- k - maar om in ieder geval wegen begaanbaar te maken om op een bepaalde wijze tot een oplossing in deze te komen. Hij wil duidelijk vooropstellen dat bet hem niet gaat om het gratis te maken, zoals er misschien gedacht wordt. Het gaat om een kwestiezoals het milieu en openbaar belang. Bur gemeester en wethouders en de gemeenteraad dienen hieraan niet voorbij te gaan door te zeggen: het regent iedere dag geen klachten. Dit probleem leeft in heel de gemeente. De VOORZITTER zegt dat men kan zien dat het college adviseert omdifcstuk terug te verwijzen naar burgemeester en wethouders. Onder bedoeld punt staat: "In de volgende vergadering hopen wij u ter zake nader te infor meren", Het concept-antwoord zal dan bij de stukken liggen of het stuk zal met een preadvies bij de raad komen. Het lid KOK zegt volledig achter het standpunt van de heer N. van Hoof te staan voor wat betreft het milieu. Bedoeld punt is ook in de com missie voor openbare werken behandeld. Er blijven echter toch enkele vraag tekens achter staan, omdat deze brief hem niet helemaal duidelijk overkomt voor wat het milieu betreft. Het standpunt van de heer N. van Hoof onder schrijft hij, maar de brief op zich is hem nog niet helemaal duidelijk. Het lid VAN DER GRAAF merkt op dat stuk nr. 22 is toegevoegd aan de ingekomen stukken. In eerste instantie lag dit stuk niet ter inzage. De VOORZITTER zegt dat bedoeld stuk hedenmorgen bij de ingekomen stukken is gelegd. Het lid VAN DER GRAAF zegt dat de meeste raadsleden dit stuk dan niet gezien zullen hebben. Het betreft een nota van een commissie uit de Partij van de Arbeid, handelend over cervixcarcinoom of, om het in verstaanbaar Nederlands te zeggen onderzoek naar baarmoederhalskanker. Deze commissie stelt de gewestraad voor te onderzoeken of een dergelijk massaal onderzoek in ons gewest kan worden toegepast. In het preadvies wat het dagelijks bestuur er snel bij heeft kunnen maken, wordt voorge steld eerst af te wachten wat een onderzoek-commissie van provinciale staten hieromtrent zal adviseren. Dit betreft een commissie, welke dit op verzoek van de staatssecretaris onderzoekt. Zijn mededeling kan voor wat deze materie betreft hiermee volstaan, omdat het in dit verband niet nodig zou zijn om dit uitputtend in de gewestraad te behandelen voordat uiteraard het advies binnen is. Ten aanzien van andere plinten van de agen da voor de gewestraad zou hij de mening van de raad willen vragen. Op de eerste plaats is dit het heet hangijzer van het presidium van de nieuwe voorzitter. Volgens het voorstel van het dagelijks bestuur wil men voor twee jaren de zaak continueren zoals deze wasdat wil zeggen de burge meester van Bergen op Zoom één jaar voorzitter en de burgemeester van Roosendaal vice-voorzitter en het tweede jaar omgekeerd. Naar zijn over tuiging is dit strijdig met de regeling van het streekgewest voor wat betreft de vice-voorzitter. De vice-voorzitter moet uit de gewestraad gekozen zijn; het mag geen buitenstaander zijn; de voorzitter wel. Er is nog iets ernstigers. Dat is dat de voorzitter, als dit de burgemeester van een grote gemeente, dus of van Bergen op Zoom of van Roosendaal is, nauwelijks onafhankelijk genoemd kan worden. Dit is een vrij slechte zaak, hetgeen de afgelopen twee jaren ook wel is gebleken. Wanneer een voorzitter wordt benoemd vanuit de gev/estraad of buiten de gewestraad, niet zijnde een burgemeester van een grote gemeente, dan zal dit grote financiële consequenties hebben voor de deelnemende gemeenten. Deze financiële consequenties kunnen meevallen, omdat het vrij zeker is dat, ii/anneer de kosten aan de gev/estraad verbonden per inwoner meer gaan be dragen dan 3,het rijk dan een bijdrage gaat verlenen. Een heel be langrijk punt is, volgens hem, dat een onafhankelijke voorzitter met ver-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 218