- 20 - onze gemeente is het meestal, voordat de rekening wordt afgesloten, de ge woonte dat er een aantal slotwijzigingen aangeboden worden» Dit houdt nogal wat in» Het houdt zelfs in dat op dat moment de doelmatigheid van bepaalde uitgaven moeilijk na te gaan is» Dan wordt ook meestal door be paalde raadsleden de restrictie gemaakt dat men de slotwijziging goed keurt onder voorbehoud dat er bij het rekeningonderzoek op teruggekomen kan worden» De VOORZITTER zegt dat men er bij het rekeningonderzoek ook op terug kan komen» De raad zal de rekening moeten vaststellen» Als men bij het voorstel tot vaststelling van de rekening zegt dat er nog behoefte be staat om naar aanleiding van bepaalde bevindingen verder commentaar te leveren dan kan dat» Het lid RENNINGS zou deze commissie willen zien als een commissie die de stukken voorbereid voor de gemeenteraad» Dit heeft dan niet zo zeer het karakter van een onderzoek, maar meer van voorbereiding om tot vaststelling van de rekening te komen» De VOORZITTER zegt dat dit niet zo is en dan wil hij even terug grijpen op de tekst van de wet» Er staat: "Van de inkomsten en uitgaven der gemeente, niet behorende tot een tak van dienst, ten aanzien van welke artikel 252 is toegepast, wordt door burgemeester en wethouders, over elk dienstjaar, verantwoording gedaan aan de raad, onder overleg ging van de hun door de ontvanger volgens artikel 123 ^an wel door de ambtenaar aangewezen bij regelen als bedoeld in artikel 127A, overeen komstig deze regelen aangeboden rekening met de daarbij behorende beschei den» Zij voegen daarbij een verslag van een onderzoek naar de deugdelijk heid der rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 265 bis aan gewezen deskundige»" Dit moet gebeuren en daarna komt de voorlopige vast stelling. Ieder individueel raadslid, dat het nodig acht om zijn verant woordelijkheid bij het voorlopig vaststellen waar te maken, kaïn zijn gang gaan. Het lid RENNINGS zegt dat een commissie tot vaststelling van de re kening niet alleen in Oudenbosch voorkomt, maar in elke andere gemeente. Het lid N» VAN HOOF zegt dat in de gemeentewet staat dat de raad regelen met betrekking tot de controle van de boekhouding vaststelt. Hij dacht dat niet alleen de traditie maar ook zoals het de laatste jaren gebeurt hem aanleiding geven om de raad op te splitsen. Hoe meer men er over praat, net zoals bij de begroting, hoe meer inzicht men in deze krijgt. Hij vindt het toch zinnig om een beetje vast te houden aan de in het verleden gevolgde procedure. De VOORZITTER zegt dat dit erg zinvol is als men er een goede ver klaring voor heeft. Hij moet zeggen dat hij in deze argumenten weinig verklaring vindt. Het enige wat men dan doet is droogoefenen ten behoeve van de begrotingsbehandelingen. Het systeem om zich de gemeenterekening eigen te maken is een kwestie van droogoefenen. Het lid N. VAN HOOF zegt dat dit geen droogoefenen is. Het punt van de slotwijzigingen wordt in een gewone raadsvergadering voorgesteld. Dit is een waslijst van overschrijdingen van eerder goedgekeurde kredieten. Op dat moment is er geen volledig inzicht in de rekening en kan men daar over niet zinnig oordelen. Formeel zou je dan moeten zeggen: ik stem tegen deze voorstellen, omdat je op dat moment geen volledig inzicht hebt. Om toch de normale afwerking van de rekening te kunnen verkrijgen wordt de aantekening gemaakt dat er bij het rekeningonderzoek op terug wordt ge komen. Dan vindt hij het zinnig dat de rekening volledig is, om dan op de slotwijzigingen nader in te gaan. De rechtmatigheid doet het verifi catiebureau maar de doelmatigheid - althans zo heeft hij het altijd be-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1976 | | pagina 114