- 14 -
u wel weet, wat langer. Vandaar dat hij in eerste instantie al gezegd
heeft, dat de raad dat voorstel tegemoet kan zien. Maar gezien de tijd
was het nog niet klaar. Omtrent de reserves heeft het college inderdaad
toegezegd dat daar studies over gemaakt zouden worden. Hij moet wel zeg
gen, dat dit een bijzonder ingewikkelde zaak is. Hij dacht uit de raad
begrepen te hebben dat dit niet in relatie staat tot de kostprijsbepaling
van de grond, maar dat het zuiver een regeling zal moeten zijn, gericht
op het aantrekken van bedrijven met veel arbeidsplaatsen. Dus los hier
van staat de kostprijsberekening van de grond zoals deze voor dit ver
kavelde bestemmingsplan is opgesteld.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten dit voorstel aan te hou
den.
De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze.
Na opheffing van de schorsing stelt de VOORZITTER aan de orde:
10. Voorstel tot ruiling van grond met de heer L. van de Klundert (grens
Oudenbosch-Oud en Nieuw Gastel).
11. Voorstel tot het aangaan van kasgeldleningen gedurende het 3e kwar
taal 1976.
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
12. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet voor de aanschaffing
van leermiddelen muzikale vorming ten behoeve van de basisschool De Klin-
kert/55e wijziging gemeentebegroting 1976.
Het lid BROUWERS zegt niet zo zeer te willen ingaan op de hoogte
van het bedrag dan wel op de althans voor hem, vreemde gang van zaken. De
beoogde educatieve voorzieningen behoren inderdaad tot het pakket van
leermiddelen van het basisonderwijs. Men weet allemaal allang genoeg dat
het idee bestaan heeft dat muzikale vorming alleen maar uit zingen bestond.
Deze tijd is gelukkig voorbij. Bij het basisonderwijs is men de zaken
anders gaan aanpakken. Dit is toe te juichen. Het is zelfs zo dat op de
pedagogische academie door bijscholing van de onderwijskrachten en spe
cialisatie bij de toekomstige onderwijzers de nodige deskundigheid wordt
bijgebracht. Uiteraard gaat dit bij het basisonderwijs zijn vruchten af
werpen. Overigens zijn zaken, die in het lager onderwijs niet konden of
mochten gebeuren, omdat men moest leren rekenen, gedaan door de muziek
scholen. V/ij hebben in onze eigen plaats een bijzonder florerende muziek
school. Hij denkt dat ongeveer 500 leerlingen in totaal deze school be
zoeken. Op de pedagogische academie wordt met name door de docent muzi
kale vorming, ook een project tot ontwikkeling gebracht dat er op gericht
is de integratie van de muzikale basisscholing, welke op de basisschool
gegeven moet worden, nu op de muziekscholen te geven. Het is allemaal
geen wetenschap die hij van zichzelf heeft, maar hij heeft aan de rijks
consulent, de heer Smeets, daarom gevraagd. Deze heeft hem medegedeeld
dat er over 6 weken een rapport verschijnt over de muzikale basisscho
ling, dat is samengesteld door een ministeriële commissie. Daarin gaat
het juist over de relatie net betrekking tot de door hem genoemde twee
indicatieve voorzieningen, het basisonderwijs en de muziekscholen dus.
In het rapport worden ideeën ontwikkeld betreffende de kosten, maar ook
vooral betreffende de rol welke de muziekscholen in deze integratie gaan
spelen. Hij wil beslist geen rem zetten op de ontwikkeling van de muzi
kale vorming in dit voorstel. Hij zou wel willen pleiten voor een maand