- 2 -
3. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet voor de inrichting
van het 8e lokaal van de basisschool De Klinkert/97e wijziging gemeen
tebegroting 1976o
k. Voorstel tot het verlenen van medewerking ex artikel 72 van de Lager-
onderwi.iswet 1920 en het beschikbaarstellen van een crediet voor de aan
schaf van leer- en hulpmiddelen voor de leerjaren 1, 2 en van de basis
school De Klinkert/98e wijziging gemeentebegroting 1976.
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
5. Voorstel tot het toevertrouwen van het belang, bestaande in de subsi
diering van de Stichting Schoolbegeleidingsdienst Westelijk Noord-Brabant
aan het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant.
Het lid RENNINGS zegt dat zijn fractie zich in principe in zijn al
gemeenheid in een dergelijk besluit kan vinden; dus in het overdragen van
het betreffende belang. Wat zijn fractie teleurstelt, hetgeen de voor
zitter wel zal begrijpen, na datgene wat hij namens zijn fractie en ook
namens enige andere fracties enige maanden geleden in deze raad heeft ge
zegd ten aanzien van de stichtingsvorm in het bijzonder bij de discussie
over de Streekgezondheidsdienst. Men zal '.-/el begrijpen dat het bij zijn
fractie vreemd overkomt dat men voor deze vorm van gemeenschappelijke
voorziening de stichtingsvorm kiest. Dit verbaast zijn fractie temeer,
wanneer men ziet dat het betreffende bestuur aan het dagelijks bestuur
van het Streekgewest een zevental punten ter goedkeuring voorlegt. Als
men zich in zoverre gaande mate afhankelijk stelt van het dagelijks be
stuur van het Streekgewest waarom dan niet ineens een vorm van een artikel
61 commissie, waarin ook vanzelfsprekend de belanghebbenden; de onderwijs
organisaties e.d. in vertegenwoordigd zijn. Nogmaals, in principe akkoord
maar wel wat teleurgesteld daar voor de stichtingsvorm is gekozen en in
het bijzonder dat er zoveel punten in het beleid ter goedkeuring aan het
dagelijks bestuur van het Streekgewest worden voorgelegd.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat toen de plannen bekend gemaakt werden
van de Minister van Binnenlandse Zaken over de heroriëntering van het
binnenlands bestuur er in het algemeen kreten kwamen over het centrali
seren. Hij is het hiermede eens en gelooft dat iedereen het daarmee eens
is, alleen met enige nuances. Een van de sluipende manieren om te centra
liseren is om met goede argumenten over te gaan tot schaalvergroting bij
diensten zoals deze en die dan de stichtingsvorm te geven. Zo komt hij ook
op hetzelfde als de heer Rennings. Op dat moment namelijk is er niemand
meer die er enige greep op heeft, behalve een zichzelf aanvullend bestuur
met uitzondering van de twee gewestraadsleden, die door de gewestraad be
noemd moeten worden. Op dat moment krijgt iedere raad elk jaar keurig een
begroting voor zich en heeft dan in principe drie of vier avonden de tijd
om deze te bekijken, Dat doet dan ook niemand uitputtend, gewoon omdat
daarvoor de fysieke mogelijkheden ontbreken. Buiten de begroting komt er
ook elk jaar een keurig jaarverslag. Ook daarvoor ontbreekt dan alle tijd
en mogelijkheden om dit goed door te nemen. Kortom als er iets ondoor
zichtig is, dan is het een dergelijke bestuursvorm voor een toch fitaal
instrument als de schoolbegeleidingsdienst. Hoewel hij met nadruk niet
die schoolbegeleidingsdienst wil afzonderen, is dit voor hem een principe
kwestie. Hij vindt dat bestuur, zeker daar waar gemeenschapsgelden worden
besteed, openbaar en doorzichtig behoort te zijn. Er is een bescheiden
mogelijkheid om toch een gemeenteraad wat meer inzicht te geven in de
materie, ook wanneer een dergelijke vorm eenmaal gekozen is. Dan komt hij