- 5 -
gevolgen van deze algemene ontwikkeling waar te nemen, zoals:
- het grote aantal gemeenschappelijke regelingen, de groeiende invloed
van de gewestelijke samenwerking en de samenwerkingsvormen tussen par
ticuliere organisaties op het gebied van vele maatschappelijke diensten;
- op het gebied van de ruimtelijke ordening, de ingewikkelde procedure,
de invloed van velerlei overheidsinstanties en de behoefte aan, maar
het ontbreken van sturingsinstrumenten;
- in de sector onderwijs, de toenemende verscheidenheid, door de vele
nieuw vormen»
Ofschoon niet eenvoudig, is het niettemin mogelijk in deze sectoren snel en
doeltreffend kwalitatief goede beslissingen te nemen. Een eerste vereiste
daarvoor is dan wel een goede besluitvoorbereiding. Blijkens het rapport
"Een goede raad" uit 197^ kan de voorbereiding aanzienlijk worden verbe
terd door de instelling van raadscommissies» Wij betreuren het danook, dat
wij er in het verleden niet in zijn geslaagd enige uitbreiding te geven
aan het aantal commissies» Op grond van enige malen geuite wens door onze
leden van de gewestraad, ons in deze raad informatie te verschaffen
over gewestelijke zaken, verwacht ik enige steun voor een voorstel uw
college uit te nodigen voorbereidingen te treffen tot het instellen van
commissies ex artikel 62 van de gemeentewet voor:
- het belang van Oudenbosch in de regionale samenwerking;
- het belang van de ruimtelijke ordening;
- het belang van het onderwijs.
Indien bijvoorbeeld de eerste commissie wordt samengesteld uit "fractie
leiders", zijn daarin tevens onze leden uit de gewestraad opgenomen.In
het afgelopen jaar heeft deze raad zich enige malen uitgesproken voor een
bestuurscommissie, als middel om de inzichtelijkheid en de controleer
baarheid van de bestuurlijke organisatie te verbeteren. U begrijpt, dat
wij hier met genoegen op terugzien. Wij zijn van mening, dat wij dit jaar
in eigen huis eens moeten kijken waar wij besloten stichtingen kunnen ver
anderen. Verenigingen, open stichtingen en bovenal een commissie ex ar
tikel 61 van de gemeentev/et, bevorderen de openheid en controleerbaar
heid en dragen daarmee bij tot een grotere betrokkenheid van de burgers.
Een dergelijke verandering zal niet altijd mogelijk zijn, bijvoorbeeld
daar waar ook andere gemeenten belang hebben; niettemin verzoeken wij
het college in 1977 terzake voorstellen te doen, initiatieven te nemen
en ons daarover te informeren. Gelet op hetgeen ik aan het begin gezegd
heb, dient ook de informatie aan leden van de raad te worden verbeterd
bijvoorbeeld met betrekicing tot de verkeersproblematiek. Ofschoon uit de
discussies over verkeersvraagstukken in deze raad bij herhaling suggesties
worden gedaan en vragen worden gesteld, wordt de behandeling aan de ver
keer s commissie overgelaten» Reacties uit de verkeerscommissie hebben wij
tot nu toe moeten missen. Deze handelwijze draagt niet bij tot inzichte
lijkheid van ons bestuur. Wij stellen u voor ter verbetering hiervan zo
wel agenda als notulen openbaar te maken. Een ander voorbeeld is de sector
sociale zorg. Ook deze sector is niet in alle opzichten even duidelijk,
zelfs niet voor onze gekozen vertegenwoordiging. Voorzover het in deze
sector over personen gaat of personen in het geding zijn, zijn wij van
zelfsprekend voor handhaving van strikte vertrouwelijkheid. Niettemin
hebben wij de indruk, dat niet alleen persoonszaken aan de openbaarheid
worden onttrokken» Het in 1975 met grote instemming aangekondigde project
voor sociaal cultureel werk onder langdurig werklozen is hier een schrij
nend voorbeeld van. Bij de algemene beschouwingen in december 1975 hebben
wij onze steun aan dit project toegezegd en gevraagd om een stelselmatige
informatie. V/ij zijn van mening dat participatie slechts mogelijk is bij