«iS
niet. Het gebeurt nogal eens dat het college van burgemeester en wethou
ders de mening van de raad wil peilen alvorens tot voorstellen over te
gaan. En dan vindt plaats wat niet zou moeten gebeuren, namelijk dat de
raad als geheel in discussie gaat buiten de openbaarheid en dat zaken
"voorgekookt" in de openbare vergadering komen. Een peiling van meningen
kan ook plaatsvinden na de raadsvergadering zonder dat het publiek wordt
weggestuurd. De peiling kan ook plaats vinden van de afzonderlijke frac
ties, tijdens een gezellig samenzijn na de vergadering. Wellicht kan dan
ook worden ingevoerd een vragenkwartiertje voor het publiek aan raadsle-^
den en college van burgemeester en wethouders. Er moeten dan wel wat re
geltjes v/orden opgesteld om te voorkomen dat een en ander in de raadzaal
of aan de bar, uit de hand loopt. Mijnheer de voorzitter. Ik zou het op
prijs stellen wanneer zowel het college als de raad nader op deze voor
stellen zou willen ingaan. Er zijn, na de behandeling van de begroting
in de afdelingen en de beantwoording van de gestelde vragen door het col
lege van burgemeester en wethouders nog wat zaken waarop ik nader zou
willen ingaan. De Bescherming Bevolking: de vraag is gesteld, de post
B.B. van de begroting af te voeren om de volgende redenen. De Dienst Be
scherming Bevolking is een wat ridicule poging om de bevolking te laten
geloven dat Nederland gereed is om een atoomoorlog te overleven met be
hulp van de B.B., een boekwerkje over de bescherming van huis en haard,
lijf en leden in geval van oorlog - een boekje dat in uren des gevaars
natuurlijk net onder het puin is verdwenen - en een sloopje erwten, niet
te vergeten. Het is niet alleen ridicuul, het is ook een dure vorm van
volksverlakkerij, omdat zelfs in een conventionele oorlog de waarde van
deze dienst uiterst twijfelachtig moet worden genoemd. Natuurlijk kan een
goed geleide rampendienst goede diensten verrichten. Maar is dat het ge
val bij deze rampendienst? Zijn de noodwachters voldoende gemotiveerd en
goed ongeleid? Daaraan kan ernstig worden getwijfeld. Mijnheer de voor
zitter*. Voor mij zou de B.B. aanvaardbaar zijn als rampendienst in vredes
tijd. In de opleiding zou dan uiteraard grote aandacht moeten worden gege
ven aan het verlenen van hulp in geval van oorlog. Hulpverlening bij cala
miteiten waarbij de normale hulp van brandweer en ambulancediensten te
kort schieten door de omvang van de calamiteit. Het college van burge
meester en wethouders is soms weinig serieus in de beantwoording van ge
stelde vragen. Ik veronderstel tenminste dat het college geen grapje maakte
in de stelling dat de hulpverlening aan de boeren, tijdens de afgelopen
droogte, een voorbeeld was van de wijze waarop door de B.B. hulp was ver
leend in vredestijd. Wie de lijdensweg heeft gevolgd om deze hulp losge
brand te krijgen, v/ie veronderstelt dat dit, hoe ernstig de situatie op
zich ook was, een voorbeeld is van hulpverlening bij calamiteiten, kan
nauwelijks ernstig worden genomen. Natuurlijk weet ik dat afwijzing van
deze begrotingspost geen gevolgen zal hebben voor de begroting. Het is
een verplicht nummer. Wat ik wens is dat deze gemeente, in navolging
vain een aantal anderen, de B.B. in de huidige vorm ter discussie stelt
en de resultaten van die discussie kenbaar maakt aan hogere overheden door
een principiële afvoering van de primitieve begroting. Mijnheer de voor
zitter, in het voorgaande heb ik de beantwoording van gestelde vragen
weinig serieus genoemd. Dat geldt zeker ook voor de antwoorden inzake het
Werkvoorzieningsschap. Gesteld is dat de zogenaamde overheadkosten, die
ten laste van de gemeenschap komen onaanvaardbaar hoog zijn. Uw antwoord
luidt: De kosten per werknemer worden, niet in onbelangrijke mate verhoogd
met: en dan volgt een aantal kostenomschrijvingen zoals onderhoud en af
schrijving vain gebouwen. Blij dat ik dat weet, mijnheer de voorzitter. Nu
weet ik tenminste wat overheadkosten zijn. Alleen "jammer dat ik nu nog