- 9 -
kensmarkt een mond zijn waare«n hoektand is uitgesloopt; dit zou een mise
rabel gezicht zijn. Hij wil graag een alternatief voorstellen. Indien de
parkeergelegenheid zo urgent is, waar hjj niet aan twijfelt, kan toch hier
een overdekte parkeerhal gebouwd worden, achter de bestaande voorgevel.
Achter deze voorgevel kan er dan een parkeergelegenheid gemaakt worden
voor ongeveer kO auto's. Een parkeergarage is wel wat te groot gedacht
maar als het college toestemming zou geven dat er benzinepompen geplaatst
mogen worden in deze gerenoveerde ruimte en dan in zijn totaliteit te ver
huren aan een benzinemaatschappij. Stel voor dat renoveren 250.000,
kost met een rentepercentage van ongeveer 8%, dan zou dit op 20.000,
rente per jaar komen en voor deze prijs is dit mogelijk wel te verhuren.
De kosten van slopen en daarna diverse aanpassingen kan dan gezien worden
als aflossing op een overdekte parkeerhal met benzinestation, wat toch
zeer interessant kan zijn voor én de gemeente én voor het kopend publiek.
Parkeergelegenheid, en voor de daar gevestigde ondernemers, ik zou haast
zeggen voor de gehele gemeenschap. V/ij stellen voor, niet te slopen, maar
renoveren en deze mogelijkheid eerst bestuderen.
Het lid RENNINGS zegt dat er al enige aspecten genoemd zijn en dat
hij de gedachte van zijn fractie nog naar voren wil brengen. Zijn fractie
kan zich het meest vinden in datgene wat de heer van der Graaf gezegd
heeft, in het bijzonder in het handhaven van het klein-schalig karakter
van de VarkensmarktAanvankelijk dacht hij dat de heer Kessel ook op
deze lijn zat, maar gaande weg heeft hij toch moeten proeven dat dit niet
het geval is. Hij ziet niet in hoe men op een klein-schalige Varkensmarkt,
waar gedacht wordt aan niet autovrij maar aan een gebied waar de voet-'
ganger en fietser voorkeur heeft boven de auto, een parkeergarage moet
bouwen. Hij gelooft dat men daar heel erg voorzichtig in moet zijn. Dat
de voorgevel in ieder geval niet moet worden afgebroken staat als een
paal boven water.
Het lid KESSEL zegt dat de ingang van de parkeerhal aan de achter
kant van het gebouw aan het Oost Vaardeke zou dienen te komen. Dus niet
via de Varkensmarkt, dat dan toch een voetgangersgebied kan worden.
De VOORZITTER zegt dat de gedachte, welke de meerderheid zo nadruk
kelijk onderstreept, namelijk om de voorgevel in stand te houden, door
het voorstel van het college in de verste verte niet wordt doorbroken.
Er staat zeer nadrukkelijk dat het college adviseert om thans, uit vei
ligheidsoverwegingen, over te gaan tot gedeeltelijke sloping. Het college
is het eens met degenen, die vinden dat er in het licht van de gemaakte
opmerkingen bij de behandelingen van het Komplan tot op dit moment reke
ning gehouden dient te worden met de mogelijkheid van handhaving van de
gevel op de Varkensmarkt, althans in het profiel van de Varkensmarkt.
Daarom is ook het voorstel dat de sloping beperkt wordt tot dat gedeelte
waarvan het reuze onverstandig zou zijn, en naar het idee van het college
onverantwoord om dit op dit moment niet te doen, omdat de speelplaats,
die de jeugd erin gevonden heeft, in feite uiterst riskant is. Alleen
het jongste gedeelte van de oude bierbrouwerij - wat ook het minst typische
deel van het gebouw is - wil het college slopen omdat daar het gevaar
schuilt. De rest wil het college handhaven, totdat er duidelijkheid bestaat
met betrekking tot de plaats, die het hele gebouw, danwel de voorgevel
straks in het Komplan gaat krijgen. De heer de Veth heeft namens zijn
fractie het probleem van de parkeergelegenheid in het geding gebracht.
Ook dit probleem moet het college uitstellen tot het Komplan in zijn
totaliteit een feit zal zijn, want dan weet men waar men en functioneel
én verantwoord de plaats kan creëren om te parkeren.
Het lid DE VETH zegt dat in 1970 al besloten is het pand Varkensmarkt 1