- 7 - - gratis diensten van de overheid houden voorts het gevaar in van minder doeltreffend gebruik, zoals bijvoorbeeld het gebruik van meer plastic zakken en stagnatie in de ontwikkeling naar alternatief gebruik van af val, bijvoorbeeld het ophalen en recyclen van oud papier. - de stelling, dat daarmee het ongecontroleerd storten wordt tegengegaan is minimaal arbitrair, gelet op het grote aantal zakken met de opdruk "Oudenbosch" dat her en der wordt aangetroffen. Met verwijzing naar het investeringsprogramma spreken wij onze waarde ring uit voor de aanpak van de herstel-werkzaamheden voor de haven. Min der overtuigd zijn wij van de noodzaak tot uitbreiding van het gemeente huis. Wij ontkennen niet dat één of meerdere afdelingen krap gehuisvest zijn, doch zijn tevens van mening, dat voordat tot investeringen wordt besloten onderzocht dient te worden of interne verhuizing niet enige ja ren uitstel kan bieden. Mijnheer de voorzitter, tot slot nog enige aan dacht voor het fenomeen "afwentelen", Prof. Halberstadt heeft enige tijd geleden op dit verschijnsel gewezen ten aanzien van de sociale en belas tingwetten. Afwentelen van de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gemeentelijk apparaat is evenzeer te verwerpen. Deze vorm van af wentelen betekent voor onze gemeente een schade van tienduizend® guldens per jaar. Enige vormen hiervan zijn: - ongecontroleerd storten van vuil - achteloos wegwerpen van verpakkingsmateriaal en het onzorgvuldig uitla-' ten van huisdieren - vernielen van gemeentelijke eigendommen - ontduiken van wettelijke aansprakelijkheid voor aangerichte beschadi gingen. - misbruik van gemeentelijke diensten. Naar mate wij gezamenlijk deze vorm van afwentelen kunnen terugdringen, geven wij meer inhoud aan het begrip: Vraag niet wat de gemeente voor de burgers doet, maar wat wij allemaal voor Oudenbosch kunnen doen." Het lid BROUWERS stelt het volgende: "Mijnheer de voorzitter, collega-raadsleden, Na een jaar van vergaderen en beslissen; overleggen en uitvoeren, worden we opnieuw geplaatst om besluiten te nemen voor een volledig jaar; in het investeringsschema zelfs in principe voor langere termijn. Graag zou ik willen dat we leefden in het land van gouden bergen en rijstebrij. Ver keersproblemen, werkloosheid, onvrede met beperkingen etc., zouden op lossen als sneeuw voor de zon. De zon waarover we beschikken in dit ver band, begroting en investeringsschema, kent zijn beperkingen. Het probleem is ervoor te zorgen dat iedere burger een eerlijk verdeeld stukje zon krijgt. In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat de voornemens passen op de programma-wensen van onze fractie. De burger heeft echter nog meer belang bij vervulling van konkrete wensen ten aanzien van zijn eigen woon- en leefgemeenschap. Mede om die reden hebben wij gepleit om wijzi ging van prioriteit met betrekking tot de verkeersmaatregelen op de kruis punten: Markt-Pastoor Hellemonsstraat en Markt-MolenstraatHet heeft ons altijd wat vreemd in de oren geklonken wanneer rapporten van verkeers- deskundigen het gevaar als zodanig minimaliseerden. In het globale hoofd stratenplan wordt niet voor niets gezegd dat de verkeerssituatie op de Markt onhoudbaar dreigt te worden. Een oplossing via het oosten wordt onvoldoende geacht, terwijl de provincie geen soelaas biedt via het zui den. Bovenstaande argumenten noodzaken ons ertoe om onverkort te pleiten voor volledige uitvoering van deze werken in 1977; rekonstruktie van de bedreigde punten. Voor de eerste jaarlijkse lasten, 36.2^9>exclu sief de rekonstruktie West Vaardeke, zullen dus in 1977 dekkingsmiddelen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 235