- 8 -
moeten komen. Wij zijn bereid om daar zélfs werken op het terrein van de
sport een jaar voor uit te stellen. Met betrekking tot de verharding
achterpaden in de wijk Pagnevaart kan in die zin selectief gewerkt wor
den, dat de uitvoering van werken plaats heeft in aansluiting op initia
tief van de betrokkenen. Wij zijn verheugd metuw voorstel om de havenwer
ken met hoogste prioriteit te gaan uitvoeren. Ik ben zo arrogant om hier
bij te vermelden dat ons pleidooi om deze werkzaamheden met voorrang ter
hand te nemen, ook al zou er geen D.A.C.W.-subsidie beschikbaar zijn, ken
nelijk sukses gehad hebben. Voor zover de investeringsnota.
Met betrekking tot de begroting graag het volgende. Zoals iedereen uitvoe
rig kan weten, hebben wij ons grote zorgen gemaakt over een aantal milieu
aspecten. Na uitvoerige diskussies in onze fraktie zijn daar prioriteiten
uit gedistilleerd, met name de consequenties van het systeem van huis
vuil ophalen. Over deze mening is nogal wat verwarring gerezen; daarom zal
ik dat nog eens precies op een rijtje zetten:
- Ons uitgangspunt is de bevordering van een schoon milieu.
- Een handreiking aan de burgers, om de afvoer van huisvuil langs een le
gale manier, als vanzelfsprekend te maken.
- De materialen daarvoor, de plastic zak, gratis verstrekken, of verder
gelimiteerd.
- De kosten die ontstaan, omdat de inkomsten uit de zakken-verkoop ver
vallen, opvangen door een verhoging van de onroerend-goedbelastingen.
Resulterend in een verhoging van 1,per 3-000, grondslag.
Argumenten op financieel terrein zijn niet terzake, voorzover ze slaan
op de verhoging onroerend-goedbelastingen. De onroerend-goedbelastingen
bouwen voort op de oude belastingen, personele belasting en straatbelas-
ting bijvoorbeeld. Mede hierdoor is het bedrag van de aanslag gesplitst
in gebruiker en eigenaar-gebruiker, die in het oude belastingsysteem ook
niet hetzelfde werden aangeslagen. Voor zover is er dus niets onrecht
vaardigs te noemen omdat de eigenaar-gebruiker niet meer voor bijvoor
beeld straatbelasting wordt aangeslagen. Ook de komende regionalisering
kan geen roet in het eten gooien. Mogelijk zelfs dat in navolging van ons
voorstel andere gemeenten volgen. Wordt er dan opnieuw een tarief ingevoerd
dan verlagen wij eenvoudig de onroerend-goedbelastingen. Tenslotte nog
dit. De onroerend-goedbelastingen, in het nieuwe artikel 273 van de ge
meentewet genoemd, zijn te beschouwen als een heffing met een zuiver fis
caal doel. De opbrengst ervan komt ten goede aan de algemene middelen van
de gemeente, ter vervulling van haar algemene taak. Zo'n algemene taak
is het milieu dat binnen het gemeentelijk terrein van zorg valt; het
eigen woon- en leefgebied. Voorts spijt het ons dat we bij de vorige be
grotingsbehandeling als het v;are samen met de V.V.D. dit voorstel hebben
gelanceerd. Ook anderen waren daarvoor en wij zijn benieuwd wie ons nu
nog zal steunen. In uw antwoord zegt u: dat hij die niet waagt, niet wint.
Wij vinden het geen kwestie van wagen en winnen maar veeleer een verbetering
van het systeem. Rioolretributie. In uw antwoord stelt u voor rekening te
houden met onze suggestie. Een indicatie voor u kan zijn dat we vooral
een differentiatie wensen ten behoeve van alleenstaanden. Onderhoud Week
markt. Wij vonden het raar dat we een verordening maken, welke dient om de
goede gang vein zeiken te bevorderen terwijl we in de begroting reeds een
post van 10.000,opnemen, omdat we veronderstellen dat die verordening
niet nageleefd wordt. Dat is hetzelfde als een tandarts die na een zenuw
behandeling alvast een nota voor een tandprothese meegeeft. Wij willen
onverkort de verordening ook hanteren. Reserves. Het voorgaand jaar heb
ben wij uw college de suggestie aan de hand gedaan om met uit reserves be
schikbare gelden, het industrieterrein Bosschendijk te gaan ontwikkelen.