- 23 -
en waarbij hij de indruk heeft dat zeker de tweede gerealiseerd kan wor
den» Hij dacht dat het niet helemaal fair was nu al vooruit te lopen op
de discussie die zich hierover nu nog zal gaan afspelen.
Het lid DE VETH zegt dat hij dacht dat hij als eerste spreker over
deze kwestie moest beginnen» Dit is in ieder geval nog een nasleep van
de vorige raadsvergadering» Hij is het met het voorstel dat nu aan de orde
is eens.
Het lid VAN ELZAKKER zegt dat dit een heel goede zaak is. Men moet
het zo zien. Het is voorlopig een bereidheidsverklaring, die alle moge
lijkheden openlaat om de eventuele voorstellen, welke via de commissie,
gewestraad of dagelijks bestuur terugkomen naar de gemeenten en dan pas
van kracht worden wanneer alle gemeentebesturen daaraan hun fiat hebben
gegeven»
Het lid RENNINGS zegt dat hij hierover vorige keer al veel gezegd
heeft. Hij heeft de notulen nog eens extra nagekeken om te kijken of er
toch niet, want dat was beslist de intentie niet, een reactie werd uit
gelokt zoals die er zojuist geweest is. Hij gelooft dat hij aan het einde
van zijn betoog gezegd heeft: voorzitter en leden van de gewestraad kunt
u mij daarop aitwoord geven. Als hij nu hoort dat er twee amenderingen, die
nu in het preadvies staan, zijn voorgedragen en dat het streekgewest deze
blijkbaar zal overnemen dan vindt hij het een goede zaak dat er twee bouw
stenen zijn aangedragen welke hij van wezenlijk belang vindt voor Ouden
bosch en voor het streekgewest. Dat suggestie 2 ook bij het streekgewest
leeft wist hij tot nu toe nog niet. Dat heeft hij uit geen enkele publi
catie kunnen lezen en dat heeft geen lid van de gewestraad hem vorige
maand verteld» Hij heeft vorige keer aan het einde in tweede termijn ge
zegd: "Voor het beleid van de gezondheidszorg in West-Brabant zou ik voor
willen stellen het voorstel terug te nemen omdat men zich in de komende
maand over deze aangelegenheid kan uitspreken." Hij houdt er rekening
mee, dat hij niet overal zijn zin in zal krijgen, maar hij wil daar een
bijdrage in leveren. Dit heeft een aantal mensen van ons geprobeerd» Hij
moet zeggen dat de 2 zwaarstwegende punten genade hebben kunnen vinden
bij het college» Hij zou toch een poging willen doen om er enige achter
gronden bij te vermelden» Met name het eerste punt: dat wij grote zorg
hebben over de ontwikkelingen, die begrijpelijk in gang gezet zijn tot
samenwerking met andere organisaties buiten het gewest. Als men werke
lijk een gewestelijke gezondheidszorg tot ontwikkeling wil laten komen,
die ook erkenbaar is voor de Oudenbossche samenleving, dan gelooft hij
dat men in gesprek moet komen met kruisverenigingen en misschien met
maatschappelijke centra. Deze zijn erkenbaar in elke kleine plaats van
het streekgewest. Hij gelooft dat men daarvoor moet zorgen» Als men die
taak van de gezondheidszorg overdraagt aan de gewestraad, moet het be
stuur van het gewest daaraan bijzonder veel aandacht geven, omdat een
dergelijk gesprek alleen maar tot stand kan komen via een zorgvuldig en
afgewogen beleid. Hij zou dan ook graag punt 1 in die zin vallen amen
deren dat "gewenst" wordt veranderd in "noodzakelijk", en dat aan punt
1 wordt toegevoegd: "En dat wordt onderkend dat van de zijde van het
streekgewest en de gezondheidsdienst hun activiteiten en hun zorgvul
dig afgewogen beleid om een gesprek met deze organisaties op gang te bren
gen". Ten aanzien van het tweede punt zou hij willen opmerken dat de er
varingen, die men in Oudenbosch heeft opgedaan met een bestuurscommissie
toch wel hebben opgeleverd dat men zou kunnen zeggen: Uit ervaring is geleerd'
dat een bestuur van openbare voorzieningen aan kwaliteit wint, wanneer
burgers met affiniteit voor het onderwerp van bestuur zich mede met het
bestuur belasten. Hierop kan op bestuurlijk niveau het product van deskun-