. Een terrein dat niet ge ïsoleerd ligt, omdat het vaak wagens betreft met al of niet kostbare la ding. Het is nog steeds een punt van studie binnen de verkeerscommissie en wij hopen van deze commissie hierover zo spoedig mogelijk een advies te ontvangen. De heer Rennings heeft gevraagd meer inzicht te kunnen krijgen in de werkzaamheden van de verkeerscommissie. De verkeerscommissie is een commissie die burgemeester en wethouders adviseert in verkeersvraagstukken. Het is in feite een werkgroep bestaande uit de directeur gemeentewerken, de chef algemene zaken, de politie, en ondergetekende aangevuld voor spe ciale vraagstukken met de verkeersdeskundige van het Adviesbureau Arnhem de heer Smeets. Om u meer inzicht te geven in de werkzaamheden van deze commissie zijn wij best bereid de verslagen van deze commissie ter inzage van de raad te leggen. Door de heer Kessel is gevraagd om te komen tot het instellen van een blauwe zone. In de verkeerscommissie is het rapport "Par keren in de Kom" nog volledig in discussie. In deze discussie is ook ge sproken over het instellen van een blauwe zone in het door de heer Kessel bedoelde gebied. Het instellen van een blauwe zone in een zo'n beperkt ge bied roept bij verkeersdeskundigen vele vragen op. Gesproken is ook over het plaatsen van parkeermeters als oplossing van dit probleem. Aangezien een en ander ten nauwste samenhangt met de reconstructie en beveiliging van het kruispunt Markt/Pastoor Hellemonsstraatwaarvoor een aantal par keerplaatsen moeten komen te vervallen, heeft de verkeerscommissie nog geen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 254