28
die straten is die duidelijk om verbetering vragen, als men tegemoet wil
komen aan de daar aan die weg liggende bedrijven.
Het lid RENNINGS zegt dat dit dient te geschieden naar het karakter
van de bedrijven. Er zijn bijna geen landbouwbedrijven aan de Wolven-
straat. Het zijn alleen kwekerijen. De kwekerijen, die er zitten, althans
de allergrootste, hebben op allerlei mogelijke plaatsen uitritten anders
dan in de WolvenstraatHij kan zich niet voorstellen en dacht ook begre
pen te hebben dat Oudenbosch overweegt het verkeer in de Wolvenstraat op
andere wijze te reguleren dan thans het geval is. Dat wijst zijns inziens
in de richting dat het althans voor de bedrijven niet op de eerste plaats
noodzakelijk is dat men het wegverkeer gaat onderbreken of er een een-
richtingsverkeersweg van maakt. Dat sterkt hem dan in de mening dat met
name de Wolvenstraat - de andere sluit hij dan even uit - niet op de
eerste plaats een bedrijfsfunctie heeft.
De VOORZITTER zegt dat een ruilverkavelingscommissie zich daar op de
eerste plaats op richt. Dit doet niets af aan het feit dat de raad kan
wijzen op het belang dat gehecht wordt aan het handhaven van het lande
lijke karakter van de wegen. Met betrekking tot de wegen - dit als ant
woord op de vraag van de heer van der Graaf - is gekeken naar de vermoe
delijke haalbaarheid, op grond van financiële redenen. Dat heet er toe
geleid dat men dacht zijn positie alleen maar te ondergraven als men deze
variant op dit moment niet op tafel zou leggen.
Het lid RUBBENS wil iets zeggen aangaande de opmerking betreffende
de leidingen. In de weg liggen geen gasleidingen, want deze liggen onder
aan in de dijk. Er kan alleen een waterleiding van ongeveer 5 cm liggen
en deze is gemakkelijk te verleggen.
Het lid KESSEL zegt, gezien de reactie dat de ruilverkavelingscommis
sie vindt dat het kostbaar is om de leidingen te verleggen, maar dat het
zijns inziens kostbaarder zal zijn dat hele boerderijen teniet zullen
gaan. Hij blijft echter pleiten voor een verbinding tussen de Hoge Koe
dijk en Koedijk en Oudlandsedijk. Hij dacht dat dit als alternatief toch
altijd meegenomen diet te worden.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat hij nog geen antwoord op zijn vraag
heeft gekregen. Alleen is gezegd dat het gevaarlijk lijkt om dit bij de
provincie op tafel te leggen. Wij hebben in het overleg geprefereerd dat er
contact moet zijn met de provincie. Om nu op een ietwat geringe taxatie
te zeggen dat hebben wij niet gedaan of dat wensen wij niet te doen be
vredigt hem niet. Hij taxeert het niet zo dat hij veronderstelt dat de
provincie bereid is om een voorlopige wegtracering vast te stellen zonder
daarmee op dat moment de haalbaarheid binnen een bepaalde termijn vast te
leggen. De problemen bij de provincie liggen voornamelijk in het stellen
van prioriteiten en het stellen van termijnen waar binnen iets gereali
seerd wordt. Hij gelooft niet dat er verschil van mening is met de pro
vincie over de noodzakelijkheid van omleidingen. Wanneer dat het geval is
dan deelt hij de taxatie niet dat het gevaarlijk zou zijn om dit verzoek
bij de provincie op tafel te leggen.
Het lid DU PONT antwoordt op de opmerking van de heer van der Graaf
dat de wensen ten aanzien van de omleidingen, dus, zowel de oosttangent
als de zuidelijke rondweg, bij' de provincie bepaald niet onbekend zijn.
In gesprekken met gedeputeerde Brokx is daar al verschillende malen op
gewezen. In de raad is al meerdere malen gezegd dat zijns inziens die oost
tangent, zoals deze hier op de kaart staat, het eerst haalbaar zou zijn
in verband met het feit dat al een gedeelte van die weg gerealiseerd is.
Wat betreft de zuidelijke rondweg is de heer Brokx minder positief. Niet
alleen om financiële redenen, omdat ook hij maar een beperkt budget heeft