«iS niet. Het gebeurt nogal eens dat het college van burgemeester en wethou ders de mening van de raad wil peilen alvorens tot voorstellen over te gaan. En dan vindt plaats wat niet zou moeten gebeuren, namelijk dat de raad als geheel in discussie gaat buiten de openbaarheid en dat zaken "voorgekookt" in de openbare vergadering komen. Een peiling van meningen kan ook plaatsvinden na de raadsvergadering zonder dat het publiek wordt weggestuurd. De peiling kan ook plaats vinden van de afzonderlijke frac ties, tijdens een gezellig samenzijn na de vergadering. Wellicht kan dan ook worden ingevoerd een vragenkwartiertje voor het publiek aan raadsle-^ den en college van burgemeester en wethouders. Er moeten dan wel wat re geltjes v/orden opgesteld om te voorkomen dat een en ander in de raadzaal of aan de bar, uit de hand loopt. Mijnheer de voorzitter. Ik zou het op prijs stellen wanneer zowel het college als de raad nader op deze voor stellen zou willen ingaan. Er zijn, na de behandeling van de begroting in de afdelingen en de beantwoording van de gestelde vragen door het col lege van burgemeester en wethouders nog wat zaken waarop ik nader zou willen ingaan. De Bescherming Bevolking: de vraag is gesteld, de post B.B. van de begroting af te voeren om de volgende redenen. De Dienst Be scherming Bevolking is een wat ridicule poging om de bevolking te laten geloven dat Nederland gereed is om een atoomoorlog te overleven met be hulp van de B.B., een boekwerkje over de bescherming van huis en haard, lijf en leden in geval van oorlog - een boekje dat in uren des gevaars natuurlijk net onder het puin is verdwenen - en een sloopje erwten, niet te vergeten. Het is niet alleen ridicuul, het is ook een dure vorm van volksverlakkerij, omdat zelfs in een conventionele oorlog de waarde van deze dienst uiterst twijfelachtig moet worden genoemd. Natuurlijk kan een goed geleide rampendienst goede diensten verrichten. Maar is dat het ge val bij deze rampendienst? Zijn de noodwachters voldoende gemotiveerd en goed ongeleid? Daaraan kan ernstig worden getwijfeld. Mijnheer de voor zitter*. Voor mij zou de B.B. aanvaardbaar zijn als rampendienst in vredes tijd. In de opleiding zou dan uiteraard grote aandacht moeten worden gege ven aan het verlenen van hulp in geval van oorlog. Hulpverlening bij cala miteiten waarbij de normale hulp van brandweer en ambulancediensten te kort schieten door de omvang van de calamiteit. Het college van burge meester en wethouders is soms weinig serieus in de beantwoording van ge stelde vragen. Ik veronderstel tenminste dat het college geen grapje maakte in de stelling dat de hulpverlening aan de boeren, tijdens de afgelopen droogte, een voorbeeld was van de wijze waarop door de B.B. hulp was ver leend in vredestijd. Wie de lijdensweg heeft gevolgd om deze hulp losge brand te krijgen, v/ie veronderstelt dat dit, hoe ernstig de situatie op zich ook was, een voorbeeld is van hulpverlening bij calamiteiten, kan nauwelijks ernstig worden genomen. Natuurlijk weet ik dat afwijzing van deze begrotingspost geen gevolgen zal hebben voor de begroting. Het is een verplicht nummer. Wat ik wens is dat deze gemeente, in navolging vain een aantal anderen, de B.B. in de huidige vorm ter discussie stelt en de resultaten van die discussie kenbaar maakt aan hogere overheden door een principiële afvoering van de primitieve begroting. Mijnheer de voor zitter, in het voorgaande heb ik de beantwoording van gestelde vragen weinig serieus genoemd. Dat geldt zeker ook voor de antwoorden inzake het Werkvoorzieningsschap. Gesteld is dat de zogenaamde overheadkosten, die ten laste van de gemeenschap komen onaanvaardbaar hoog zijn. Uw antwoord luidt: De kosten per werknemer worden, niet in onbelangrijke mate verhoogd met: en dan volgt een aantal kostenomschrijvingen zoals onderhoud en af schrijving vain gebouwen. Blij dat ik dat weet, mijnheer de voorzitter. Nu weet ik tenminste wat overheadkosten zijn. Alleen "jammer dat ik nu nog

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 244