- 20 -
onze gemeente is het meestal, voordat de rekening wordt afgesloten, de ge
woonte dat er een aantal slotwijzigingen aangeboden worden» Dit houdt
nogal wat in» Het houdt zelfs in dat op dat moment de doelmatigheid van
bepaalde uitgaven moeilijk na te gaan is» Dan wordt ook meestal door be
paalde raadsleden de restrictie gemaakt dat men de slotwijziging goed
keurt onder voorbehoud dat er bij het rekeningonderzoek op teruggekomen
kan worden»
De VOORZITTER zegt dat men er bij het rekeningonderzoek ook op terug
kan komen» De raad zal de rekening moeten vaststellen» Als men bij het
voorstel tot vaststelling van de rekening zegt dat er nog behoefte be
staat om naar aanleiding van bepaalde bevindingen verder commentaar te
leveren dan kan dat»
Het lid RENNINGS zou deze commissie willen zien als een commissie
die de stukken voorbereid voor de gemeenteraad» Dit heeft dan niet zo
zeer het karakter van een onderzoek, maar meer van voorbereiding om tot
vaststelling van de rekening te komen»
De VOORZITTER zegt dat dit niet zo is en dan wil hij even terug
grijpen op de tekst van de wet» Er staat: "Van de inkomsten en uitgaven
der gemeente, niet behorende tot een tak van dienst, ten aanzien van
welke artikel 252 is toegepast, wordt door burgemeester en wethouders,
over elk dienstjaar, verantwoording gedaan aan de raad, onder overleg
ging van de hun door de ontvanger volgens artikel 123 ^an wel door de
ambtenaar aangewezen bij regelen als bedoeld in artikel 127A, overeen
komstig deze regelen aangeboden rekening met de daarbij behorende beschei
den» Zij voegen daarbij een verslag van een onderzoek naar de deugdelijk
heid der rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 265 bis aan
gewezen deskundige»" Dit moet gebeuren en daarna komt de voorlopige vast
stelling. Ieder individueel raadslid, dat het nodig acht om zijn verant
woordelijkheid bij het voorlopig vaststellen waar te maken, kaïn zijn
gang gaan.
Het lid RENNINGS zegt dat een commissie tot vaststelling van de re
kening niet alleen in Oudenbosch voorkomt, maar in elke andere gemeente.
Het lid N» VAN HOOF zegt dat in de gemeentewet staat dat de raad
regelen met betrekking tot de controle van de boekhouding vaststelt. Hij
dacht dat niet alleen de traditie maar ook zoals het de laatste jaren
gebeurt hem aanleiding geven om de raad op te splitsen. Hoe meer men er
over praat, net zoals bij de begroting, hoe meer inzicht men in deze
krijgt. Hij vindt het toch zinnig om een beetje vast te houden aan de
in het verleden gevolgde procedure.
De VOORZITTER zegt dat dit erg zinvol is als men er een goede ver
klaring voor heeft. Hij moet zeggen dat hij in deze argumenten weinig
verklaring vindt. Het enige wat men dan doet is droogoefenen ten behoeve
van de begrotingsbehandelingen. Het systeem om zich de gemeenterekening
eigen te maken is een kwestie van droogoefenen.
Het lid N. VAN HOOF zegt dat dit geen droogoefenen is. Het punt van
de slotwijzigingen wordt in een gewone raadsvergadering voorgesteld. Dit
is een waslijst van overschrijdingen van eerder goedgekeurde kredieten.
Op dat moment is er geen volledig inzicht in de rekening en kan men daar
over niet zinnig oordelen. Formeel zou je dan moeten zeggen: ik stem tegen
deze voorstellen, omdat je op dat moment geen volledig inzicht hebt. Om
toch de normale afwerking van de rekening te kunnen verkrijgen wordt de
aantekening gemaakt dat er bij het rekeningonderzoek op terug wordt ge
komen. Dan vindt hij het zinnig dat de rekening volledig is, om dan op
de slotwijzigingen nader in te gaan. De rechtmatigheid doet het verifi
catiebureau maar de doelmatigheid - althans zo heeft hij het altijd be-