- 6 - informatie» Welnu deze stelselmatige informatie heeft zich beperkt tot de mededeling, dat de leden van de commissie die het project moeten voorbe reiden zijn uitgenodigd en de nota van de wethouder terzake hebben ont vangen» Zelfs in deze nota van aanbieding wordt met geen woord over dit project gerept» Wij stellen u met enige aandrang voor op korte termijn na dere informatie over dit project te verstrekken» Naast deze kritiek op de sector sociale zorg zijn er ook punten, die onze instemming hebben, zoals het beleid ten aanzien van de Wet Sociale Werkvoorziening. Met genoegen en instemming stellen wij vast, dat het collegevan burgemeester en wet houders, indien mogelijk overgaat, tot aanstelling tot ambtenaar, na ge bleken geschiktheid, van een medewerker uit W.S.W.-verband. Een beleid dat naar onze mening te weinig navolging krijgt, niet het laatst door de hogere overheden» Wij vinden het grievend, dat allerlei noodzakelijke diensten op de begroting van Sociale Zaken betaald moeten worden in plaats van op de begroting van de desbetreffende vakministeries bijvoorbeeld Onderwijs en C.R.M» In dit verband spreken wij onze teleurstelling uit over de aankondiging van het werkvoorzieningsschap, dat in het vervolg zelfs de minimale eigen bijdrage van de organisatie, die van de diensten van de betrokken medewerker gebruik maakt, wordt afgeschaft. Een derge-^ lijke maatregel zal het laatste restje erkenning voor een normale functie wegnemen» Op korte termijn biedt de financiële positie van onze gemeente een gunstig beeld, zodat lastenverzwaring voor de burgers kan uitblijven. Op lange termijn, wanneer de werken aan de haven en enige belangrijke re constructies van wegen volledig zijn uitgevoerd, zullen de kapitaallasten een aanzienlijke belasting vormen» Zoals nu valt te overzien zal te zijner tijd gekozen moeten worden tussen belastingverhoging of het schrappen van projecten uit de investeringslijst» Een andere mogelijkheid biedt de aan wending van het fonds grote werken,dat per 1 januari 1977 meer dan^ 1.250.000,bedraagt. Wij hebben inderdaad de indruk dat onze visie omtrent uit het "fonds grote werken" te dekken bestedingen niet afwijkt van de uwe. Wij veronderstellen echter dat wij ten aanzien van de uit voering verder gaan dan uw college. Immers een aantal investeringen, dat in 1977 en volgende jaren op het investeringsprogramma staat, valt naar onze mening onder de kriteria van het fonds, waardoor financiering uit dit fonds mogelijk is. De suggestie uit het begrotingsonderzoek om tot een gedifferentieerd tarief voor rioolretributie te komen spreekt ons aan. Naar onze mening dienen bij uw voorstel evenwel de volgende aspecten te wor den betrokken: - deze gemeentelijke voorziening kent niet alleen het genot van de aan sluiting maar ook die van het gebruik. De huidige verordening legt het accent geheel op de aansluiting. Vermeden dient te worden, dat in de nieuwe verordening uitsluitend het accent wordt gelegd op het gebruik» - de mogelijkheid om in de nieuwe verordening aan te sluiten op het streven tot beperking van grondstoffen dient nadrukkelijk te worden over wogen. Voorzover de retributie betrekking heeft op het gebruik,kan bere kening plaats vinden aan de hand van het opgegeven waterverbruik. - de gevolgen van deze verandering ten aanzien van de bereikte doelstel ling dient te worden afgewogen tegen de perceptiekosten. Wij delen de mening van de meerderheid van uw college, dat de reinigings rechten in haar huidige vorm dienen te worden gehandhaafd. Hiervoor hebben wij de volgende overwegingen: - afschaffing zal op langere termijn de evenwichtige financiële positie van onze gemeente in gevaar kunnen brengen. De hoogte van de onroerend goedbelasting is immers bij de wet beperkt, hierbij is rekening gehou den met andere gemeentelijke belastingen en retributies.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 234