hiervoor wel de toestemming nodig hebben van de Provinciale overheid aan
gezien de Markt een zg. "traverse" is. Wij zijn met de verkeerscommissie
van oordeel als nu reeds tot beveiliging en reconstructie van een kruispunt
wordt overgegaan, het kruispunt Pastoor Hellemonsstraat/Markt het meest
noodzakelijk is. Wij wijzen u er evenwel op dat dit kruispunt in het ver
keersaanbod duidelijke pieken vertoont zowel in het aanbod van het gemoto
riseerd verkeer als in het aanbod van fietsers. In de praktijk kan dit
betekenen dat de installatie niet de gehele dag behoeft te werken aange
zien anders bij niet voldoende verkeersaanbod een verkeerslichteninstal
latie onnodig remmend kan werken op een vlotte verkeersafwikkeling. Door
het plaatsen van een verkeerslichteninstallatie op genoemd kruispunt zul
len er doordat op dit punt bepaalde verkeersstromen worden stopgezet in-
voegmogelijkheden komen op het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West Vaardeke.
De invloed hiervan is zodra het punt Pastoor Hellemonsstraat/Markt is be
veiligd meetbaar op het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West Vaardeke zodat
dan de consequenties van de beveiliging van het laatste kruispunt beter
bekeken zullen kunnen worden. Wij zijn het met de opmerking van de heer
Rubbens eens dat een verbetering van de Bornhemweg mogelijk consequenties
heeft voor het verkeersaanbod op het kruispunt Pastoor Heilemonsstraat/
Markt. Concluderend kunnen wij stellen: reconstructie en beveiliging van
het kruispunt Pastoor Hellemonsstraat/Markt in 1977 ©n na de opgedane er
varing hiermee bepalen wanneer het kruispunt Molenstraat/Zandeweg/West
Vaardeke voor reconstructie en beveiliging in aanmerking komt, waarbij de
reconstructie eventueel kan worden uitgevoerd vooruitlopend op een even
tuele latere beveiliging. De heer Kessel heeft gesproken over het probleem
van het parkeren van vrachtwagensWij zijn het met hem eens dat dit in
derdaad een probleem is. Een probleem dat reeds meerdere malen in de ver
keerscommissie is besproken. Een parkeerverbod voor vrachtwagens is moge
lijk. De vraag is dan aan de orde: moet de gemeente dan bepaalde parkeer
terreinen aanwijzen of moeten de betreffende bedrijven hun wagens niet op
eigen terrein parkeren. Vele geparkeerde wagens zijn van bedrijven die niet
in Oudenbosch gevestigd zijn maar waarvan de betrokken chauffeurs wel in
Oudenbosch wonen. Het probleem waar de verkeerscommissie steeds mee worstelt
is waar is er in Oudenbosch een geschikt terrein. Een terrein dat niet ge
ïsoleerd ligt, omdat het vaak wagens betreft met al of niet kostbare la
ding. Het is nog steeds een punt van studie binnen de verkeerscommissie
en wij hopen van deze commissie hierover zo spoedig mogelijk een advies te
ontvangen. De heer Rennings heeft gevraagd meer inzicht te kunnen krijgen
in de werkzaamheden van de verkeerscommissie. De verkeerscommissie is een
commissie die burgemeester en wethouders adviseert in verkeersvraagstukken.
Het is in feite een werkgroep bestaande uit de directeur gemeentewerken,
de chef algemene zaken, de politie, en ondergetekende aangevuld voor spe
ciale vraagstukken met de verkeersdeskundige van het Adviesbureau Arnhem
de heer Smeets. Om u meer inzicht te geven in de werkzaamheden van deze
commissie zijn wij best bereid de verslagen van deze commissie ter inzage
van de raad te leggen. Door de heer Kessel is gevraagd om te komen tot het
instellen van een blauwe zone. In de verkeerscommissie is het rapport "Par
keren in de Kom" nog volledig in discussie. In deze discussie is ook ge
sproken over het instellen van een blauwe zone in het door de heer Kessel
bedoelde gebied. Het instellen van een blauwe zone in een zo'n beperkt ge
bied roept bij verkeersdeskundigen vele vragen op. Gesproken is ook over
het plaatsen van parkeermeters als oplossing van dit probleem. Aangezien
een en ander ten nauwste samenhangt met de reconstructie en beveiliging
van het kruispunt Markt/Pastoor Hellemonsstraatwaarvoor een aantal par
keerplaatsen moeten komen te vervallen, heeft de verkeerscommissie nog geen