- 8 - moeten komen. Wij zijn bereid om daar zélfs werken op het terrein van de sport een jaar voor uit te stellen. Met betrekking tot de verharding achterpaden in de wijk Pagnevaart kan in die zin selectief gewerkt wor den, dat de uitvoering van werken plaats heeft in aansluiting op initia tief van de betrokkenen. Wij zijn verheugd metuw voorstel om de havenwer ken met hoogste prioriteit te gaan uitvoeren. Ik ben zo arrogant om hier bij te vermelden dat ons pleidooi om deze werkzaamheden met voorrang ter hand te nemen, ook al zou er geen D.A.C.W.-subsidie beschikbaar zijn, ken nelijk sukses gehad hebben. Voor zover de investeringsnota. Met betrekking tot de begroting graag het volgende. Zoals iedereen uitvoe rig kan weten, hebben wij ons grote zorgen gemaakt over een aantal milieu aspecten. Na uitvoerige diskussies in onze fraktie zijn daar prioriteiten uit gedistilleerd, met name de consequenties van het systeem van huis vuil ophalen. Over deze mening is nogal wat verwarring gerezen; daarom zal ik dat nog eens precies op een rijtje zetten: - Ons uitgangspunt is de bevordering van een schoon milieu. - Een handreiking aan de burgers, om de afvoer van huisvuil langs een le gale manier, als vanzelfsprekend te maken. - De materialen daarvoor, de plastic zak, gratis verstrekken, of verder gelimiteerd. - De kosten die ontstaan, omdat de inkomsten uit de zakken-verkoop ver vallen, opvangen door een verhoging van de onroerend-goedbelastingen. Resulterend in een verhoging van 1,per 3-000, grondslag. Argumenten op financieel terrein zijn niet terzake, voorzover ze slaan op de verhoging onroerend-goedbelastingen. De onroerend-goedbelastingen bouwen voort op de oude belastingen, personele belasting en straatbelas- ting bijvoorbeeld. Mede hierdoor is het bedrag van de aanslag gesplitst in gebruiker en eigenaar-gebruiker, die in het oude belastingsysteem ook niet hetzelfde werden aangeslagen. Voor zover is er dus niets onrecht vaardigs te noemen omdat de eigenaar-gebruiker niet meer voor bijvoor beeld straatbelasting wordt aangeslagen. Ook de komende regionalisering kan geen roet in het eten gooien. Mogelijk zelfs dat in navolging van ons voorstel andere gemeenten volgen. Wordt er dan opnieuw een tarief ingevoerd dan verlagen wij eenvoudig de onroerend-goedbelastingen. Tenslotte nog dit. De onroerend-goedbelastingen, in het nieuwe artikel 273 van de ge meentewet genoemd, zijn te beschouwen als een heffing met een zuiver fis caal doel. De opbrengst ervan komt ten goede aan de algemene middelen van de gemeente, ter vervulling van haar algemene taak. Zo'n algemene taak is het milieu dat binnen het gemeentelijk terrein van zorg valt; het eigen woon- en leefgebied. Voorts spijt het ons dat we bij de vorige be grotingsbehandeling als het v;are samen met de V.V.D. dit voorstel hebben gelanceerd. Ook anderen waren daarvoor en wij zijn benieuwd wie ons nu nog zal steunen. In uw antwoord zegt u: dat hij die niet waagt, niet wint. Wij vinden het geen kwestie van wagen en winnen maar veeleer een verbetering van het systeem. Rioolretributie. In uw antwoord stelt u voor rekening te houden met onze suggestie. Een indicatie voor u kan zijn dat we vooral een differentiatie wensen ten behoeve van alleenstaanden. Onderhoud Week markt. Wij vonden het raar dat we een verordening maken, welke dient om de goede gang vein zeiken te bevorderen terwijl we in de begroting reeds een post van 10.000,opnemen, omdat we veronderstellen dat die verordening niet nageleefd wordt. Dat is hetzelfde als een tandarts die na een zenuw behandeling alvast een nota voor een tandprothese meegeeft. Wij willen onverkort de verordening ook hanteren. Reserves. Het voorgaand jaar heb ben wij uw college de suggestie aan de hand gedaan om met uit reserves be schikbare gelden, het industrieterrein Bosschendijk te gaan ontwikkelen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 236