- 9 -
Spreiding: de randstad kan voller»
Sociaal economische ontwikkeling: valt of staat niet met
Bergen op Zoom 500 - 1000 woningen per jaar
Roosendaal 500 - 1000 woningen per jaar
Zijn fractie stelt wel vast dat deze verstedelijkingsnota o.a» moet leiden
tot minimalisering van de overloop uit de randstad» Dat kan als het wonen
daar aantrekkelijk wordt» Wie verplicht iemand om in de stank te wonen?
Onzeveigen woningzoekenden moeten een woning krijgen, daar, waar ze voor
keur hebben» Onze eigen functie moet niet in zijn bestaanszekerheid worden
aangetastalthans dit offer is het resultaat niet waard» Nogmaals gezegd:
advies van commissie onder alternatief d verstoort het minst het huidige
streekplan en maakt geen inbreuk op de doelstellingen van de verstedelijkings
nota»
De VOORZITTER merkt op dat het geen kwestie is van kiezen tussen
de alternatieven. Er zijn drie alternatieven welke ervan uitgaan dat op
het grondgebied van het Streekgewest te zijner tijd ongeveer 222.000 men
sen wonen. Het andere alternatief gaat uit van ongeveer 235°000 men
sen. Dit laatste blijkt wel de minst reële te zijn op basis van de te ver
wachten bevolkingsaanwas. Hij zou een vraag willen stellen nl.: Vindt
de raad dat het primair moet blijven staan dat de natuurlijke groei in ie
der geval in Oudenbosch zelf opgevangen dient te worden? Dit heeft hij al
thans uit hetgeen de heer Rennings heeft gesteld begrepen en dit geldt ook
voor hem bij de stallingname in deze in het college van advies en bijstand.
Het lid RUBBENS zegt dat hij de meningen van de vorige sprekers wel
kan onderschrijven. Hij zou eigenlijk eerst van de afgevaardigden in de
gewestraad de mening c.q. het advies willen weten. Hij zit nog met de vraag
of de mening van deze raad nog invloed heeft op het besluit van de gewest
raad»
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat hij wil trachten op de vraag van de
heer Rubbens een antwoord te geven. Hij dacht dat de mening van het Streek
gewest niet doorslaggevend zal zijn bij de uitwerking van de verstedelijkings
nota» Aan de andere kant gelooft hij dat het een onmogelijke zaak zal zijn
- gezien de samenstelling van het streekgewest - om deze voorstellen niet
aangenomen te krijgen» Verder vindt hij het een onjuiste zaak wanneer de
heer Rubbens wil dat de gewestraadsleden eerst hun oordeel hierover uit
spreken. Hij dacht dat de gewestraadsleden de mening van de raad meenamen.
In dat opzicht voelt hij zich niet geroepen om als gewestraadslid op dit
moment zijn mening te geven over de onderhavige stukken»
Het lid VAN ELZAKKER zegt dat de leden van de gewestraadna enkele
vergaderingen te hebben meegemaakt, bij toebeurt bepaalde dingen, waarvan
zij dachten dat die voor de raad belangrijk waren, aan de orde te stellen.
Hij heeft gepoogd ook van deze kwestie iets te zeggen» Daarnaast werd er ge
zegd dat alle stukken, die de gewestraad te behandelen krijgt, gevoegd
worden bij de ingekomen stukken van de gemeenteraad. Elk raadslid heeft
de gelegenheid deze stukken te bestuderen, zoals ook de gewestraadsleden»
Zo ligt de situatie. Hij heeft vorige keer, toen het over de aansluiting
met betrekking tot de gezondheidsdienst ging, naar aanleiding van bepaalde
opvattingen gezegd dat als de commissie van voorbereiding; het dagelijks
bestuur en het college van advies en bijstand groen licht geven het voor
hem een zaak is om met enig succes daarop in de gewestraad in te gaan. Dat
wil niet zeggen dat zij van tijd tot tijd niet op de een of andere manier
er toch toe bijdragen» Hij is het eens met hetgeen de heer Rennings op
merkte, namelijk dat de natuurlijke groei van elke gemeente er niet onder
mag lijden; welke vorm er ook gekozen wordt»