- 11 - stank, wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Zoals in het inves teringsprogram staat aangegeven wordt voor herstel beschoeiing van de ha ven de kosten begroot op 1.000.000,en voor het uitbaggeren 90.000, deze bedragen zijn wel groot en zouden rendabel zijn indien verder kon worden geconludeerd dat ook het water, alwaar het in eerste instantie om gaat, schoon zou zijn. Om dit te bevorderen, dus zuiver schoon water te verkrijgen, is het noodzakelijk dat de vervuilers alwaar het om gaat, dus de industrieën gedwongen werden op hun eigen terrein en voor hun eigen rekening, zuiveringsinstallaties te bouwen; dan zou eenieder hiermede ge baat zijn. Onderhoud straten en trottoirs. Reeds bij herhaling is gespro ken over de slechte toestanden waarin vele straten en trottoirs in onze gemeente verkeren, in vele straten is het plaveisel door het verkeer op gereden en vallen er gaten in de bestrating, wat voor het verkeer zeer gevaarlijk kan zijn. Ook in vele trottoirs zijn er losliggende tegels, wat gevaarlijk kan zijn voor de voetgangers in verband met verwonding of bre ken van benen. Er is wel een mooi straten-programma geprojecteerd, doch volgens ons is dit niet afdoende. Wij willen u voorstellen dat dagelijks de straten en trottoirs in onze gemeente worden gecontroleerd of deze wel in orde zijn voor het verkeer en de voetgangers, zodat er niets kan ge beuren betreffende eventuele ongevallen. Ook achten wij het wenselijk de herbestrating, dus die wegen die geheel opnieuw moeten worden bestraat, niet te laten doen door een uitbestedingsteam, dus niet door derde, doch voor al dit werk vast personeel in dienst te nemen, dat volgens onze be scheiden mening efficiënter zal zijn. Gemeentebelastingen. Nu kan men wel zeggen, voor wat, hoort wat. Met andere woorden men kan niet zonder be lasting-heffingen. Toch moeten wij nog steeds een lans breken voor die genen, die niet zomaar de belastingen kunnen voldoen, onder andere bejaar den, die alleen rond moeten komen van hun A.O.W.-pensioen, de minstdraag- krachtigen en zij die op bijstands-niveau moeten leven of wel het minimum loon. Voor deze mensen is het toch al ondraaglijk om rond te moeten komen. Wij zouden u willen voorstellen voor deze groepen naar draagkracht belas tingen te heffen. Hoe dit dient te gebeuren zal men zeggen. Welnu, breng dit ter publicatie in het plaatselijk weekblad. Woningbouw. Met betrek king tot de woningbouw het volgende. Jaarlijks worden er plus minus 150 woningen gebouwd, wat thans een tekort blijkt te zijn, gezien de zeer vele woningzoekenden uit onze gemeente. Het blijkt dat van deze woningen er veel worden toegewezen aan mensen uit de Randstad en elders in dei lande, die hier zich vestigen om te wonen, doch werken elders buiten onze gemeente. Op de eerste plaats zijn wij verplicht te zorgen dat onze gemeentenaren, indien zij willen gaan huwen etc.zij voorrang dienen te hebben wat be treft het toewijzen van een woning, boven diegenen die van elders komen, wat volgens ons niet gebeurt. Verder wordt er maar raak gebouwd in de particuliere sector. Voor 90$ wordt in onze gemeente gebouwd door mensen komende buiten onze gemeente. Dit bouwen door mensen van buiten moet drastisch worden herzien, te meer nog daar verschillende van deze parti culiere bouwers, na een tijdje de hoge bouwkosten niet meer kunnen vol doen en zodoende het rijk en onze gemeente er de dupe van zijn. Met ande re woorden onze gemeente kost dit weer extra geld. Verder merken wij nog op dat door vele particuliere grondverkoopde grond voor gewone woning bouw komt op te geraken en dat men na geruime tijd moet concluderen dat er geen grond voor deze sector meer aanwezig blijkt te zijn. Verkeer. Verschillende malen hebben wij gesproken betreffende verkeersveiligheid van de Wagenhoek-Molenstraat. Wegens de steeds toenemende onveiligheid voor voetgangers en auto's, brommers etc. is het noodzakelijk en op korte termijn, maatregelen te doen treffen voor het creëren van verkeerslicht-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 239