- 7 -
- gratis diensten van de overheid houden voorts het gevaar in van minder
doeltreffend gebruik, zoals bijvoorbeeld het gebruik van meer plastic
zakken en stagnatie in de ontwikkeling naar alternatief gebruik van af
val, bijvoorbeeld het ophalen en recyclen van oud papier.
- de stelling, dat daarmee het ongecontroleerd storten wordt tegengegaan
is minimaal arbitrair, gelet op het grote aantal zakken met de opdruk
"Oudenbosch" dat her en der wordt aangetroffen.
Met verwijzing naar het investeringsprogramma spreken wij onze waarde
ring uit voor de aanpak van de herstel-werkzaamheden voor de haven. Min
der overtuigd zijn wij van de noodzaak tot uitbreiding van het gemeente
huis. Wij ontkennen niet dat één of meerdere afdelingen krap gehuisvest
zijn, doch zijn tevens van mening, dat voordat tot investeringen wordt
besloten onderzocht dient te worden of interne verhuizing niet enige ja
ren uitstel kan bieden. Mijnheer de voorzitter, tot slot nog enige aan
dacht voor het fenomeen "afwentelen", Prof. Halberstadt heeft enige tijd
geleden op dit verschijnsel gewezen ten aanzien van de sociale en belas
tingwetten. Afwentelen van de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid
op het gemeentelijk apparaat is evenzeer te verwerpen. Deze vorm van af
wentelen betekent voor onze gemeente een schade van tienduizend® guldens
per jaar. Enige vormen hiervan zijn:
- ongecontroleerd storten van vuil
- achteloos wegwerpen van verpakkingsmateriaal en het onzorgvuldig uitla-'
ten van huisdieren
- vernielen van gemeentelijke eigendommen
- ontduiken van wettelijke aansprakelijkheid voor aangerichte beschadi
gingen.
- misbruik van gemeentelijke diensten.
Naar mate wij gezamenlijk deze vorm van afwentelen kunnen terugdringen,
geven wij meer inhoud aan het begrip: Vraag niet wat de gemeente voor
de burgers doet, maar wat wij allemaal voor Oudenbosch kunnen doen."
Het lid BROUWERS stelt het volgende:
"Mijnheer de voorzitter, collega-raadsleden,
Na een jaar van vergaderen en beslissen; overleggen en uitvoeren, worden
we opnieuw geplaatst om besluiten te nemen voor een volledig jaar; in het
investeringsschema zelfs in principe voor langere termijn. Graag zou ik
willen dat we leefden in het land van gouden bergen en rijstebrij. Ver
keersproblemen, werkloosheid, onvrede met beperkingen etc., zouden op
lossen als sneeuw voor de zon. De zon waarover we beschikken in dit ver
band, begroting en investeringsschema, kent zijn beperkingen. Het probleem
is ervoor te zorgen dat iedere burger een eerlijk verdeeld stukje zon
krijgt. In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat de voornemens passen
op de programma-wensen van onze fractie. De burger heeft echter nog meer
belang bij vervulling van konkrete wensen ten aanzien van zijn eigen
woon- en leefgemeenschap. Mede om die reden hebben wij gepleit om wijzi
ging van prioriteit met betrekking tot de verkeersmaatregelen op de kruis
punten: Markt-Pastoor Hellemonsstraat en Markt-MolenstraatHet heeft
ons altijd wat vreemd in de oren geklonken wanneer rapporten van verkeers-
deskundigen het gevaar als zodanig minimaliseerden. In het globale hoofd
stratenplan wordt niet voor niets gezegd dat de verkeerssituatie op de
Markt onhoudbaar dreigt te worden. Een oplossing via het oosten wordt
onvoldoende geacht, terwijl de provincie geen soelaas biedt via het zui
den. Bovenstaande argumenten noodzaken ons ertoe om onverkort te pleiten
voor volledige uitvoering van deze werken in 1977; rekonstruktie van de
bedreigde punten. Voor de eerste jaarlijkse lasten, 36.2^9>exclu
sief de rekonstruktie West Vaardeke, zullen dus in 1977 dekkingsmiddelen